Oscars 2019: Ποια ταινία θα κερδίσει; Ποια θα θέλαμε να κερδίσει; Οι προβλέψεις του ΣΙΝΕΜΑ (ΙΙ) - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
19:52
20/2

Oscars 2019: Ποια ταινία θα κερδίσει; Ποια θα θέλαμε να κερδίσει; Οι προβλέψεις του ΣΙΝΕΜΑ (ΙΙ)

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Ή σκηνογραφική διεύθυνση ελληνιστί και καθόλου σχεδιασμός παραγωγής όπως λανθασμένα μεταφράζεται το production design. Η κατηγορία με το μεγάλο φαβορί, την «Ευνοούμενη», που κέρδισε και στους σκηνογράφους (που έχουν όμως δύο κατηγορίες, μια «φιλμ εποχής» και μια «φιλμ φαντασίας» - ως γνωστόν εδώ οτιδήποτε σύγχρονο ουδεμία τύχει έχει) αλλά και στα, πιο αναμενόμενο ίσως αυτό, BAFTA. Εκείνο που περιπλέκει ίσως λίγο την κατάσταση είναι πως στην κατηγορία της «Φαντασίας» οι επαγγελματίες της κατηγορίας ψήφισαν τον «Μαύρο Πάνθηρα», δίνοντας...χρώμα στην διαδικασία. Η πεντάδα συμπληρώνεται, όχι απαραίτητα εθιμοτυπικά, από την «Μαίρη Πόπινς», τη «Ρόμα» και το «First Man».

Στα πρόσωπα, στον «Μαύρο Πάνθηρα» η Χάνα Μπίτσλερ είναι στην πρώτη της φορά, ο συνεργάτης της όμως Τζέι Λέρνερ έχει παρελθόν με τα «Pleasantville» και «Λος Άντζελες: Εμπιστευτικό», 20 και 21 χρόνια πίσω, δίχως βράβευση. Στην ταινία του Τσαζέλ ο Νέιθαν Κρόουλι έχει τέσσερεις υποψηφιότητες στο παρελθόν (όλες με τον Νόλαν, «Prestige», «Σκοτεινός Ιππότης», «Interstellar» και «Δουνκέρκη») ενώ η συνεργάτιδά του Κάθι Λούκας παρότι πολλά χρόνια στη δουλειά θα είναι στην πρώτη της φορά. Στην «Μαίρη Πόππινς» είναι το ζεύγος των Τζον Μάιρ (δύο Όσκαρ για τις «Αναμνήσεις μιας Γκέισας» και «Σικάγο») και Γκόρντον Σιμ - Όσκαρ στο «Σικάγο» επίσης. Στη «Ρόμα» ο Κουαρόν διάλεξε δύο συγχωριανούς, τον Εουτζένιο Καμπαλέρο που έχει πάρει το Όσκαρ του στον «Λαβύρινθο του Πάνα» και της Μπάρμπαρα Ενρίκεζ που είναι πρωτοεμφανιζόμενη στην απονομή. Η Φιόνα Κρόμπι και η Άλις Φούλτον της «Ευνοούμενης» είναι αμφότερες πρωτάρες την βραδιά της 91ων βραβείων. Η.Δ.

Θα νικήσει: Φιόνα Κρόμπι και Άλις Φούλτον («Η Ευνοούμενη»)
Θα θέλαμε να νικήσει: Φιόνα Κρόμπι και Άλις Φούλτον («Η Ευνοούμενη»)

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Πρόσφατα τα λέγαμε για το κοστούμι και την σημασία του (δείτε εδώ), κεφαλαιώδης η συνεισφορά του και μια ακόμα κατηγορία που κατά κανόνα η «εποχή» ανταμείβεται. Το κοστούμι δεν είναι για να είναι ωραίο, πρωτοποριακό, φαντεζί ή/και επιδραστικό στην ιστορία της μόδας (αν και συχνά αυτό έχει συμβεί), είναι για να εξυπηρετεί την αφήγηση, να φωτογραφίζει την ψυχολογία του χαρακτήρα και να τονίζει τα σκηνοθετικά και σεναριακά μοτίβα.

Η μαύρη Ρουθ Κάρτερ του «Μαύρου Πάνθηρα» έχει παρελθόν στα λευκά όσκαρ με δυο μαύρες ταινίες («Μάλκολμ Χ», «Άμισταντ») και είναι χωρίς βραβείο, η Αλεξάντρα Μπερν του «Μαίρη, η Βασίλισσα της Σκωτίας» έχει προϊστορία τεσσάρων υποψηφιοτήτων και ένα βραβείο της ομόσταυλης «Ελίζαμπεθ: Η Χρυσή Εποχή» πριν 12 χρόνια, η Μαίρη Ζόφρες της υποψηφιότητας-έκπληξη των αδελφών Κοέν για την «Μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς», υπήρξε δυο φορές ακόμα υποψήφια (για «La La Land» και «True Grit») και η μύθος της κατηγορίας, Σάντι Πάουελ, καταφθάνει με διπλή υποψηφιότητα φέτος μία για την «Ευνοούμενη» (μεγάλη τιμή για τον ίδιο τον Λάνθιμο, να σημειωθεί) και μια για την «Μαίρη Πόπινς». Η Πάουελ με τις φετινές φτάνει τις 14 υποψηφιότητες κι έχει ήδη τρία βραβεία («Ερωτευμένος Σαίξπηρ», Young Victoria» και «Aviator»)

Οι Κριτικοί το έδωσαν στον «Μαύρο Πάνθηρα», τα BAFTA στην «Ευνοούμενη», η Ένωση που έχει τρία κινηματογραφικά βραβεία (Σύγχρονο, Εποχής και Φαντασίας) τα μοίρασε, όπως αναμενόταν, σε «Μαύρο Πάνθηρα» (η Ρουθ Κάρτερ πήρε φέτος και το βραβείο για την συνολική συνεισφορά της) και «Ευνοούμενη». Είπαμε η εποχή πάντα κερδίζει , ίσως είναι μια καλή ευκαιρία η εποχή αυτή να είναι η μελλοντική (όχι και συνηθισμένο) και να Oscar go Black να μην υπάρχουν και στεναχώριες. Η.Δ.

Θα νικήσει: Ρουθ Κάρτερ («Μαύρος Πάνθηρας»)
Θα θέλαμε να νικήσει: Σάντι Πάουελ («Η Ευνοούμενη»)

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ
Από τα «μαυρόασπρα» αεροπλάνα του «Wings» το 1928 μέχρι το δυστοπικό «Blade Runner 2049» πέρσι, η υποτιμημένη (κάποιες φορές) τέχνη των οπτικών εφέ προσθέτει μαγεία στη μεγάλη οθόνη και η Ακαδημία το αναγνωρίζει. Κατηγορία που χρεώνεται στα ψηφιακά μπλοκμπάστερ που αναστατώνουν τον αμφιβληστροειδή, η Ακαδημία τα τελευταία χρόνια επιδεικνύει μία σύνεση δραματουργικής χροιάς στους νικητές της συγκεκριμένης κατηγορίας. Για παράδειγμα τα πιο δημιουργικά και λειτουργικά ως προς την αφήγηση «Inception», «Η Ζωή του Π» και το «Από Μηχανής» κέρδισαν τα μεγαθήρια «Iron Man 2», «Χόμπιτ» και «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει» αντίστοιχα. 

Φέτος στην πεντάδα συναντάμε τους επικούς «Avengers» στον «Πόλεμο της Αιωνιότητας», το γλυκόπικρο «Christopher Robin», το λειτουργικό CGI του «Ready Player One», το γαλαξιακό «Solo» και το ρεαλιστικότατο «First Man». Η Visual Effects Society τίμησε τους «Εκδικητές» (το «Black Panther» απουσιάζει από αυτή την πεντάδα) και διαφαίνεται ως φαβορί που θα πιστώσει στην Marvel ένα Όσκαρ για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Από την άλλη, η δεδομένα άρτια δουλειά στην ταινία δεν την ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες ταινίες του MCU, οπότε είναι αρκετά πιθανό η Ακαδημία να επιβραβεύσει ξανά ένα πιο λειτουργικό δραματουργικό εφέ και ο φάκελος να γράφει το «First Man». Π.Γ.

Θα νικήσει: «Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας»
Θα θέλαμε να νικήσει: «First Man»