13:15
21/2

Essential cinema #83: «Antonio Gaudi» (1984) του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα

Τo cinemagazine συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες που έγιναν ποτέ και γράφει αναλυτικά γι’ αυτές. Σήμερα δυο πρωτοποριακοί καλλιτέχνες από διαφορετικούς κόσμους συναντιούνται μαγικά στην ίδια δημιουργία. 

Από τον Λουκά Κατσίκα

Στα χέρια κάποιου άλλου σκηνοθέτη, οποιαδήποτε απόπειρα ντοκιμαντεριστικής προσέγγισης στο έργο και τη φιλοσοφία ενός από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα δεν θα είχε αποφύγει τον ακαδημαϊσμό. Στα χέρια του Χιρόσι Τεσιγκαχάρα τα περίτεχνα χτίσματα του ισπανικής καταγωγής Αντόνιο Γκαουντί (γεννήθηκε το 1852, πέθανε αιφνίδια από ατύχημα το 1926) χρησιμεύουν ως παρτιτούρες για μια μαγευτική οπτικοακουστική συμφωνία που περιδιαβαίνει τα επιτεύγματα του πρωτοποριακού τεχνίτη σαν να ρίχνει κλεφτές ματιές σε έναν κόσμο παραμυθιού και φαντασίας, ο οποίος όμως αποτελεί άρρηκτο κομμάτι του υπαρκτού μας περιβάλλοντος.

Mια μαγευτική οπτικοακουστική συμφωνία που περιδιαβαίνει τα επιτεύγματα του Γκαουντί σαν να ρίχνει κλεφτές ματιές σε έναν κόσμο παραμυθιού και φαντασίας

 

Ο Τεσιγκαχάρα διατηρεί το προσωπικό του δέος απέναντι στο αντικείμενο που επέλεξε να εξερευνήσει, με την εξαίρεση όμως μερικών μόνο υπότιτλων, που εμφανίζονται σιωπηλά για να καλύψουν τις απαραίτητες επεξηγηματικές διευκρινίσεις και μίας σύντομης συνέντευξης, ελαχιστοποιεί τη σκηνοθετική του παρουσία για να αφήσει τον θεατή να γυρέψει μόνος την είσοδο στις αξιοθαύμαστες και σχεδόν εξωπραγματικές κατασκευές του καλλιτέχνη. 

Συνοδευόμενος από την αιθέρια μουσική συνδρομή του εκπληκτικού συνθέτη Τόρου Τακεμίτσου, ο σκηνοθέτης του «Γυναίκα στους Αμμόλοφους» καταφέρνει, με απολύτως ρεαλιστικούς όρους, να δημιουργήσει τις συνθήκες ενός ονειρικού κονσέρτου. Κι ενώ επικαλείται τα εντελώς στοιχειώδη εκφραστικά μέσα, εν τέλει συντάσσει μια δήλωση ασύλληπτης ομορφιάς. 

ANTONIO GAUDI
Ιαπωνία, 1984
Σκηνοθεσία: Χιρόσι Τεσιγκαχάρα Φωτογραφία: Τζουνίτσι Σεγκάουα, Ρίου Σεγκάουα, Γιοσικάζου Γιαναγκίντα Μουσική: Τόρου Τακεμίτσου, Σίντζι Χόρι, Κουρόντο Μόρι Διάρκεια: 72΄