8:13
21/11

Το κοινό χειροκρότησε όρθιο την πρώτη προβολή του «The Post» του Σπίλμπεργκ

Ο μεγάλος σκηνοθέτης δηλώνει έτοιμος για «αποκαλύψεις τώρα» και για τη φετινή οσκαρική κούρσα.

Από τον Πάνο Γκένα

Με την Αμερική του Τραμπ και και τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη να ανακαλούν μνήμες αναταραχών παλαιότερων δεκαετιών, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μαζί με τους Τομ Χανκς και Μέριλ Στριπ έβαλαν προτεραιότητα να ολοκληρώσουν σύντομα το «The Post» που προορίζεται για πρεμιέρα στις 22 Δεκεμβρίου.

Πρόθεση της παραγωγής είναι να συντονιστεί με το παγκόσμιο zeitgeist αντίδρασης απέναντι στη νέα τάξη πραγμάτων και να σχολιάσει τις επιθέσεις στον Τύπο, με σκοπό να γίνει μία συντονισμένη προσπάθεια παραγωγής ταινιων από μεγάλα στούντιο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, που θα ευαισθητοποιήσουν το κοινό.

Με προϊστορία στους κινηματογραφικούς συσχετισμούς πολιτικής επικαιρότητας (όπως «Ο Πόλεμος των Κόσμων», «Μόναχο» λίγο μετά τους Δίδυμους Πύργους, και την έξοδο του «Λίνκολν» την περίοδο Ομπάμα) το «The Post» είναι η αναγκαία ταινία του Σπίλμπεργκ για το 2017. Μόλις εννιά μήνες αφότου έφτασε το σενάριο στα χέρια του, και λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της ταινίας, ο Σπίλμπεργκ έδειξε την ταινία του στη Νέα Υόρκη συνοδεία των πρωταγωνιστών του Τομ Χανκς, Μέριλ Στριπ, Μπομπ Όντενκερκ και της ομάδας παραγωγής. Το κοινό επεφύλαξε ένα ένθερμο χειροκρότημα, επευφημώντας όρθιο την ταινία. «Απλώς αισθανόμουν ότι ήταν μια ταινία που ήθελα να κάνω αμέσως», είπε ο Σπίλμπεργκ. «Δεν μπορούσε να περιμένει τρία ή δυο χρόνια. Είναι μια ιστορία που οφείλαμε να πούμε σήμερα».

Το «The Post» ετοιμάστηκε σε ελάχιστο χρόνο, αν και ο Σπίλμπεργκ είναι συνηθισμένος σε εντατικές ταχύτητες, την ώρα που η επόμενη ταινία του, η περιπέτεια εικονικής πραγματικότητας «Ready Player One» ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει στις αίθουσες το Μάρτιο του 2018.

Βασικό θέμα του «The Post» είναι το σκάνδαλο των «Φακέλων του Πενταγώνου» το 1971, μια υπόθεση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τα Wikileaks της δεκαετίας του ’70. Οι «Φάκελοι του Πενταγώνου» συγκλόνισαν την Αμερική το 1971 μετά την απόφαση του δημοσιογράφου της Washington Post Μπεν Μπράντλι (Τομ Χανκς) και της εκδότριάς του Κάθριν Γκράχαμ (Μέριλ Στριπ) να δημοσιεύσουν τα Pentagon Papers. Γραμμένοι από τον στρατιωτικό αναλυτή Ντάνιελ Έλσμπεργκ οι «Φάκελοι του Πενταγώνου» καταδείκνυαν τους λάθος χειρισμούς της κυβέρνησης Τζόνσον και τα ψέματα προς το κοινό και το Κογκρέσο για την αμερικανική στρατιωτική εμπλοκή στον πόλεμο του Βιετνάμ, καθώς και την κλιμάκωση του πολέμου που ενορχήστρωσε η κυβέρνηση Νίξον. Ο Νίξον προσπάθησε να σταματήσει την δημοσίευση των Φακέλων, μέχρι που ο Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας των ΗΠΑ Γουίλιαμ Ρένκουιστ πήγε την υπόθεση στο Ανώτατο Δικαστήριο, το οποίο και αποφάνθηκε υπέρ της δημοσιοποίησης.

Όπως συμπλήρωσε και ο Σπίλμπεργκ στην προβολή, σχετικά με την ευθύνη και την ελευθερία του Τύπου, «...το επάγγελμα αυτό αφορά την αλήθεια και το κόστος της. Από τη σύνταξη μέχρι την έκδοση, είναι μία χειρονακτική δουλειά/ Θέλαμε να το δείξουμε στην ταινία από σεβασμό σε όλους τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς». Όσο για το πόσο επίκαιρη είναι, όταν ρωτήθηκε για τους παραλληλισμούς μεταξύ του 1971 και του σημερινού πολιτικού κλίματος, ο Σπίλμπεργκ είπε: «Η συνάφεια εξαρτάται από όλους όσους θέλουν να βρουν τι ενώνει τις ειδήσεις σήμερα με τις ειδήσεις του τότε. Προφανώς, μερικές φορές, τα κακά πράγματα συμβαίνουν δύο φορές. Η ιστορία σίγουρα επαναλαμβάνεται».

Η ταινία θα σηματοδοτήσει την πέμπτη φορά που ο Σπίλμπεργκ θα σκηνοθετήσει τον Τομ Χανκς μετά τα «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν», «Πιάσε Με Αν Μπορείς», «The Terminal» και «Η Γέφυρα των Κατασκόπων» και τη δεύτερη που συνεργάζεται με την Μέριλ Στριπ, η οποία είχε δανείσει τη φωνή της Μπλε Νεράιδας στο «Α.Ι. - Τεχνητή Νοημοσύνη» το 2001. Αναπόφευκτα η ταινία θα «φακελώσει» αρκετές υποψηφιότητες για Όσκαρ, όταν κυκλοφορήσει, και με την ευκαιρία να θυμίσουμε πως ο αείμνηστος Τζέισον Ρόμπαρτς είχε  κερδίσει το Όσκαρ ερμηνείας για το «Όλοι Άνθρωποι του Προέδρου» (1974) ενσαρκώνοντας τον Μπεν Μπράντλι, χαρακτήρα που θα ερμηνεύσει τώρα ο Χανκς.

Δείτε παρακάτω το τρέιλερ και την αφίσα: