Τα Τείχη δεν σταματούν την Τέχνη: To «There Is No Evil» του Μοχάμαντ Ρασούλοφ κέρδισε την Χρυσή Άρκτο
Το 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου έριξε αυλαία με την Τελετή Απονομής των βραβείων της διοργάνωσης. Χρυσή Άρκτος στον Ιρανό Μοχάμαντ Ρασούλοφ, για τον οποίο ισχύει απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, και Αργυρή Άρκτο στην Ελάιζα Χίτμαν για το «Never Rarely Sometimes Always».
Το συγκλονιστικό δράμα του Ιρανού Μοχάμαντ Ρασούλοφ «There Is No Evil», ένα κατηγορώ στο καθεστώς που γυρίστηκε μυστικά και αποτελείται από τέσσερις ιστορίες για τις ανακρίσεις και τις μαζικές εκτελέσεις των αντιφρονούντων, κέρδισε τη φετινή Χρυσή Άρκτο, το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Αξίζει να σημειώσουμε πως είναι η τρίτη φορά που ιρανική ταινία θριαμβεύει στη Μπερλινάλε μετά τα «Ταξί» του Τζαφάρ Παναχί (2015) και το «Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαρχαντί (2011).
Δυστυχώς, ο σκηνοθέτης, Μοχάμαντ Ρασούλοφ (την προηγούμενη ταινία του «Ένας Ακέραιος Άνθρωπος» είχατε δει πρώτοι στις Νύχτες Πρεμιέρας το 2017) δεν μπορούσε να παρευρεθεί στην Τελετή Απονομής επειδή του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα, ενώ αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης ενός έτους. Κατηγορούμενος για «προπαγάνδα κατά του κράτους», ο Ιρανός σκηνοθέτης πληρώνει το τίμημα της κριτικής που κάνει στην κοινωνία της πατρίδας του, ενώ του έχει απαγορευτεί επισήμως να σκηνοθετεί.
Την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, ημέρα της πρεμιέρας της ταινίας, ο Ρασούλοφ δημοσίευσε την παρακάτω ανακοίνωση: «Λυπάμαι που δεν μπορώ να είμαι στο Βερολίνο και να παρακολουθήσω την ταινία μαζί με το κοινό, η επιλογή όμως να είμαι παρών ή όχι στο Φεστιβάλ δεν είναι δική μου. Η επιβολή τέτοιων περιορισμών αποκαλύπτει με μεγάλη σαφήνεια τον μισαλλόδοξο και δεσποτικό χαρακτήρα της ιρανικής κυβέρνησης».
Τη Χρυσή Άρκτο παρέλαβαν στην Τελετή Απονομής η κόρη του Ρασούλοφ και πρωταγωνίστρια της ταινίας, Μπαράν Ρασούλοφ, και ο παραγωγός Καβέχ Φαρνάμ, ο οποίος δήλωσε επί σκηνής πως «Η ιστορία μας θυμίζει πως δεν υπάρχουν τείχη στον κόσμο που να μπορούν να σταματήσουν τη δύναμη της φαντασίας, τη δύναμη των ιδεών, της πίστης και της αγάπης».
Την Αργυρή Άρκτο του 70ού Φεστιβάλ απέσπασε το δυνατό κοινωνικό δράμα της Ελάιζα Χίτμαν με θέμα την άμβλωση «Never Rarely Sometimes Always», μία από τις καλύτερες ταινίες του φετινού προγράμματος.
«Καθώς διανύουμε σκοτεινούς καιρούς η ταινία της Χίτμαν -ιδιαίτερα για τις Η.Π.Α.- συνιστά μια ξεκάθαρη πολιτική δήλωση υπέρ του αναφαίρετου δικαιωματος στην αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος. Είναι ένα σινεμα ουμανιστικό, φτιαγμένο για να συγκινήσει χωρίς να εκβιάσει, δύσκολο να το παρακολουθήσεις ανά στιγμές καθώς σου σπαράζει την καρδιά αλλά συγχρόνως τόσο απαραίτητο», έγραψε στην κριτική του ο Κωστής Θεοδοσόπουλος (διαβάστε όλο το άρθρο εδώ).
Η συγκεκριμένη επιλογή αποτελεί και μία δήλωση από πλευράς του Προέδρου της φετινής Κριτικής Επιτροπής, Τζέρεμι Άιρονς, ο οποίος τις πρώτες μέρες του Φεστιβάλ είχε απολογηθεί για τις παλαιότερες δηλώσεις του ενάντια στην άμβλωση.
Η δυναμική του κορεατικού σινεμά, μετά την ιστορική νίκη των «Παράσιτων» στα Όσκαρ, φάνηκε και στη Μπερλινάλε, με τον Χονγκ Σανγκ-σου να κερδίζει την Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας με το μινιμαλιστικό «The Woman Who Ran».
Τα δίκαια βραβεία ερμηνειών απέσπασαν ο Έλιο Τζερμάνο για τη σαρωτική εμφάνισή του στο βιογραφικό «Hidden Away» του Τζόρτζιο Ντιρίτι, όπου υποδύεται τον ζωγράφο Αντόνιο Λιγκαμπούε, και η Πόλα Μπέερ για το παραμυθένια ρομαντικό «Undine» του Κρίστιαν Πέτζολντ.
«Ο μαγικός ρεαλισμός της ταινίας οφείλει πολλά στο εκπληκτικής χημείας πρωταγωνιστικό ζευγάρι Πόλα Μπέερ και Φραντς Ρογκόφσκι. Οι δυο τους, στη δεύτερη κοινή συνεργασία τους με τον Πέτζολντ μετά το "Transit", υπηρετούν το σενάριο με τέτοια αφοσίωση και ερμηνευτική διαύγεια που καλύπτουν τα λογικά κενά του με την συναισθηματική εμπλοκή τους», είχαμε γράψει στην κριτική της ταινίας (διαβάστε όλο το άρθρο εδώ).
Τοι χιουμοριστικό «Delete History» των Μπενουά Ντελεπίν και Γκουστάβ Κερβερν κέρδισε την Αργυρή Άρκτο 70th Berlinale, όπως μετονομάστηκε το Βραβείο Άλφρεντ Μπάουερ μετά τις αποκαλύψεις πως ο ιδρυτής της Μπερλινάλε εμπλεκόταν με τη ναζιστική προπαγάνδα), το σκοτεινό, θερινό δράμα των Νταμιάνο και Φάμπιο Ντ' Ινοτσέντσο «Bad Tales» που παρακολουθεί τις εντάσεις διαφορετικών οικογενειών ένα μοιραίο καλοκάιρι απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου, ενώ το αμφιλεγόμενο, πολυσυζητημένο «DAU. Natascha» κέρδισε την Αργυρή Άρκτο Καλλιτεχνικής Συνεισφοράς.
Νταμιάνο και Φάμπιο Ντ' Ινοτσέντσο
Την κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού αποτελούσαν ο ηθοποιός Τζέρεμι Άιρονς (Πρόεδρος), η ηθοποιός Μπερενίς Μπεζό, η παραγωγός Μπετίνα Μπρόκεμπερ, η σκηνοθέτις Αν Μαρί Τζασίρ, ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Κένεθ Λόνεργκαν, ο ηθοποιός Λούκα Μαρινέλι και ο σκηνοθέτης Κλέμπερ Μεντόντσα Φίλιο.
Στο παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα Encounters, το «The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)» των Σ.Γ. Γουίντερ και Άντερς Έντστρομ κέρδισε το μεγάλο βραβείο, ο Κρίστι Πούιου απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας για το «Malmkrog», το «The Trouble With Being Born» της Σάντρα Γουόλνερ τιμήθηκε με Ειδικό Βραβείο Επιτροπής και η «Ιζαμπέλα» του Ματίας Πινέιρο έφυγε με Ειδική Μνεία.
Η ελληνική ταινία «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, που πραγματοποιήσε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Πανόραμα της Μπερλινάλε, κέρδισε το Βραβείο της International Confederation of Art House Cinemas.
«Στο παρθενικό του πέρασμα στις μεγάλου μήκους, ο νεαρός Έλληνας σκηνοθέτης ανταποκρίνεται με ένα αξιοθαύμαστο στην όψη και πειστικό στην ψυχή δράμα με πυρήνα σαφώς πολιτικό και άξονα τη σχέση ενός γιου με τον αποξενωμένο πατέρα του», έγραψε στην κριτική του ο Νεκτάριος Σάκκας (διαβάστε όλο το άρθρο εδώ).
Αναλυτικά τα βραβεία του 70ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
Χρυσή Άρκτος: “There Is No Evil,” Mohammad Rasoulof
Αργυρή Άρκτος Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής: “Never Rarely Sometimes Always,” Eliza Hittman
Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας: Hong Sang-soo, “The Woman Who Ran”
Αργυρή Άρκτος Γυναικείας Ερμηνείας: Paula Beer, “Undine”
Αργυρή Άρκτος Ανδρικής Ερμηνείας: Elio Germano, “Hidden Away”
Αργυρή Άρκτος Σεναρίου: “Favolacce,” Fabio D’Innocenzo & Damiano D’Innocenzo
Αργυρή Άρκτος Καλλιτεχνικής Συνεισφοράς: Jürgen Jürges για τη Διεύθυνση Φωτογραφίας στο “DAU. Natasha”
Αργυρή Άρκτος 70th Berlinale: “Delete History,” Benoît Delépine & Gustave Kervern
ΤΜΗΜΑ ENCOUNTERS
Καλύτερη Ταινία στο διαγωνιστικό τμήμα Encounters: “The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin),” C.W. Winter and Anders Edström
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής διαγωνιστικό τμήμα Encounters: “The Trouble With Being Born,” Sandra Wollner
Καλύτερος Σκηνοθέτης διαγωνιστικό τμήμα Encounters: Cristi Puiu, “Malmkrog”
Ειδική Μνεία διαγωνιστικό τμήμα Encounters: “Isabella, Matías Piñeiro
ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Βραβείο Ντοκιμαντέρ: “Irradiés,” Rithy Panh
Ειδικό Βραβείο Ντοκιμαντέρ: “Notes From the Underworld,” Tizza Covi and Rainer Frimmel
Καλύτερη Ταινία GWFF για κινηματογραφικό ντεμπούτο: “Los conductos,” Camilo Restrepo
Ειδική Μνεία GWFF για κινηματογραφικό ντεμπούτο: “Nackte Tiere,” Melanie Waelde
Χρυσή ΄Αρκτος Μικρού Μήκους: “T,” Keisha Rae Witherspoon
Βραβείο Audi Μικρού Μήκους: “Genius Loci,” Adrien Mérigeau
Αργυρή Άρκτος Βραβείο Επιτροπής για Μικρού Μήκους: “Filipiñana,” Rafael Manuel
Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής Generation Kplus: “Los Lobos,” Samuel Kishi Leopo
Ειδική Μνεία Επιτροπής Generation Kplus: “The Kites,” Seyed Payam Hosseini
Ειδική Μνεία Επιτροπής Generation Kplus: “Mignonnes,” Maïmouna Doucouré; “Mamá, mamá, mamá,” Sol Berruezo Pichon-Rivière
Ειδική Μνεία Επιτροπής Generation Kplus για Μικρού Μήκους: “El nombre del hijo,” Martina Matzkin
Βραβείο Κοινού για το Πανόραμα (Ταινία Μυθοπλασίας): “Otac,” Srdan Golubović
Βραβείο Κοινού για το Πανόραμα (Ντοκιμαντέρ): “Welcome to Chechnya”
Βραβείο Compass-Perspektive: “Walchensee Forever,” Janna Ji Wonders
Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr βρίσκεται στο Βερολίνο με την υποστήριξη της Aegean Airlines και σας υπόσχεται καθημερινές, ζεστές ανταποκρίσεις. Το 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα πραγματοποιηθεί 20 Φεβρουαρίου - 1 Μαρτίου 2020.