Ζωή αληθινή σαν σινεμά: Μια συνέντευξη με την Εύα Στεφανή και την Δήμητρα Κ. - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
12:03
26/9

Ζωή αληθινή σαν σινεμά: Μια συνέντευξη με την Εύα Στεφανή και την Δήμητρα Κ.

Με αφορμή την προβολή ως work in progress της νέας και πολυαναμενόμενης ταινίας της Εύας Στεφανή, «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.» στο πλαίσιο του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, το cinemagazine.gr είχε την τιμή να συναντήσει και να συζητήσει με την σπουδαία δημιουργό καθώς και με την πρωταγωνίστρια του ντοκιμαντέρ της.

Συνέντευξη στον Κωστή Θεοδοσόπουλο

Φθινοπωρινή Αθήνα, απόγευμα Τρίτης, μία μόλις μέρα πριν από την έναρξη των Νυχτών Πρεμιέρας. Περπατώντας στο κέντρο της πόλης, ανακαλώ δυσκολίες τις οποίες κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε σε διοργανώσεις του παρελθόντος και νιώθω πλέον σίγουρος ότι το φετινό Φεστιβάλ συνιστά τον πιο δυσεπίλυτο γρίφο που είχε να λύσει η ομάδα μας όλα αυτά τα χρόνια. Για κάθε όμως άγρυπνη νύχτα υπάρχει και ανταμοιβή (ή τουλάχιστον αυτή είναι μια σκέψη που προσωπικά με καθησυχάζει) και εκείνη τη μέρα η δική μου πήρε την μορφή μιας πυκνής και όμορφης κουβέντας που πραγματοποιήθηκε στο καφέ του Νομισματικού Μουσείου με την Εύα Στεφανή, την σημαντικότερη ντοκιμαντερίστα της χώρας, και την Δήμητρα Κανελλοπούλου, Πρόεδρο του Σωματείου Εκδιδόμενων Προσώπων Ελλάδας και πρωταγωνίστρια της νέας ταινίας της Στεφανή, με τον μυθιστορηματικό τίτλο: «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.».  

Η προβολή του φιλμ έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου και ώρα 19:15, στον κινηματογράφο Τριανόν. Θα ακολουθήσει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο «Εργαζόμεν@ στο σεξ: η ελληνική πραγματικότητα» την οποία θα συντονίσει η δημοσιογράφος Κατερίνα Οικονομάκου και στην οποία θα συμμετέχουν η Διευθύντρια του Red Umbrella Athens, Άννα Κουρουπού και ο Διδάκτωρ Νομικής - Δικηγόρος, Βαγγέλης Μάλλιος. Μέχρι τότε και πριν παρακολουθήσετε στην μεγάλη οθόνη την απολαυστική, ακομπλεξάριστη και συναισθηματικά γενναιόδωρη νέα ταινία της Εύας Στεφανή, μπορείτε να μάθετε λίγα περισσότερα για αυτή και για τις γυναίκες που την δημιούργησαν, στις γραμμές που ακολουθούν. 

φωτογραφίες: Θάλεια Γαλανοπούλου

Εγώ έτσι αντιλαμβάνομαι τον κινηματογράφο παρατήρησης. Τον άλλο ακολουθώ, δεν μου αρέσει καθόλου η λέξη παρακολουθώ.

Πότε ξεκίνησε η γνωριμία σας; 

Ε.Σ. Γνωριστήκαμε μέσω μια κοινής μας φίλης, της Σοφίας Μιχαηλίδου (σ.σ. επί σειρά ετών στιλοβάτρια του Ινστιτούτου Γκαίτε Αθηνών). Ήθελαν να κάνουν στη γερμανική τηλεόραση μια εκπομπή για τη νύχτα στην Αθήνα και είχαν προσεγγίσει τη Σοφία, η οποία τους πρότεινε ένας από τους χαρακτήρες να είναι η Δήμητρα. Στη συνέχεια εγώ είχα εκδηλώσει ένα ενδιαφέρον στη Σοφία, ότι σκέφτομαι να κάνω ένα ντοκιμαντέρ για την εργασία στο σεξ και μου είπε: «Α,πρέπει να γνωρίσεις την φίλη μου την Δήμητρα». Κι όταν πήγα και την γνώρισα η Δήμητρα μου είπε: «no»!  

Οπότε προϋπήρχε η ιδέα να ασχοληθείς με το συγκεκριμένο θέμα.  

Ε.Σ. Ναι, υπήρχε το θέμα αλλά δεν ήξερα κι εγώ, ήμουν λίγο αμφίθυμη. Και όταν γνώρισα την Δήμητρα μου είπε αρχικά ότι δεν θα την ενδιέφερε κάτι τέτοιο.  

Δήμητρα, τι σε έκανε να αλλάξεις άποψη; 

Δ.Κ. Ε, δεν την ήξερα. Μετά την γνώρισα, την αγάπησα και πλέον την θεωρώ και οικογένεια μου. Και είπα ναι. Με όλα αυτά που έχω αντιμετωπίσει ήμουν επιφυλακτική. 

Ε.Σ. Αυτό που είπαμε στην αρχή ήταν: «εντάξει δεν πειράζει, ας γνωριστούμε έτσι κι αλλιώς και θα δούμε τι θα γίνει».  

Δ.Κ. Μα, τότε λυσσάγανε. Είχαν έρθει κάποιοι στο σπίτι που είχα και ήθελαν να τους πω τα των πελατών μου, να γράψουν βιβλίο για να να αποκομίσουν οφέλη. Και είχε πέσει και η Εύα μέσα σε εκείνες τις μέρες, γι’ αυτό της είπα όχι. Ήθελαν να τους πω τα της ζωής μου, να τα βγάλουν στον ντορό και να γράψουν και βιβλίο. Κι αν είχα εγώ πέντε γκόμενους famous and rich θα πρέπει να τους εκθέσω; Δεν είναι ωραίο. 

Πότε ξεκινήσατε γυρίσματα και πόσο αυτά διήρκησαν;  

Ε.Σ. Από το 2008 ξεκινήσαμε. 

Δ.Κ. Τα γυρίσματα, γιατί γνωριζόμαστε από το 2004. 

Ε.Σ. Όχι, όχι. Το 2008 γνωριστήκαμε μέσω της Σοφίας. 

Δ.Κ. Καλά εγώ με τον χρόνο δεν το’ χω κιόλας, είμαι αλλού.  

Ε.Σ. Κι εγώ το έχω γράψει για να μην το ξεχνάω.  

Άρα πότε ξεκίνησες να τραβάς υλικό; 

Ε.Σ. Από το 2008 έως και σήμερα. Βέβαια, υπήρξε μια περίοδος που δεν γύρισα επειδή είχα αρρωστήσει κι ήταν κι η περίοδος που η Δήμητρα είχε κλείσει το μπορντέλο.  

Σε έχουμε συνηθίσει να απομακρύνεσαι από την συμβατική αφήγηση του σινεμά τεκμηρίωσης. Νιώθω ότι στο καινούριο φιλμ υπάρχει μια πιο ξεκάθαρη αφηγηματική δομή. Πού θα έλεγες ότι οφείλεται αυτό; Ίσως στην Δήμητρα, στον χαρακτήρα της; 

Ε.Σ. Οφείλεται στον χαρακτήρα της Δήμητρας και στο πέρασμα του χρόνου, δηλαδή στο τι κάνει η Δήμητρα μέσα σε αυτά τα 12 χρόνια. Δηλαδή είναι και τα δύο αλλά και στο τι γίνεται στη σχέση μας αυτά τα χρόνια, την εγγύτητα της σχέσης δηλαδή. Ξεκινάει λίγο πιο εξωτερικά και σιγά σιγά ερχόμαστε πιο κοντά και οι δύο λέμε πράγματα για τον εαυτό μας. Εμένα δεν φαίνονται στο ντοκιμαντέρ αλλά νομίζω περνάει στον τρόπο που είναι η Δήμητρα στον φακό. Η αλήθεια είναι ότι δεν αγαπώ πολύ τον όρο «σινεμά τεκμηρίωσης», γιατί δεν τεκμηριώνουμε τίποτα απλώς κάνουμε μια ταινία για έναν άνθρωπο.  

Η έννοια του χρόνου υπάρχει δομικά μέσα στο ντοκιμαντέρ. Βλέπουμε προς το φινάλε της ταινίας την Δήμητρα να παρακολουθεί πλάνα με τον εαυτό της, τα οποία είχαν γυριστεί στο παρελθόν. Είναι σαν να διαβάζει για πρώτη φορά μετά από χρόνια τις σελίδες ενός προσωπικού ημερολογίου. 

Δ.Κ. Εγώ δεν είμαι γνώστρια του αντικειμένου όσον αφορά την τεχνική κατάρτιση αλλά υπάρχει συναίσθημα, υπάρχει αλήθεια, είναι διάχυτα τα συναισθήματα μέσα σε αυτό.  

Ε.Σ. Εγώ έτσι αντιλαμβάνομαι τον κινηματογράφο παρατήρησης. Τον άλλο ακολουθώ, δεν μου αρέσει καθόλου η λέξη παρακολουθώ. Δεν κάνω την αόρατη κάμερα, τον θεωρώ τελείως βλακώδη τον συγκεκριμένο κινηματογράφο παρατήρησης, προτιμώ την συμμετοχική παρατήρηση κι όχι την αόρατη. 

Ποια είναι τα ντοκιμαντέρ που σου αρέσει να βλέπεις; 

Ε.Σ. Μου αρέσουν τα ντοκιμαντέρ που μπορείς να τα δεις σαν να βλέπεις μια ταινία fiction. Που στηρίζονται στην εξιστόρηση όχι στην πληροφορία. Δηλαδή δεν είσαι εκεί για να μάθεις κάτι αλλά για να βυθιστείς μέσα όπως βυθίζεσαι σε ένα βιβλίο. Και εμείς προσπαθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.  

Δ.Κ. Αχ, δεν μου αρέσει αυτό το εργάτρια του σεξ αγάπη μου, δεν σκάβουμε. Προτιμώ τον αρχαιοπρεπή τίτλο -ας το πούμε έτσι- ιερόδουλη, ιερές δούλες

Δήμητρα, σε παρακολουθούμε σε ένα σημείο του ντοκιμαντέρ να συμμετέχεις στο Pride και με αφορμή αυτό ήθελα να σε ρωτήσω αν αισθάνεσαι ότι ανήκεις σε μια ευρύτερη κοινότητα και αν ναι πώς θα την περιέγραφες;  

Δ.Κ. Στο Pride πήγα γιατί συμμετείχαν γνωστοί μου. Είμαι υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δεν ανήκω σε καμία κοινότητα, δεν βάζω ταμπελίτσες όπως δεν έχω και πολιτική ταυτότητα. 

Ως πρόεδρος του σωματείου και ως εργάτρια του σεξ (διακόπτει) 

Δ.Κ. Αχ, δεν μου αρέσει αυτό το εργάτρια του σεξ αγάπη μου, δεν σκάβουμε. Προτιμώ τον αρχαιοπρεπή τίτλο -ας το πούμε έτσι- ιερόδουλη, ιερές δούλες. 

Σύμφωνα λοιπόν με την εμπειρία σου θεωρείς ότι η αντιμετώπιση του κοινωνικού περίγυρου προς το επάγγελμά σου έχει μετατοπιστεί μέσα στα χρόνια; 

Δ.Κ. Είμαι γέννημα θρέμμα της Αθήνας και πιστεύω ότι σε αντιμετωπίζουν ανάλογα με τον χαρακτήρα σου. Πολλές φορές βέβαια λόγω της επαγγελματικής και της συνδικαλιστικής ταμπέλας ήταν λίγο προκατειλημένοι, τύπου ξέρεις μια «χαζή ξανθιά» και μετά τη συναναστροφή έλεγαν: «α, κάναμε λάθος». Αυτοί άλλαξαν πρίσμα, εγώ δεν άλλαξα πρίσμα.   

Δεν υπάρχει θεωρείς το λεγόμενο στίγμα;  

Δ.Κ. Πάντα υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει το στίγμα από τους κακοπροαίρετους. Έχει μειωθεί λίγο, όμως, δεν ζούμε για τα στίγματα και τους κακοπροαίρετους αλλά ζούμε για εμάς.  

Με τι καταστάσεις έχεις βρεθεί αντιμέτωπη αυτή την περίοδο της πανδημίας; 

Δ.Κ. Όχι ευχάριστες, πολλές κοπέλες δεν είχαν φράγκα για τα καθημερινά τους έξοδα και γενικώς υπήρχε δυσπραγία και φόβος. 

Και οι απαιτήσεις των πελατών; 

Δ.Κ. Στοματικός χωρίς προφύλαξη, αλλά αυτό υπήρχε και πριν. Το αστείο του θέματος είναι ότι πάνε τώρα στα σπίτι με μάσκες, βάζουν αντισηπτικά στα χέρια και ζητούν από τις κοπέλες να τους κάνουν ελεύθερο στοματικό. Έχω μεγάλο πρόβλημα στο χώρο μου, δούλευα και μόνη μου τα τελευταία χρόνια και μου έλεγαν κάποια τέτοια τέρατα: «Τι σε φέρανε εσένα εδώ, εσύ δεν κάνεις τίποτα». Δεδομένο το θεωρούσαν αυτό. Ξέρεις, με το ελεύθερο στοματικό κολλάς τα πάντα, είναι μεγάλη η επικινδυνότητα. Αυτές που το κάνουν δεν έχουν γνώση της υγιεινής. 

Σε τι ποσοστό γίνεται αυτό στα πορνεία; 

Δ.Κ. Πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό. Το ελεύθερο στοματικό θεωρείται κανόνας, είναι τραγικό.  

Πόσα χρόνια είσαι στο σωματείο; 

Δ.Κ. Από το 1999 σαν εκπρόσωπος και από πιο πριν σαν μέλος.  

Έχετε διεκδικήσει πολλά, πόσα από αυτά έχετε καταφέρει να κερδίσετε; 

Δ.Κ. Ελάχιστα. 

Ποιο θεωρείς ότι είναι το σπουδαιότερο επίτευγμα του σωματείου; 

Δ.Κ. Το γνωμοδοτικό του κυρίου Αλιβιζάτου που κερδίσαμε τα ασφαλιστικά μέτρα από τις σφραγίσεις των οίκων ανοχής. Και οφείλω να πω ότι ο κύριος Αλιβιζάτος -προς τιμήν του- δεν δέχθηκε να λάβει αμοιβή. Ούτε ο κύριος Μάλλιος.  

Ε.Σ. Ο Βαγγέλης Μάλλιος, βοηθάει επίσης πολύ και στα κινηματογραφικά. Ήταν νομικός της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. 

Δ.Κ. Κάποιοι συνταγματολόγοι μας είχαν ζητήσει κάτι δεκαπενταχίλιαρα και εικοσαχίλιαρα για να μας δώσουν γνωμοδοτικό.  

Και στο υποθετικό σενάριο ότι αύριο, ένα από τα αιτήματα του σωματείου θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα, ποιο θα ήταν αυτό που θα επέλεγες; 

Δ.Κ. Να λήξει η νομική ομηρία των εργαζομένων στο σεξ, για εμάς τις προγενέστερες κατ’ επιλογή ιερόδουλες. Όποιος θέλει να ασκεί το επάγγελμα αυτό θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος άρα αυτομάτως είναι καλυμμένος νομικά και υγειονομικά. 

Εύα, η πόλη της Αθήνας για ακόμη μία φορά αποτελεί κεντρικό σημείο της ιστορίας, σχεδόν σαν δεύτερη πρωταγωνίστρια. 

Ε.Σ. Έγινε κάπως φυσικά, ακολουθώντας την Δήμητρα και στο τελικό μοντάζ θα είναι ακόμα περισσότερο μέσα και το Μεταξουργείο και οι μνήμες της γειτονιάς. Κάνω πράγματα εκεί που έχω εγγραφές, δηλαδή η Αθήνα είναι αυτό που με συγκινεί. Για αυτό όταν σπούδαζα και έξω ήθελα να κάνω την ταινία μου στην Αθήνα, σε μέρη που για κάποιο λόγο σε συγκινούν και που έχουν να κάνουν με τον κόσμο του χθες. Και η Δήμητρα έχει να κάνει με τον κόσμο του χθες κι εγώ έχω αυτή την μανία με παλιά πράγματα, με παλιούς κόσμους.  

Δ.Κ. Ταξίδι στον χρόνο. 

Ε.Σ. Βρίσκεις ανθρώπους που σε συγκινούν με έναν τρόπο, που μπορεί να είμαστε πολύ διαφορετικές, να ζούμε διαφορετικά και να μην είχα εγώ επαφή με αυτόν τον κόσμο, αλλά έχουμε πολλά κοινά. Και πάντα νομίζω κανείς όταν κάνει ή ένα ντοκιμαντέρ ή ένα fiction -άμα το κάνει καρδιακά, όχι για να μιλήσει για κάποιο ζήτημα- γιατί εμένα δεν μου αρέσουν αυτά τα ντοκιμαντέρ, μπορεί να ξεκινάς να μιλήσεις για κάτι αλλά τελικά βρίσκεις έναν άνθρωπο ο οποίος είναι συγγενικός. Και με την Δήμητρα έτσι ενωθήκαμε γιατί είμαστε συγγενείς σε πολλά πράγματα.   

Δ.Κ. Μας αρέσει το καλό φαγητό, εμένα μου φαίνεται δηλαδή, αυτή είναι τσιλιβίθρα δεν τρώει.  

Βλέπουμε στην ταινία τη Δήμητρα μαζί με μια φίλη της να επισκέπτονται την Ακρόπολη. Αυτό έγινε μετά από δική σου προτροπή; Είναι μια δικιά σου επιστροφή στην κριτική των συμβόλων, εθνικών και άλλων; 

Ε.Σ. Όχι, όχι, η Δήμητρα είναι οπαδός του δωδεκαθεϊσμού.  

Δ.Κ. Δωδεκαθεϊσμός είναι ελληνική εθνική θρησκεία. Δώδεκα είναι οι μεγάλοι θεοί και ακολουθεί πλειάδα θεών. Εξού και οι δώδεκα μήνες του χρόνου. Είμαι δωδεκαθεΐστρια και παγανίστρια.   

Ε.Σ. Οπότε εκείνη την μέρα που τις βλέπουμε στο ντοκιμαντέρ έχουν πάει μαζί σε μία τελετή. 

Δ.Κ. Στου Φιλοπάππου, ναι.  

Ε.Σ. Έχουμε και αυτό το κομμάτι της φαλλοπομπής που είναι πολύ ωραίο. 

Δ.Κ. Βέβαια, τα Φαλληφόρια! 

Ε.Σ. Και τώρα σκέφτομαι να τελειώνει έτσι η ταινία, με ένα φελινικό τέλος.  

Τι περιμένετε από την work in progress προβολή της ταινίας στο πλαίσιο του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου;  

Ε.Σ. Θέλουμε αφενός να έχουμε feedback από ανθρώπους που αγαπάμε αλλά και άλλους για την ταινία και επίσης να ανοίξει μια κουβέντα γύρω από το θέμα καθώς σύντομα πρόκειται να αλλάξει η ισχύουσα νομοθεσία για την εργασία στο σεξ.

INFO

Η ταινία «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.» της Εύα Στεφανή θα προβληθεί στο Τριανόν την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου στις 19:15 στο πλαίσιο του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Θα ακολουθήσει συζήτηση με τίτλο «Εργαζόμεν@ στο σεξ: η ελληνική πραγματικότητα». Συμμετέχουν η Διευθύντρια του Red Umbrella Athens, Άννα Κουρουπού, και ο Διδάκτωρ Νομικής - Δικηγόρος, Βαγγέλης Μάλλιος. Τη συζήτηση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Κατερίνα Οικονομάκου.

Περισσότερες πληροφορίες και εισιτήρια εδώ.