«Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;» (1966): Σαν σήμερα κυκλοφόρησε το αριστούργημα του Μάικ Νίκολς - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
7:19
21/6

«Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;» (1966): Σαν σήμερα κυκλοφόρησε το αριστούργημα του Μάικ Νίκολς

Με αφορμή την επέτειο κυκλοφορίας της ταινίας «Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;», το cinemagazine.gr θυμάται ένα από τα καλύτερα κινηματογραφικά ντεμπούτα όλων των εποχών.

Από τον Πάνο Γκένα

Το θεατρικό έργο του Έντουαρντ Άλμπι, που το 1962 προκάλεσε ένα πρωτοφανές σοκ στο ανέτοιμο κοινό με την αυθάδικη γλώσσα και την παραμορφωτική απεικόνιση της κοινωνικής βιτρίνας, αποτέλεσε κι ένα εξίσου εύστοχο, τολμηρό κινηματογραφικό ντεμπούτο δια χειρός Μάικ Νίκολς («Ο Πρωτάρης», «Εξ Επαφής»).

Πολύ μακριά από τις ρομαντικές ηρωίδες του Τενεσί Ουίλιαμς και τους αποξενωμένους μετανάστες του Άρθουρ Μίλερ, ο Άλμπι ενδοσκοπεί και κουρελιάζει στο «Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;» το κοινωνικό ζεύγος, τον μύθο του αστικού «θερμοκηπίου». Τοποθετώντας μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον ενός διαμερίσματος ένα παντρεμένο ζευγάρι μεσοαστών σε θέση μάχης με ένα άλλο, μικρότερης ηλικίας, ο Άλμπι αποκαλύπτει το πιο αδίστακτο, απελπισμένο και άγριο ξεγύμνωμα της οικογενειακής εστίας.

Βραβευμένο με 5 Όσκαρ (Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, Κοστουμιών, Φωτογραφίας και Γυναικείων ρόλων), το «Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;» βρίσκει τους Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Ρίτσαρντ Μπάρτον στην κορυφαία ερμηνευτική τους στιγμή. Οι δυο τους παντρεύτηκαν δυο φορές και αποτέλεσαν για χρόνια ένα από τα διασημότερα κινηματογραφικά ζευγάρια στην ιστορία της show biz, μια σχέση που, παρά τους περιπετειώδεις χωρισμούς και τους γάμους με άλλα πρόσωπα, κράτησε ως το θάνατο του Μπάρτον το 1984.

Στην ταινία του Νίκολς ο θεατής γίνεται αυτόπτης μάρτυρας της «τέχνης που αντιγράφει τη ζωή» και ο κινηματογραφικός φακός παρατηρεί ένα ταξικό και φυλετικό παιχνίδι, στο οποίο οι παίκτες έχουν πλήρη επίγνωση των κανόνων που αποδομούν. 

Οι αντιθετικοί φωτισμοί της ασπρόμαυρης φωτογραφίας του Χάσκελ Γουέξλερ, οι εξαιρετικές, σκηνογραφικές λεπτομέρειες του ακατάστατου σπιτιού, που προδίδουν την αποσύνθεση του γάμου των πρωταγωνιστών, τα παλλόμενα κάδρα του Νίκολς, οι σαρωτικές ερμηνείες του καλοκουρδισμένου κουαρτέτου των ηθοποιών, συνθέτουν το αριστούργημα του Νίκολς, που φέτος συμπληρώνει 58 χρόνια.

«Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;» ρωτά στο φινάλε ο Τζορτζ (Μπάρτον) την Μάρθα (Τέιλορ) και εκείνη απαντά ως αντιπρόσωπος όσων αγωνιούν μπροστά στο δέος της τρέλας και του θανάτου, «Εγώ». Αν και κοινωνικά συνειδητοποιημένοι σε ένα ακαδημαϊκό (αλλά και χωροχρονικό) περιβάλλον που δεν αφήνει περιθώρια επαναπροσδιορισμού, η Μάρθα και ο Τζορτζ αποκαλύπτουν τις πληγές τους και τολμούν με γενναιότητα και θράσος την πιο οδυνηρή κατάθεση.