O Σον Πεν (ξανα)στοχεύει τα Όσκαρ, υπερασπίζεται το «The Apprentice» - νεα || cinemagazine.gr
9:57
4/12

O Σον Πεν (ξανα)στοχεύει τα Όσκαρ, υπερασπίζεται το «The Apprentice»

Μιλώντας από το Φεστιβάλ του Μαρακές, όπου λάμβάνει χώρα μικρό αφιέρωμα στο ερμηνευτικό και σκηνοθετικό του έργο, ο δις οσκαρούχος 64χρονος ηθοποιός/δημιουργός δεν είχε πολλά καλά να βρει στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Πικρία ή ακεραιότητα; Ως φαν διαλέγω το δεύτερο, για να ερμηνεύσω την νέα κριτική του Σον Πεν για την Ακαδημία της χώρας του και αυτό που εκείνος εννοεί ως «περιορισμό διαφορετικών πολιτισμικών εκφράσεων». Βέβαια άλλο ακεραιότητα και άλλο ακρίβεια, μιας και αυτή η εξ ευωνύμων επίθεση του Πεν δεν ξέρω κατά πόσον έχει λαβές. Η Ακαδημία ενδέχεται να είναι ο πλέον πλουραλιστικός κινηματογραφικός θεσμός, τόσο από αριθμό μελών, όσο και από πλευράς εκπροσώπησης (φυλετικής, εθνοτικής, επαγγελματικής, λογιών προσανατολισμών). Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να κάνει μια Ακαδημία - κι ας μην συμφωνώ (σχεδόν ποτέ πλέον) με τις επιλογές της. Θα βρεθεί βέβαια και κάτι άλλο να κάνει, αλλά για την ώρα κανένα φεστιβάλ, καμμία Ένωση και καμμία τελικά άλλη Ακαδημία δεν έχει τους αριθμούς, τις επιλογές, την ιστορία (καλύτερα: τις ιστορίες) και τελικά το κύρος των Όσκαρ.

Στο στόχαστρο τώρα λόγω «The Apprentice»:

«Είναι απογοητευτικό πόσο φοβάται η αντισυμβατική βιομηχανία μας μια σπουδαία ταινία σαν κι αυτή. Μια ταινία με μεγάλες, μεγάλες ερμηνείες. Απίστευτο το πώς φοβούνται ακριβώς σαν έναν τοσοδά Ρεπουμπλικανό γερουσιαστή.»

Προς επίρρωσιν αυτών ο Πεν ανέφερε ότι δεν έχει χρόνο για την Ακαδημία εκτός αν πρόκειται για ταινίες όπως το «Florida Project», το «I'm Still Here» ή την «Εμίλια Πέρεζ» - ως προς το πρώτο ολίγον μπερδεύτηκε, μάλλον, πρέπει να εννόησε την «Anora». Αν το σκεπτικό του δηλαδή ήταν η αντισυμβατικότητα του Σον Μπέικερ. Γεγονός που αποτελεί πάντως μικρή έκπληξη, κι ας είμαστε φανς, από έναν ηθοποιό που έχει και κάποιους τίτλους στο παρελθόν του (όχι και τόσο παλαιά) που δεν συνάδουν με τις νότες των δηλώσεών του. Το σινεμά είναι και δουλειά, φαίνεται.

Όσο για το «The Apprentice», η ταινία πράγματι εξοστρακίστηκε στις ΗΠΑ, ιδίως από τον κόσμο, αλλά και -θλιβερά- από αβαρείς προσωπικότητες επικαιρότητας που δεν θέλησαν να συνομιλήσουν με τον πρωταγωνιστή Σεμπάστιαν Σταν στο Actors on Actors του Variety, ας πούμε. (Δεν είναι σαφές ότι οι Σταν/Στρονγκ έπρεπε να είναι στην βραβευτική και γενικώς οσκαρική συζήτηση; Είναι.) Όμως τι να γίνει; Οι λάτρεις του προσεχούς Προέδρου δεν βλέπουν σινεμά, οι αντίπαλοί του δεν θέλουν να τον βλέπουν ως «ήρωα» ταινίας. Τι περίμεναν; Είναι όμως μια εξαιρετική περίπτωση ταινίας, που ωφελεί τη συζήτηση, ωφελεί και το σινεμά των bio-αφηγήσεων. Κάποτε θα αναγνωριστεί.

Αυτά και από τον Σον Πεν, τον οποίον επίσης κάποτε περιμένουμε να επιστρέψει σκηνοθετικά. Μέχρι το 2007 είχε μια έξοχη φιλμογραφία, έκτοτε όχι μόνο δεν βρίσκει στόχο αλλά σκοτώνει και αμάχους. Υποκριτικά πάντως στο περυσινό/φετινό «Daddio» αποζημίωσε.