Ανοιχτή Επιστολή της πρωτοβουλίας «Ορατότης Μηδέν» μετά την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού - νεα || cinemagazine.gr
15:24
18/12

Ανοιχτή Επιστολή της πρωτοβουλίας «Ορατότης Μηδέν» μετά την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού

Η πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα - Ορατότης Μηδέν» μετά και την ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού 2025 αναμένει την ανακοίνωση του ΕΚΚΟΜΕΔ για τα ποσά των επιλεκτικών προγραμμάτων παραγωγής, προώθησης και διανομής, καθώς και για τα διαθέσιμα ποσά του cash rebate.

Συγκεκριμένα, η πρωτοβουλία, αν και χαιρετίζει την ανακοίνωση του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ., βάση της οποίας ο οργανισμός ξεπέρασε τα 100 εκατ. € σε πληρωμές προς την οπτικοακουστική παραγωγή, μέσα σε διάστημα 16 μηνών, και την ανακοίνωση των τελευταίων χρηματοδοτήσεων των επιλεκτικών προγραμμάτων παραγωγής για το 2025, που ανεβάζουν το συνολικό ανακοινωμένο ποσό των 6,5 εκατ. € στα περίπου 7,8 εκατ. €., περιμένει άμεσα από τη διοίκηση του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. τις ανακοινώσεις για:

Α) το ακριβές ποσό που θα διατεθεί το 2026 για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης της παραγωγής του ελληνικού κινηματογράφου, αναμένοντας να είναι τουλάχιστον 15 εκατ. ,

Β) το ακριβές ποσό που θα διατεθεί το 2026 για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης της προώθησης και διανομής του ελληνικού κινηματογράφου, αναμένοντας να είναι τουλάχιστον 1 εκατ. ,

Γ) τα διαθέσιμα ποσά του cash rebate και στις 2 σχετικές Δράσεις. Να σημειωθεί πως αυτή τη στιγμή η ΑΔράση έχει σχεδόν μηδενιστεί και η ΒΔράση παρουσιάζει αρνητικό πρόσημο[βλ. εδώ σχετικό screenshot από την ιστοσελίδα του Οργανισμού],

Δ) τις οδηγίες για τα μελλοντικά αιτήματα καταβολής ενίσχυσης του cash rebate (αιτήματα ελέγχου), που θα πρέπει να είναι εναρμονισμένες με τις πρακτικές και τις ανάγκες του οπτικοακουστικού τομέα (και για τις 2 σχετικές Δράσεις).

Τέλος, αναμένουμε οι πολύ σημαντικές καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί το τελευταίο διάστημα στην υπογραφή των συμβολαίων χρηματοδότησης να διευθετηθούν σύντομα. Παρόμοιες καταστάσεις δημιουργούν σοβαρά και ανεπίλυτα προβλήματα στην ροή των παραγωγών και πλήττουν την εικόνα όλων μας, και κυρίως του ίδιου του Οργανισμού.

Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί πως τις προηγούμενες ημέρες, διαπιστώσαμε μια σειρά από ανακοινώσεις και αποφάσεις σχετικά με τα χρήματα που διατίθενται στον ευρύτερο οπτικοακουστικό τομέα, που επιθυμούμε να τις αναδείξουμε στην ευρύτερη δημόσια σφαίρα:

Α) στις 31 Οκτωβρίου, πρόσκληση υποβολής Αιτήσεων Χρηματοδότησης στην Κοινωνία της Πληροφορίας για ένταξη στο Πρόγραμμα «Ενίσχυση παρόχων τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας για την παραγωγή και διανομή οπτικοακουστικών έργων πολιτιστικού χαρακτήρα για θέματα δημόσιου ενδιαφέροντος μέσω διαδικτύου κατόπιν ζήτησης χωρίς χρέωση», προϋπολογισμού 24,8 εκατ. .

Μία φωτογραφική πρόσκληση που κάνει για ακόμη μία φορά έκδηλη την εύνοια απέναντι στους τηλεοπτικούς παρόχους και αφήνει πολλά ερωτηματικά, μια και καθώς φαίνεται ενώ υπάρχουν πόροι για τους παρόχους, δεν έχουν ακόμη διατεθεί οι απαραίτητοι πόροι (τα τουλάχιστον 15 εκατ. € ) για τους ανεξάρτητους παραγωγούς και την παραγωγή του ελληνικού σινεμά και των επιλεκτικών προγραμμάτων,

Β) στις 11 Δεκεμβρίου, ανακοίνωση από το Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. του Προγράμματος Εξωστρέφειας 2026, ύψους 1,8 εκατ. €, (όπου και πάλι καταδεικνύεται πως όταν υπάρχει η σχετική επιθυμία υπάρχουν και οι αντίστοιχοι πόροι).

Στο Πρόγραμμα δεν συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις διανομής και προώθησης των ελληνικών ταινιών, αλλά μόνο η ενίσχυση των εγχώριων φεστιβάλ και των φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου του εξωτερικού, οι δράσεις επαγγελματικών ενώσεων και θεσμών, φεστιβάλ και δράσεις στην τομή κινηματογράφου, ψηφιακών τεχνών, μουσικής, performance, εικαστικών, αρχειακών μορφών και immersive τεχνολογιών, και η παρουσία του ίδιου του οργανισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό,

Γ) στις 15 Δεκεμβρίου ανακλήθηκε η απόφαση υπαγωγής στο cash rebate της σειράς ντοκιμαντέρ 6 επεισοδίων του Αλέξη Παπαχελά «17Ν,  Άνοδος και Πτώση» σε παραγωγή της τηλεόρασης του ΣΚΑΪ.

Η συγκεκριμένη απόφαση είναι εκτός του νομικού πλαισίου βάση του οποίου λειτουργεί το cash rebate (υπενθυμίζουμε πως είναι ένα αυτόματο εργαλείο χρηματοδότησης που δεν λειτουργεί με ποιοτικά κριτήρια), και αποτελεί έμμεση λογοκρισία. Εκτός των άλλων, δημιουργεί και ένα αποτρόπαιο προηγούμενο για τη λειτουργία και τον ρόλο του οργανισμού και τη σχέση του με τις / τους δημιουργούς και τις / τους παραγωγούς. 

Το ότι, όπως δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, οι συγγενείς των θυμάτων της 17Ν δεν δέχονται να συμμετέχουν σε ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο θα συμμετέχει και ένας εκ των δολοφόνων των θυμάτων, είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να απασχολήσει τους παραγωγούς και δημιουργούς της σειράς και όχι το cash rebate και το Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. 

Η πρωτοβουλία Σινεμά στην Ελλάδα - Ορατότης Μηδέν και οι σημαντικές/οί υποστηρίκτριες/ές της από την παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα, αναμένουν ΑΜΕΣΑ απαντήσεις και διορθωτικές κινήσεις από τη διοίκηση του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. για όλα τα παραπάνω, όχι κενά λόγια και υποσχέσεις, αλλά τη συγκρότηση, επιτέλους, ενός βιώσιμου πλαισίου που να λειτουργεί εύρυθμα, με σταθερότητα, χωρίς αιφνιδιασμούς και παραλείψεις, και με μια ανταγωνιστική χρηματοδότηση που θα βγάλει τη χώρα από την ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ θέση της Ευρώπης.