Κάννες 2019: Το «Parasite» διεκδικεί χωρίς αντίπαλο το πιο απολαυστικό πολιτικό φιλμ του Φεστιβάλ
Εξαιρετικά δεμένο και νευρώδες μείγμα ευρηματικότατης σλάπστικ κωμωδίας και θρίλερ, στα υπόγεια του οποίου λιμνάζει μια διαρκώς επίκαιρη αλληγορία για την πάλη των τάξεων, από τον Κορεάτη σκηνοθέτη των «Snowpiercer» και «Ο Επισκέπτης», Μπονγκ Τζουν Χο.
Δύο χρόνια μετά το «Okja» του αποκλεισμένου πλέον από τις Κάννες Netflix, ο Κορεάτης Μπονγκ Τζουν Χο διεκδικεί ξανά Χρυσό Φοίνικα με ένα από τα πιο απολαυστικά φιλμ του φετινού διαγωνιστικού, στο οποίο μια πολύ φτωχή και μια εύπορη οικογένεια «συνυπάρχουν» στο σπίτι της δεύτερης με έναν εξαιρετικά απροσδόκητο τρόπο.
Στο «Parasite» γνωρίζουμε την τετραμελή οικογένεια του Κι-Τάεκ (τον υποδύεται ο μόνιμος πρωταγωνιστής των ταινιών του Μπονγκ, Σονγκ Κανγκ-Χο), τα άνεργα μέλη της οποίας διαμένουν στοιβαγμένα σε ένα άθλιο ημιυπόγειο. Μια αχτίδα ελπίδας ωστόσο εμφανίζεται όταν ο νεαρός γιος του, Κι-Γου, βρίσκει δουλειά ως καθηγητής αγγλικών της κόρης του κυρίου Παρκ, ιδιοκτήτη πολυεθνικής.
Η παρουσία του Κι-Γου στην υπερπολυτελή μονοκατοικία των Παρκ - η οποία θα μπορούσε να είναι το σπίτι του «Κυνόδοντα» αν αυτό είχε ανακαινιστεί ριζικά από έναν κορυφαίο αρχιτέκτονα - δημιουργεί σταδιακά «ευκαιρίες» και στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του να βρουν σταδιακά τη δική τους θέση εκεί. Ή, για να είμαστε περισσότερο ακριβείς δίχως να σποϊλάρουμε, τις ευκαιρίες αυτές τις φτιάχνουν με απίθανες απατεωνιές ο ίδιος ο νεαρός, η αδερφή του Κι-Τζουνγκ και οι γονείς τους, αποκρύπτοντας φυσικά το από πού προέρχονται.
Ένα εξαιρετικά δεμένο και νευρώδες μείγμα ευρηματικότατης σλάπστικ κωμωδίας και θρίλερ, στα υπόγεια του οποίου λιμνάζει ένα οικουμενικό και επίκαιρο κοινωνικό σχόλιο
Το «Parasite» σηματοδοτεί την επιστροφή του Κορεάτη δημιουργού στη χώρα του μία δεκαετία μετά το «Mother» και αφού στο ενδιάμεσο είχε δοκιμαστεί σε δύο φιλόδοξες αγγλόφωνες παραγωγές (η πρώτη ήταν το υπερφιλόδοξο «Snowpiercer»). Το αποτέλεσμα είναι ένα εξαιρετικά δεμένο και νευρώδες μείγμα ευρηματικότατης σλάπστικ κωμωδίας και θρίλερ, στα υπόγεια του οποίου λιμνάζει ένα οικουμενικό και επίκαιρο κοινωνικό σχόλιο που ξεφεύγει από τη στενή πραγματικότητα της Νότιας Κορέας την οποία ο ικανότατος αυτός σκηνοθέτης προφανώς και επιθυμεί σε πρώτη φάση να θίξει.
Η πρώτη ώρα της ταινίας είναι ένα σωστό κρεσέντο, κατά το οποίο τα μέλη της φτωχής οικογένειας καταλαμβάνουν στρατηγικά θέσεις στο σπίτι της πλουσίας με μαεστρία που θα ζήλευε η πλέον καπάτσα συμμορία. Το γεμάτο καταπληκτικά σεναριακά ευρήματα εισαγωγικό μέρος με τις σκηνές υποδειγματικής κωμικής αντίληψης να διαδέχονται η μία την άλλη, δίνει σταδιακά τη θέση του σε μια αγωνιώδη - και απολύτως αναγκαία από δραματουργικής άποψης - αφηγηματική συνθήκη η οποία ωστόσο δεν ξεχνά ποτέ το μαύρο χιούμορ. Είναι η στιγμή όπου ο Κορεάτης σκηνοθέτης ξεδιπλώνει πια αυτό που μοιάζει να είναι η βασική του επιδίωξη: μια αλληγορία για την πάλη των τάξεων, με έμφαση στο αλληλοφάγωμα επιβίωσης μεταξύ των κοινωνικά απόκληρων, ως ένας ενδοταξικός εμφύλιος που μαίνεται εν αγνοία των πλουσίων.
Μακριά από κάθε sci-fi ερμηνεία στην οποία μας έχει συνηθίσει μέχρι τώρα ο Μπονγκ με τον «Επισκέπτη», το «Okja» και το «Snowpiercer», η έννοια του παράσιτου που ο τίτλος υπογραμμίζει αφορά στον τρόπο συνύπαρξης των δύο οικογενειών, αποτελώντας παράλληλα ένα πονηρά τοποθετημένο «από τα πάνω» βλέμμα προς την χαωτική και απάνθρωπη για τους φτωχούς απόσταση που τους χωρίζει από τους έχοντες.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να σταθούμε στον τρόπο με τον οποίο ο Μπονγκ επιλέγει να σκιαγραφήσει τη διαστρωμάτωση μιας κοινωνίας σε διαρκή πλην όμως απωθημένο αναβρασμό, λόγω της ακραίων ανισοτήτων και των αδιεξόδων που τη διέπουν. Στους εξαθλιωμένους ο Μπονγκ βλέπει φτωχοδιάβολους που διατηρούν μεν μια μακρινή συγγένεια με τους καλοπροαίρετους «Κλέφτες Καταστημάτων», την ώρα που το ένστικτο της αυτοσυντήρησης τους καθιστά απρόβλεπτους. Τους δεύτερους αντίθετα τους σκιαγραφεί σε πρώτο επίπεδο αφελείς, ευκολόπιστους και αδιάφορους ως προς το τι συμβαίνει έξω από στενή τους πραγματικότητά, με το στοιχείο του ρατσισμού και της υπεροψίας να αναβλύζει ωστόσο μέσα από τους καλούς τους τρόπους.
Το σίγουρο είναι πως πέραν της σοβαρής υποψηφιότητας που θέτει για κάποιο από τα βραβεία του φετινού Φεστιβάλ - κάποιοι συζητάνε ακόμα και για Φοίνικα - το «Parasite» του Μπονγκ Τζουν Χο είναι ένα πολιτικό φιλμ ικανό να σε κερδίσει μέσα στην αίθουσα και να σε ακολουθήσει και έξω από αυτή.
Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!
Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Πρώτη γνώμη για το «Κάποτε στο...Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο
Κάννες 2019: Το «Frankie» αποδεικνύει ότι η σεμνότητα δεν είναι πάντα η καλύτερη κινηματογραφική επιλογή
Κάννες 2019: Ο «Νεαρός Άχμεντ» είναι η αποκαρδιωτική επιστροφή των Νταρντέν στο φεστιβάλ των θριάμβων τους
Κάννες 2019: Το «Diego Maradona» είναι το κατά Καπάντια ευαγγέλιο για τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών
Κάννες 2019: Ο Μάλικ εξακολουθεί να αναζητά τον Θεό στο «A Hidden Life», ευτυχώς αυτή τη φορά έχει σενάριο
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!
Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς
Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του
Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες
Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!