21ο ΦΝΘ: Από την Πόλι στην Πολίν. Δυο ταινίες για δυο εμβληματικές γυναίκες της ποπ κουλτούρας - cinemagazine.gr
11:22
5/3

21ο ΦΝΘ: Από την Πόλι στην Πολίν. Δυο ταινίες για δυο εμβληματικές γυναίκες της ποπ κουλτούρας

Ένα εντελώς απογοητευτικό φιλμ για την τραγουδίστρια Πι Τζέι Χάρβεϊ και μια απολαυστική ματιά στα έργα και τις ημέρες της Πολίν Κέιλ, της πιο επιδραστικής κριτικού που γέννησε ποτέ η Αμερική, προβάλλονται αυτές τις μέρες στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης.  

Ανταπόκριση στη Θεσσαλονίκη: Λουκάς Κατσίκας

Το 2016 η Πόλι Τζιν Χάρβεϊ κυκλοφόρησε το «Hope Six Demolition Project», τον ένατο και πιο πολιτικά αιχμηρό δίσκο της, ταυτόχρονα, όμως, και τον πιο αδύναμο της μέχρι τώρα καριέρας της. Εμπνευσμένο από ταξίδια σε φτωχογειτονιές της Γουάσινγκτον και ρημαγμένες γωνιές στο Κόσοβο και το Αφγανιστάν, και κατόπιν εκτελεσμένο με τη λογική ενός καλλιτεχνικού δρώμενου όπου κοινό μπορούσε να παρακολουθήσει τη διαδικασία ηχογράφησης σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο-στούντιο του Λονδίνου, το άλμπουμ ήταν μια ευγενών προθέσεων, όμως αραιά εμπνευσμένη δήλωση κοινωνικής αλληλεγγύης. 

Το παρασκήνιο των ταξιδιών και τη δημιουργική διαδρομή που οδήγησαν στην πραγματοποίηση του δίσκου ανέλαβε να αποτυπώσει το «Ένας Σκύλος με το Όνομα Μάνι» του Ιρλανδού φωτογράφου Σίμους Μέρφι: ένα φιλμικό χρονικό που χρειάστηκε τρία χρόνια μέχρι να κυκλοφορήσει και το οποίο αδυνατεί να βάλει σε τάξη, και σε κάποια ξεκάθαρη νοηματική ενότητα, ένα θολό κολάζ εικόνων και ιδεών. 

Το ντοκιμαντέρ για την Πι Τζέι Χάρβεϊ μετατρέπει μια από τις πιο συναρπαστικές πρωταγωνίστριες της σύγχρονης ροκ σε άχαρη κομπάρσο 

Συγκεχυμένο και χωρίς ιδιαίτερη σκηνοθετική άποψη, το ντοκιμαντέρ του Μέρφι διαλέγει να αντικρίσει ελάχιστα ελκυστικές πτυχές της μοντέρνας πραγματικότητας μέσα από εξ αποστάσεως συγκατάβαση και (αχρείαστα) κομψά πλάνα, αραδιάζει σκέψεις και εντυπώσεις με κάμποση αταξία και κατορθώνει σε σημεία να μετατρέψει μια από τις πιο συναρπαστικές πρωταγωνίστριες της σύγχρονης ροκ, όπως είναι η Πι Τζέι Χάρβεϊ, σε άχαρη κομπάρσο της ίδιας της ταινίας της. 

Τα νέα είναι σαφώς πιο ενθαρρυντικά για το «Αυτό που Είπε: Η Τέχνη της Πολίν Κέιλ» του Ρομπ Γκάρβερ, έναν κινηματογραφικό φόρο τιμή που έπρεπε οπωσδήποτε κάποια στιγμή να συμβεί, καθώς προσεγγίζει τη διασημότερη και πιο αιχμηρή πένα στην ιστορία της αμερικανικής κριτικής. Φόβος και τρόμος στα χρόνια της δεκαετίας του '70 κυρίως, όταν τα φλογερά κείμενά της μπορούσαν να ξεκινήσουν και να τερματίσουν καριέρες (αναλόγως την περίσταση), η περιβόητη Πολίν Κέιλ με τους πολυάριθμους οπαδούς, τους ακόμη περισσότερους μιμητές και τη σταθερή επίδραση, εξήντα και κάτι χρόνια αφότου έγραψε το πρώτο της κομμάτι, αποκτά το πορτρέτο που από καιρό της οφειλόταν. 

Ενα νοσταλγικό και γοργοκίνητο ταξίδι σε μια χρυσή εποχή της κινηματογραφικής κριτικής και της μεγάλης οθόνης

Πληθωρική σε βιογραφικές λεπτομέρειες, ενδιαφέρουσα σε αρχειακό υλικό και αβίαστη σε αφήγηση, η ψυχαγωγική ταινία (που έγινε με τη συνδρομή και τις ευλογίες της Τζίνα Τζέιμς, μοναχοκόρης της Κέιλ) μπορεί να μην ξεφεύγει από την πεπατημένη των περισσότερων φιλμικών προσωπογραφιών και να μη διαθέτει χρόνο στην ευκαιρία ενός ευρύτερου προβληματισμού πάνω στην επιτακτική ανάγκη και αξία της γραφής για το σινεμά. 

Αυτό που προσφέρει, ωστόσο, είναι ένα νοσταλγικό και γοργοκίνητο ταξίδι σε μια χρυσή εποχή της κινηματογραφικής κριτικής και της μεγάλης οθόνης μέσα από τις λέξεις και τα λόγια μιας ασυμβίβαστης και προικισμένης γυναίκα που αψήφησε το (όχι μόνο) ανδροκρατούμενο κατεστημένο των ημερών της προκειμένου να βρει και να υψώσει τη δική της φωνή. Μια καίρια φωνή που, σε συνδυασμό με την διαολεμένα δεξιοτεχνική πένα της Κέιλ, λείπουν στις μέρες μας περισσότερο από ποτέ. 

Διαβάστε ακόμη:
21o ΦΝΘ: Απονομή Χρυσού Αλέξανδρου στον Λούι Ψυχογιό​
21ο ΦΝΘ: Το «Mάριαν & Λέοναρντ: Λόγια Αγάπης» αφηγείται μια πανέμορφη ερωτική ιστορία

21o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτό είναι το πλήρες πρόγραμμα
21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ
21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οι πρώτες ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος
«Marianne & Leonard»: Έναρξη με ένα θρυλικό love story για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Επτά ταινίες για ό,τι «Συμβαίνει τώρα» στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα; Η σχέση του ανθρώπου με τα ζώα στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης