Μία πόλη χωρίς σινεμά; Αβέβαιο το μέλλον των κινηματογράφων Ιντεάλ και Άστορ - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
12:57
9/11

Μία πόλη χωρίς σινεμά; Αβέβαιο το μέλλον των κινηματογράφων Ιντεάλ και Άστορ

Πρόσκληση αξιοποίησης ακινήτων από τον ΕΦΚΑ, απειλεί με λουκέτο δυο από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές αίθουσες του κέντρου της Αθήνας: το δημοφιλές Ιντεάλ, με ιστορία 100 χρόνων, και το επιτυχημένο Άστορ, που αναβίωσε με νέα διεύθυνση το 2015.

Από τον Πάνο Γκένα

Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες μίας θλιβερής κατάστασης, παρακολουθώντας τις κινηματογραφικές αίθουσες, τα κινηματογραφικά «φώτα της πόλης», να σβήνουν το ένα μετά το άλλο. Λίγους μήνες πριν, ο κινηματογράφος Έμπασσυ στο Κολωνάκι και το Όσκαρ στα Κάτω Πατήσια έκλεισαν οριστικά, ενώ στο κέντρο της Αθήνας, το Αττικόν και ο Απόλλωνας δεν έχουν ξυπνήσει από τη «χειμερία νάρκη» τους εδώ και 10 χρόνια.

Στην παραπάνω λίστα, κινδυνεύουν να προστεθούν δυο ακόμη κινηματογραφικές αίθουσες του κέντρου, και μάλιστα δυο από τις πιο αγαπητές του σινεφίλ κοινού, δυο αίθουσες που έχουμε συνδέσει παραδοσιακά τις Νύχτες Πρεμιέρας μαζί τους, το οικείο, ιστορικό Ιντεάλ της Πανεπιστημίου και το ανεξάρτητο στέκι του Άστορ στην στοά Κοραή.

Σύμφωνα με πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση διαφόρων ακινήτων ιδιοκτησίας του e-ΕΦΚΑ (Υπ. Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων), μεταξύ των οποίων κι αυτά που στεγάζουν το Ιντεάλ, το Άστορ, αλλά και το Αελλώ της Πατησίων, οι παραπάνω αίθουσες απειλούνται με οριστικό αφανισμό, από τη στιγμή που η πρόσκληση δεν περιέχει δεσμευτικό όρο για την διατήρησή τους.

Ένα κατάμεστο Ιντεάλ στην επετειακή προβολή του «Νονού» στις πρόσφατες Νύχτες Πρεμιέρας (10/22)

Σχετικά με το Ιντεάλ, η προκήρυξη διαγωνισμού για την αξιοποίηση ολόκληρου του εμβληματικού συγκροτήματος 7 στρεμμάτων των οδών Πανεπιστημίου - Χαρ.Τρικούπη - Φειδίου, που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1880, σχεδιάστηκε από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Έρνστ Τσίλλερ και ανήγειρε ο Ερρίκος Σλήμαν, προσβλέπει στην δημιουργία πολυτελούς ξενοδοχείου. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον Σπύρο Σπέντζο, ενός εκ των διαχειριστών του Ιντεάλ, πληροφορηθήκαμε πως η αίθουσα δυστυχώς δεν είναι διατηρητέα, σε αντίθεση με την πρόσοψη του ακινήτου. Διατηρητέα είναι η χρήση του ισογείου εστιατορίου Ιντεάλ (ΥΑ ΥΠΕΧΩΔΕ 726/2002-ΦΕΚ Δ΄55/2002).

«Είχαμε προσπαθήσει όταν ιδιοκτήτης ήταν το Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού της Εθνικής Κτηματικής και της Τράπεζας της Ελλάδος, δηλαδή πριν τον ΕΦΚΑ. Τότε καταφέραμε να περάσει ως διατηρητέα μόνο η πρόσοψη. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο ΕΦΚΑ απέκτησε σταδιακά το σύνολο του συγκροτήματος. Τώρα περιμένουμε ενημέρωση για το αποτέλεσμα της προκήρυξης και την θετική ή αρνητική απάντηση του δημοσίου. Άμα δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον, θα πρέπει να ξανακάνουν εκδήλωση και ίσως προεκλογικά να μην υπάρξει μία άμεση κίνηση». Να σημειωθεί πως στα παραδοτέα της προκήρυξης υπάρχει α) μελέτη για το σύνολο του συγκροτήματος, β) μελέτη του κτηριακού συγκροτήματος χωρίς τον κινηματογράφο και γ) εκτίμηση μισθωτικής αξίας κινηματογράφου, με σκοπό την επανεκμίσθωσή του με την ίδια χρήση. «Σε όλες τις πρωτεύουσες του κόσμου, τα σινεμά αναδεικνύονται. Εδώ η κατάσταση είναι τραγική, και μιλάμε για το Ιντεάλ που έχει ιστορία 100 χρόνων», προσθέτει ο Κος Σπέντζος.

Στιγμιότυπο πριν την έναρξη προβολής των 28ων Νυχτών Πρεμιέρας (2022) στο Άστορ

Ο αιθουσάρχης του Άστορ και υπεύθυνος της εταιρείας διανομής Weird Wave, Μπάμπης Κονταράκης, προχώρησε χθες (Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022) σε αποστολή ενημερωτικού Δελτίου Τύπου, στο οποίο σημειώνει πως:

«Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον ΕΦΚΑ μας ενημέρωσαν ότι θέλουν να δώσουν όλο το ακίνητο για γραφεία ή ξενοδοχείο χωρίς καμία δέσμευση για διατήρηση του κινηματογράφου Άστορ. Στην παρατήρηση μας ότι το κτίριο είναι διατηρητέο-έργο τέχνης, απάντησαν ότι η διατήρηση του κινηματογράφου μπορεί να γίνει μόνο αν το επιθυμεί ο νέος εκμισθωτής, και πάλι όμως χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση. Ενώ για το Ιντεάλ μας ενημέρωσαν πως είναι πολύ πιθανό να γκρεμιστεί!

Σε επόμενη επικοινωνία μας με τον ΕΦΚΑ, όπου ζητούσαμε μια συνάντηση για το θέμα, μας απάντησαν ότι μπορούμε να συναντηθούμε αφού πρώτα οριστικοποιηθούν οι οικονομικές μελέτες για να μας ενημερώσουν για τις αποφάσεις τους (!)».

Και φυσικά το ζήτημα δεν περιορίζεται στο αυστηρό πλαίσιο της αγοράς, την επιβίωση/επικράτηση του οικονομικά επικερδέστερου ή την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Όπως δηλώνει ο Κος Κονταράκης: «Για εμάς το πρόβλημα δεν είναι απλώς οικονομικής φύσης, αλλά βούλησης και θέσης απέναντι στον πολιτισμό της πόλης και την πολιτιστική της κληρονομιά. Με άλλα λόγια, το βασικό θέμα είναι η διατήρηση των χώρων καθ'αυτών, ως χώρων κινηματογραφικού πολιτισμού και κοινωνικής συνάντησης [...] θα χρειαστεί μια συνολικότερη θεσμική βούληση προστασίας των αιθουσών, μέσα από την ανακήρυξη διατηρητέας χρήσης των χειμερινών κινηματογραφων (αντίστοιχα με το νόμο της Μερκούρη που έσωσε τα θερινά). Ενώ σε ότι αφορά το ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ μια εγγύηση συνέχισης λειτουργίας των χώρων υπό όποιο νέο ή παλιό καθεστώς θα ήταν μια σημαντική εξέλιξη».

Τα σινεμά του κέντρου της Αθήνας (και όχι μόνο αυτά), χρειάζονται την άμεση στήριξη του κοινού και, ασφαλώς, την προστασία των θεσμικών φορέων.

Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις ελπίζοντας πως τα κινηματογραφικά «φώτα της πόλης» θα παραμείνουν ανοιχτά. Ως άνθρωποι του χώρου, και πρωτίστως λάτρεις του σινεμά, προτιμάμε το σκοτάδι εντός της αίθουσας, όχι εκτός αυτής.