Κάννες 2019: Το «Diego Maradona» είναι το κατά Καπάντια ευαγγέλιο για τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών
Μετά τους Άιρτον Σένα και Έιμι Γουάινχαουζ, ο κορυφαίος σύγχρονος βιογράφος του σινεμά Ασίφ Καπάντια παραδίδει ακόμα ένα υποδειγματικό πορτρέτο, εστιάζοντας αυτή τη φορά στον θρυλικό Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα.
Μεγάλη μπάλα στο δικό του γήπεδο - αυτό της βιογραφίας - έπαιξε πάλι ο Ασίφ Καπάντια, φιλοτεχνώντας το πορτραίτο που αξίζει σε έναν ζωντανό θρύλο με ζωή και καριέρα πέρα για πέρα κινηματογραφική. Εκτός συναγωνισμού και δίχως τον ίδιο τον Μαραντόνα που έχασε την πρεμιέρα λόγω τραυματισμού (δηλαδή πόσο πιο ποδοσφαιρικό;), το «Diego Maradona» πραγματοποίησε Εκτός Διαγωνισμού πρεμιέρα στις Κάννες γνωρίζοντας την αποθέωση από το κοινό του φεστιβάλ.
Ο διακεκριμένος Βρετανός σκηνοθέτης των «Senna» και «Amy» επιστρέφει στην Κρουαζέτ τέσσερα χρόνια μετά τη εξαιρετική βιογραφία του για τη Γουάινχαουζ, παραδίδοντας εδώ το κατά Καπάντια Ευαγγέλιο (αλλά ποτέ αγιογραφία) για εκείνον που ακόμα και στα χρόνια του Μέσι και του Ρονάλντο εξακολουθεί να θεωρείται από πολλούς ως ο κορυφαίος ποδοσφαιριστής όλων των εποχών.
Ο Καπάντια παίζει και πάλι μεγάλη μπάλα στο δικό του γήπεδο - αυτό της βιογραφίας, φιλοτεχνώντας το πορτραίτο που αξίζει σε έναν ζωντανό θρύλο με ζωή και καριέρα πέρα για πέρα κινηματογραφική
Ωστόσο, στο «Diego Maradona» ο Καπάντια ξεδιπλώνει υποδειγματικά την άνοδο και την πτώση του Αργεντίνου μπαλαδόρου, εστιάζοντας στην καθοριστική για εκείνον περίοδο που έπαιζε στη Νάπολη (1984-1991). Μία περίοδος που είχε απ’ όλα: δύο πρωταθλήματα Ιταλίας (τα μόνα που διατηρεί μέχρι σήμερα η συγκεκριμένη ομάδα), ένα Κύπελλο ΟΥΕΦΑ, την απόλυτη αποθέωση με την κατάκτηση του Μουντιάλ στο Μεξικό το ‘86, το Μουντιάλ του ‘90 και τον ημιτελικό Αργεντινή-Ιταλία στο Σαν Πάολο της Νάπολης κατά τον οποίο χωρίστηκε για την αφεντιά του μια Ιταλία στη μέση. Και βέβαια στον αντίποδα όλα εκείνα που οδήγησαν την καριέρα του σε άδοξο τέλος, από την άστατη εξωγηπεδική ζωή και τον εθισμό στην κοκαΐνη, μέχρι έναν γιο που του πήρε τριάντα χρόνια να αναγνωρίσει και φυσικά οι φιλικές συναναστροφές του με την Καμόρα.
Πραγματικά, αν θέλει κανείς να μάθει τα πάντα για το φαινόμενο Ντιέγκο, αρκεί να μελετήσει αυτή και μόνο την περίοδο. Ή να θυμηθεί τον προημιτελικό Αγγλία-Αργεντινή το ‘86, όπου περιελάμβανε ταυτόχρονα την απόλυτη ποδοσφαιρική απάτη (το περίφημο «χέρι του Θεού») και το γκολ-έπος κατά το οποίο ο Αργεντίνος μάγος πέρασε τη μισή εθνική Αγγλίας.
Σε αντίθεση με το προ δεκαετίας ντοκιμαντέρ του Κουστουρίτσα για τον Ντιέγκο (είχε επίσης κάνει πρεμιέρα στις Κάννες) όπου ήταν περισσότερο το προϊόν συνάντησης ενός θαυμαστή με το ίνδαλμά του, ο Καπάντια κρατά όλους όσους μιλούν εδώ εκτός κάδρου, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Μαραντόνα. Εντός της οθόνης πρωταγωνιστεί μονάχα το απόσταγμα ενός οπτικοακουστικού υλικού διάρκειας 500 ωρών που βγαίνει για πρώτη φορά από το προσωπικό αρχείο του ποδοσφαιριστή, με το οποίο δένουν οργανικά ένα μωσαϊκό αφηγήσεων από διακεκριμένους αθλητικογράφους, τον για χρόνια προσωπικό γυμναστή του Ντιέγκο, Φερνάντο Σινιορίνι, την πρώην γυναίκα του καθώς και αρκετά ακόμα άτομα του άμεσου ή ευρύτερου περιβάλλοντός του κλπ.
Εκείνο ωστόσο που λειτουργεί καταλυτικά προκειμένου να ανυψώσει το «Diego Maradona» πάνω από το επίπεδο ενός άρτιου αθλητικού ντοκιμαντέρ είναι η μαεστρία του Καπάντια να φωτίσει πίσω από τον μύθο του Ντιέγκο. Να αναδείξει δηλαδή την πολιτική διάσταση του ποδοσφαίρου, να ασχοληθεί επί της ουσίας με το κοινωνικό και ταξικό υπόβαθρο μιας καριέρας γεμάτης θριάμβους και δράματα, αυτής που μεταμόρφωσε τον Μαραντόνα από φτωχόπαιδο σε παγκόσμιο σταρ και έπειτα αποκαθηλωμένο βασιλιά. Που πριν έρθει η ώρα της ατίμωσης, τον είχε καταστήσει αντικείμενο υστερικής λατρείας για μια ολόκληρη πόλη, οι κάτοικοι της οποίας είδαν στο πρόσωπό του έναν μεσσία που μέσα από τη μπάλα θα τους έκανε υπερήφανους και θα ξεπλήρωνε για χάρη τους τις προσβολές του υπερόπτη, ρατσιστή ιταλικού βορρά (οι ναπολιτάνοι ήταν για τους βόρειους οι «άπλυτοι» και ο βόθρος της χώρας).
Με άλλα λόγια, ο Καπάντια κατάφερε για ακόμα μία φορά να παραδώσει κάτι πολύ παραπάνω από ένα τυπικό βιογραφικό ντοκιμαντέρ. Έκανε σινεμά τεκμηρίωσης περιωπής με έναν γεννημένο πρωταγωνιστή, καθηλωτική αφήγηση, εναλλαγές συναισθημάτων και υποδειγματικές κλιμακώσεις, αφήνοντας για το τέλος χώρο για ωραία κουβέντα. Και πλάκα στην πλάκα, οι περισσότερες ταινίες μυθοπλασίας με θέμα το ποδόσφαιρο θα έδιναν τα πάντα προκειμένου να φτάσουν να προσφέρουν συγκινήσεις εφάμιλλες αυτών που χαρίζει το δημοφιλέστερο άθλημα του κόσμου, με τον τρόπο που το πέτυχε το «Diego Maradona».
Η ταινία θα κυκλοφορήσει τον χειμώνα στις ελληνικές αίθουσες από τη Weird Wave.
Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!
Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Ο Μάλικ εξακολουθεί να αναζητά τον Θεό στο «A Hidden Life», ευτυχώς αυτή τη φορά έχει σενάριο
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!
Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς
Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του
Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες
Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!