Απόκοσμα χαμηλών τόνων ελέω πανδημίας, αλλά με τρομερό ενδιαφέρον από πλευράς κοινού το ξεκίνημα του 72ου Φεστιβάλ Βερολίνου.
Σε μια αντικειμενικά δύσκολη συγκυρία και σχεδόν σε πείσμα μιας πανδημίας που εξακολουθεί να περιορίζει νευραλγικούς τομείς της καθημερινότητας, το 72ο Φεστιβάλ Βερολίνου επέστρεψε την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου και επίσημα στο φυσικό του χώρο: τις αίθουσες. Η αυλαία που σήκωσε το φιλμ του Φρανσούα Οζόν «Peter von Kant» δε θα μπορούσε να κρύψει ωστόσο την πραγματικότητα πως η μετάβαση στα Φεστιβάλ όπως τα ξέραμε μέχρι προ διετίας παραμένει μια εκκρεμότητα.
Καταρχάς, το τμήμα της Αγοράς του Φεστιβάλ (το European Film Market), που αφορά αμιγώς τους επαγγελματίες του κλάδου, πλαισιωμένο από τη Μπερλινάλε και το οποίο είναι ένα τεράστιο παράλληλο event από μόνο του, υποχρεώθηκε να γίνει και φέτος διαδικτυακά, με αποτέλεσμα οι εκπρόσωποι της κινηματογραφικής βιομηχανίας να απουσιάζουν από τη γερμανική πρωτεύουσα.
Το Press Room του Φεστιβάλ κατά την διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου
για την ταινία «Peter von Kant»
Αναμενόμενα, οι κανονισμοί της φετινής διοργάνωσης έγιναν αυστηροί και αναγκαίοι, όσο η μετάλλαξη Όμικρον διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τις μολύνσεις. Πέραν της υποχρεωτικότητας των πιστοποιητικών εμβολιασμού και νόσησης, η μάσκα είναι υποχρεωτική σε όλους τους κλειστούς χώρους. Επίσης, όσοι διαπιστευμένοι επαγγελματίες δίνουν το παρών, υποχρεούνται να υποβάλλονται καθημερινά σε τεστ προκειμένου να τους επιτραπεί η πρόσβαση σε προβολές και εκδηλώσεις.
Το social distancing προφανώς παραμένει, με τη χωρητικότητα στις αίθουσες να έχει περιοριστεί στο 50%. Κάτι που έχει ήδη οδηγήσει το διψασμένο για Φεστιβάλ βερολινέζικο κοινό σε ακαριαία sold out, αφού με το που βγαίνουν τα εισιτήρια των ταινιών σε διαθεσιμότητα γίνονται ανάρπαστα. Να σημειώσουμε άλλωστε πως η Μπερλινάλε είναι το κατεξοχήν Φεστιβάλ κοινού, το μεγαλύτερο στον κόσμο σε ό,τι αφορά την προσέλευση θεατών, κάτι που αποτελεί έναν δείκτη για τον οποίο μπορεί να υπερηφανεύεται απέναντι σε ανταγωνιστικές διοργανώσεις όπως η Βενετία που προσελκύουν κατά τεκμήριο πολύ πιο λαμπερούς τίτλους. Όσο για τα πάρτι, ασφαλώς αγνοούνται, πράγμα αναμενόμενο αφού μέχρι και στα κλαμπ της πόλης απαγορεύεται ο χορός.
Η Κριτική Επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού με Πρόεδρο τον Μ.Νάιτ Σιάμαλαν
Παρότι το ενδιαφέρον του κοινού είναι τεράστιο, το κλίμα στους δρόμους και στα κλασικά στέκια της Μπερλινάλε (Ποτσντάμερ, Αλεξάντερπλατς κλπ) δε θυμίζει σε τίποτα τις προ πανδημίας διοργανώσεις. Εκεί που υπήρχαν ατελείωτες ουρές στα εισιτήρια, τώρα τα γκισέ είναι άδεια αφού όλα βγαίνουν ηλεκτρονικά. Τα σημεία όπου μαζευόταν κόσμος για να δει τους σταρ, φέτος έχουν κλείσει προς αποφυγή συνωστισμού.
Από την άλλη βέβαια, τα πάντα αναφορικά με το ημερήσιο πρόγραμμα προβολών φαντάζουν πιο πυκνά. Παρότι η φετινή Μπερλινάλε έχει 20% λιγότερες ταινίες σε σχέση με τα στάνταρ της, όλες τους θα κάνουν πρεμιέρα μέσα σε μόλις επτά μέρες (από 10-16 Φεβρουαρίου), αντί για το κλασικό εντεκαήμερο. Μιλώντας για πυκνότητα, ανάλογη είναι η αίσθηση που αποκομίζουμε μέχρι στιγμής από την πρώτη μας φεστιβαλική ημέρα εδώ (11/2), με τις εντυπώσεις μας από τα «Everything Will Be OK» του Ρίτι Παν (Διαγωνιστικό), «Both Sides of the Blade» της Κλερ Ντενί (επίσης Διαγωνιστικό) και «Flux Gourmet» του Πίτερ Στρίκλαντ (από το τμήμα Encounters) να είναι το λιγότερο ενθαρρυντικές. Περισσότερα όμως για τα τρία πρώτα φιλμ που είδαμε στο Βερολίνο, στην ημερήσια ανταπόκριση που θα ακολουθήσει.
Το ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr ταξιδεύει στο Βερολίνο με την AEGEAN. Το 72o Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου πραγματοποιείται 10 - 20 Φεβρουαρίου 2022.
Διαβάστε ακόμα:
Από την Καταλονία με Αγάπη: Στο «Alcarràs» η φετινή Χρυσή Άρκτος της Μπερλινάλε - Δείτε τα βραβεία
Berlinale 2022: Ένα «Πακέτο Αγάπης» για την Παπούλια, ώρα αναρχίας στην Ελβετία και η υψηλή τέχνη του ψέματος
Berlinale 2022: Τα καταλανικά καλοκαίρια, το συγκινητικό «Αντίο» του Ταβιάνι και ο ακούραστος Χονγκ Σανγκσού
Berlinale 2022: Ένας μοναδικός Μαρς Ράιλανς που κόβει-ράβει και μια αλήθεια-νυστέρι στο «Η Πόλη και η Πόλη»
Berlinale 2022: Η θαυμαστή λιτότητα ενός «Love Song» και η μυσταγωγική «Αλήθεια» του Νικ Κέιβ
Berlinale 2022: Δόξα και τιμή στην Έμα Τόμσον, Αρτζέντο τιμής ένεκεν και ένα ρωσικό «Top Gun» από τα άγραφα
Berlinale 2022: Ρίτι Παν, Κλερ Ντενί και Πίτερ Στρίκλαντ σε μια σχεδόν ιδανική φεστιβαλική ημέρα
Berlinale 2022: Η ασυνήθιστη αλλά ενθαρρυντική επανεκκίνηση ενός μεγάλου Φεστιβάλ
Πάμε Μπερλινάλε! Αυλαία σήμερα για το 72ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου