Βίντεο: Χορός, κίνηση, ελευθερία και οικειότητα στο σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:45
1/2

Βίντεο: Χορός, κίνηση, ελευθερία και οικειότητα στο σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου

Με την κυκλοφορία της νέας του ταινίας «Η Ευνοούμενη», ο Γιώργος Λάνθιμος επιστρέφει στο προσκήνιο. Ευκαιρία για μία ενδοσκόπηση στη weird φιλμογραφία του Έλληνα σκηνοθέτη.

Αρχής γενομένης το 2005 με την «Κινέττα», ο Γιώργος Λάνθιμος ξεκίνησε να διαγράφει την εντελώς αυτόνομη πορεία του σε ένα Ελληνικό σινεμά, που δεν ήταν συνηθισμένο στην «σκληρή» πρωτοτυπία. Εκεί, ένας αστυνομικός (Κώστας Ξυκόμηνος), μια οικιακή βοηθός (Ευαγγελία Ράντου) και ένας φωτογράφος (Άρης Σερβετάλης) αναπαριστούν εγκλήματα, που έχουν καταγραφεί στα αρχεία της Αστυνομίας, σε ένα επαρχιακό παραθαλάσσιο θέρετρο.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2009, ο Λάνθιμος κερδίζει το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο φεστιβάλ των Καννών, το βραβείο καλύτερης ταινίας (σκηνοθεσίας και σεναρίου) της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το βραβείο καλύτερου σκηνοθέτη στο φεστιβάλ του Δουβλίνου και καλύτερης ταινίας στα φεστιβάλ του Μόντρεαλ και του Σεράγεβο και φτάνει μέχρι τις υποψηφιότητες για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ο λόγος για τον «Κυνόδοντα», μια ανατριχιαστική αλληγορία πάνω στα πρέπει και τα μη της «αγίας» οικογένειας, μια διαστρεβλωμένη ανάγνωση πάνω στις αξίες και τις γνώσεις, που κατάφερε να κάνει το όνομά του γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο και να τον βάλει σε αρκετές φεστιβαλικές κινηματογραφικές ατζέντες ανα τον κόσμο.

Δυο χρόνια μετά ο Λάνθιμος (ξανά με την σεναριακή αρωγή του Ευθύμη Φιλίππου) επισκέπτεται το φεστιβάλ της Βενετίας και φεύγει νικητής με το βραβείο σεναρίου για τις «Άλπεις». Εκεί μια ομάδα με το όνομα «Άλπεις» είναι υπεύθυνη στο να αντικαθιστά πρόσφατα νεκρά άτομα προς παρηγοριά των συγγενών. Το ζήτημα της ταυτότητας ξαναβρίσκεται στο προσκήνιο στην φιλμογραφία του Λάνθιμου και αποδομείται εντελώς ο ορισμός της. 

Από εκεί και πέρα με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών και την υποψηφιότητα για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για τον «Αστακό», την πρώτη αγγλόφωνη ταινία του, μέχρι το Βραβείο Σεναρίου (Κάννες 2017) για το «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» και τις συνεργασίες του με ταλαντούχους, παγκόσμιους σταρ βεληνεκούς Νικόλ Κίντμαν, Κόλιν Φάρελ, Έμα Στόουν κ.α., ο Λάνθιμος έχει ανοίξει ένα μεγάλο και σπουδαίο κεφάλαιο στο σινεμά. Διεθνές, όπως του πρέπει, φτάνοντας σήμερα με την «Ευνοούμενή» του να διεκδικεί 10 Βραβεία Όσκαρ στην τελετή που θα πραγματοποιηθεί στις 24 Φεβρουαρίου.

Δείτε το βίντεο «Dance, Movement, Freedom, & Intimacy in the Films of Yorgos Lanthimos», μια ημίωρη μελέτη στα προηγούμενα φιλμ του Έλληνα σκηνοθέτη.