ΚΑΝΝΕΣ 2013 / ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Οι σκοτεινές πτυχές της σημερινής Αθήνας

2013-05-13 14:53:13

Οι σκοτεινές πτυχές της σημερινής Αθήνας




Στο φημισμένο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του 66ου Φεστιβάλ Καννών θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του Ιρανού σκηνοθέτη Καβέχ Μπακτιάρι, «L’Escale»,  που εισχωρεί στα άδυτα ενός μικροσκοπικού διαμερισμάτος στην Αθήνα το οποίο έχει μετατραπεί σε ένα ξενώνα λαθρομεταναστών που συχνά καταλήγει σε παγίδα για τα όνειρά τους.


Από τη Δάφνη Δημοπούλου

Το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ «L’Escale» του Ιρανό-Ελβετού σκηνοθέτη Καβέχ Μπακτιάρι («Η Βαλίτσα») είναι ανάμεσα στις ταινίες που θα προβληθούν στο επίσημο πρόγραμμα του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών στο πλαίσιο του 66ου Φεστιβάλ Καννών. Πρόκειται για ένα φιλμ γυρισμένο αποκλειστικά στην Αθήνα, μέσα σε ένα διαμέρισμα 40 τετραγωνικών μέτρων που στεγάζει τα όνειρα πολλών παράνομων μεταναστών, ένα ντοκιμαντέρ που θίγει μια πραγματικότητα που προτιμούμε να αγνοούμε παρά να αντιμετωπίζουμε.

«Αυτή η ταινία είναι ένα θαύμα και το θαύμα συνεχίζεται με την επιλογή του στο Δεκαπενθήμερο» δήλωσε ο σκηνοθέτης όταν πληροφορήθηκε για τη συμμετοχή του «L’Escale» στις Κάννες. «Ήταν μια πολύ επικίνδυνη ταινία. Για να μη γίνω αντιληπτός από τους λαθρεμπόρους, έκανα τα γυρίσματα με μια μικρή φωτογραφική μηχανή των 300 ευρώ.»

Η ιστορία έχει ως εξής: Στην Αθήνα, ο Αμίρ, ένας Ιρανός μετανάστης, ζει σε ένα μικρό διαμέρισμα το οποίο έχει μετατρέψει σε πέρασμα για τους μετανάστες που, όπως εκείνος, έχουν επιλέξει να εγκαταλείψουν τη χώρα τους. Η ελληνική πρωτεύουσα όμως, είναι μόνο ένας σταθμός, ένα πέρασμα, μετά το οποίο όλοι ελπίζουν να μεταβούν σε άλλες δυτικές χώρες, βορειότερα στην Ευρώπη ή ακόμη και στην Αμερική. Παρόλ’ αυτά παραμένουν στάσιμοι στο σπίτι του Αμίρ, περιμένοντας έγγραφα ταυτότητας, τις σωστές επαφές και το λαθρέμπορο που θα αναλάβει τη συνέχεια του κρυφού τους ταξιδιού.

Απόσπασμα της ταινίας

«Το ντοκιμαντέρ βρήκε το δρόμο του τυχαία», όπως διηγείται ο Καβέχ Μπακτιάρι. Ενώ ταξίδευε στην Ελλάδα για επαγγελματικούς λόγους, ο σκηνοθέτης πληροφορήθηκε πως ένας ξάδερφός του είχε εγκαταλείψει το Ιράν και είχε συλληφθεί στην Σάμο καθ’οδόν για την Ευρώπη. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην Αθήνα όπου και έμεινε κρατούμενος για τρεις μήνες. «Όταν έφτασα στην Αθήνα, είχε αφεθεί ελεύθερος. Μου έδειξε τότε το σπίτι όπου ζούσε, ένα μικροσκοπικό δωμάτιο όπου διάφοροι παράνομοι μετανάστες διαμένουν προσωρινά, περιμένοντας να βρουν τρόπο να φύγουν από την Ελλάδα.»

«Υπήρχε μια πραγματική κινηματογραφική προοπτική και η δυνατότητα να μπορέσω να είμαι μάρτυρας σε μια πραγματικά μοναδική κατάσταση,» εξηγεί ο Μπακτιάρι. «Κανονικά η θεματική και μόνο δεν μου φτάνει για να κάνω μια ταινία. Αλλά μέσα σε αυτή τη 'σπηλιά' διαδραματιζόταν μια περιπέτεια πέραν του φυσιολογικού. Γι' αυτούς τους δώδεκα ανθρώπους ήταν θέμα επιβίωσης.»

Ο σκηνοθέτης αποφάσισε να ζήσει μαζί τους για να εισχωρήσει ουσιαστικά στην ιστορία τους, κινηματογραφώντας επί ένα χρόνο την καθημερινότητά τους. Στην πορεία έγινε φυσικά μάρτυρας της εκρηκτικής κατάστασης που τους περιβάλλει και του φόβου που τους διακατέχει εξαιτίας των επιθετικών ενεργειών ρατσιστικών και φασιστικών ομάδων εναντίον τους.

Παρόλο που το μοντάζ της ταινίας ολοκληρώθηκε πολύ πρόσφατα, ο Εντουάρτ Γουέντροπ του Δεκαπενθήμερου των Σκηνοθετών ανακάλυψε την ταινία και την επέλεξε για τις Κάννες. «Με πήρε τηλέφωνο και συναντηθήκαμε πολλές φορές για να συζητήσουμε,» ανέφερε ο σκηνοθέτης, ο οποίος ετοιμάζεται πια για το ταξίδι του στην Κρουαζέτ.

Δείτε παρακάτω ένα ακόμη απόσπασμα της ταινίας (γαλλικοί υπότιτλοι):

Loading the player ...
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ