Η σαγηνευτική Ρίτα Χέιγουορθ στην «Γκίλντα» (1946) του Τσαρλς Βίντορ - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:48
17/10

Η σαγηνευτική Ρίτα Χέιγουορθ στην «Γκίλντα» (1946) του Τσαρλς Βίντορ

Με αφορμή την επέτειο γενεθλίων της Ρίτα Χέιγουορθ (17/10/1918), το cinemagazine.gr θυμάται την πιο εμβληματική εμφάνισή της στη μεγάλη οθόνη.

Από τον Πάνο Γκένα

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τα πιν-απ - ερωτικά σύμβολα ικανά να συντροφεύσουν τους φαντάρους ανά πάσα στιγμή στο μέτωπο, αλλά και στις ερωτικές τους φαντασιώσεις - ξεχάστηκαν και η «επιστροφή» σηματοδότησε την προσπάθεια της αμερικανικής οικογενειακής εστίας να βρεί τη χαμένη της φλόγα. Οι γραφειοκράτες άντρες και οι νοικοκυρές γυναίκες ασπάστηκαν εκ νέου τα θέλγητρα της μεγάλης οθόνης και εκείνη τους αντάμειψε με νέες προκλήσεις.

Εκείνη την περίοδο, δυο από τις ομορφότερες και πιο μυθικές γυναίκες του σινεμά έκαναν την εμφάνισή τους και επιβλήθηκαν στη συνείδηση του παθιασμένου κοινου. Η Άβα Γκάρντνερ και η Ρίτα Χέιγουορθ, η μεγαλοπρεπής «Ξυπόλητη Κόμισσα» (The Barefoot Contessa, 1954) και το δημοφιλές πιν-απ που έγινε αθάνατη «Γκίλντα» (Gilda, 1946), έκρυψαν μέσα από τα γοητευτικά τους πρόσωπα αληθινές θεές που προσγειώθηκαν στον πλανήτη σινεμά για να αναγορευτούν σε ερωτικά σύμβολα διαρκείας που μπορεί να συγχέουν την αγάπη με το μίσος, αλλά ζουν σίγουρα με πάθος. Η Γκάρντνερ και η Χέιγουορθ μαζί με τις πλανεύτρες του φιλμ νουάρ, όπως η Λορίν Μπακόλ, η Λάνα Τάρνερ και η Μπάρμπαρα Στάνγουικ, στιγμάτισαν μία ολόκληρη δεκαετία με θηλυκά πρότυπα που δεν υποτάχθηκαν στην πλάνη της αντρικής εξουσίας, ούτε σε μία κοινωνική αρχή όπως ο γάμος. Οι γυναίκες ανέλαβαν για τα καλά το παιχνίδι της αποπλάνησης και άφησαν για τους άντρες την ψευδή επίφαση πως στήνουν τους κανόνες.

Σε μία καριέρα 60 ταινιών που μετρά βήματα παρέα με τον Φρεντ Αστέρ («You Were Never Lovelier») ή τον Τζιν Κέλι («Cover Girl») και συνεργασίες μεγατόνων όπως «Η Κυρία από τη Σαγκάι» με τον Όρσον Γουέλς, η «Γκίλντα» του Τσαρλς Βίντορ έγινε το συνώνυμο της Χέιγουορθ.

Ο Τζόνι Φάρελ (Γκλεν Φορντ), ένας τυχοδιώκτης στο Μπουένος Άιρες, προειδοποιείται από έναν παντελώς άγνωστο να αποφύγει ένα παράνομο καζίνο. Εκείνος τον αγνοεί και μετά από μία απάτη στο blackjack, μαθαίνει πως ο ιδιοκτήτης του είναι ο Μπάλιν Μάντσον (Τζορτζ Μακρέντι), ο άνθρωπος που τον προειδοποίησε. Ο Φάρελ πείθει τον Μάντσον να τον προσλάβει, και γρήγορα κερδίζει την εμπιστοσύνη του. Μια μέρα, ο Μάντσον επιστρέφει από ένα ταξίδι με μια πανέμορφη νέα σύζυγο, τη Γκίλντα (Ρίτα Χέιγουορθ). Μόνο που ο Φάρελ και η Γκίλντα έχουν παρελθόν...

Η σύγκρουση της επιθυμίας και της λογικής ενσαρκώνεται στο αψεγάδιαστο παρουσιαστικό της Χέιγουορθ, ένα ακαταμάχητα ερωτικό, έξυπνο θηλυκό, που μεταμορφώνεται από φαντασίωση της εποχής σε κάτι επικίνδυνο που αψηφά τη λογική για τη σφαίρα του ενστίκτου. Ο Τζόνι διχάζεται ανάμεσα στο καθήκον και το πάθος και ο Τσαρλς Βίντορ ιχνηλατεί τον Φρόυντ καθώς παρατηρεί με την κάμερά του την ατελέσφορη αγάπη να μετασχηματίζεται σε μίσος.

Απόλυτη femme-fatale, κοφτεροί διάλογοι, ατμόσφαιρα γεμάτη υπονοούμενα, σενάριο, φωτογραφία, κάμερα ερωτευμένα με τη Χέιγουορθ, η «Γκίλντα» παραμένει αδιαμφισβήτητα κλασική. Και αν έχετε αντίρρηση, στην πιο μνημειώδη σκηνή της, είναι έτοιμη να σας πετάξει το γάντι...