Μάικλ Τσάπμαν (1935-2020): Έφυγαν τα «μάτια» του «Ταξιτζή» και του «Οργισμένου Ειδώλου» - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
11:35
22/9

Μάικλ Τσάπμαν (1935-2020): Έφυγαν τα «μάτια» του «Ταξιτζή» και του «Οργισμένου Ειδώλου»

Έφυγε ένας σεμνός και ανάλογα σπουδαίος διευθυντής φωτογραφίας, που συνδύασε το όνομά του με σφραγιστικές στιγμές του «Νέου Χόλιγουντ» της δεκαετίας του '70.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Χειριστής της κινηματογραφικής μηχανής στον «Νονό» και το «Klute» (υπό την επίβλεψη του Γκόρντον Γουίλις) αλλά και των «Σαγονιών του Καρχαρία» (υπό την επίβλεψη του Μπιλ Μπάτλερ), στη συνέχεια φωτογράφος του «Last Detail» του Χαλ Άσμπι, της «Βιτρίνας» του Μάρτιν Ριτ, του «Hardcore Story» του Σρέιντερ, του «Invasion of the Body Snatchers» του Φίλιπ Κάουφμαν και βέβαια των δύο opus του Μάρτιν Σκορσέζε («Ταξιτζής» και «Οργισμένο Είδωλο»), ο Μάικλ Τσάπμαν έχει την παρουσία και τα credits ενός νευραλγικού εργάτη του αμερικανικού νέου κύματος.

Η καριέρα του δεν έπαψε εκεί, αν και συγκριτικά με ομοτέχνους του δεν δούλεψε όσο θα περίμενε κανείς. έκανε για τον Σκορσέζε και το «Last Waltz», φώτισε το «Bad» του Μάικλ Τζάκσον το 1987, σκηνοθέτησε το live στην Αθήνα του Πίτερ Γκάμπριελ την ίδια χρονιά, ξαναβρήκε τον Κάουφμαν στην δεκαετία του '90 με τον «Ανατέλλοντα Ήλιο», πήρε μια δεύτερη οσκαρική υποψηφιότητα - πρώτη το «Οργισμένο Είδωλο» - με τον «Φυγάδα» του Άντριου Ντέιβις (μια πραγματικά έξοχη δουλειά), σκηνοθέτησε ακόμα-ακόμα, με ντεμπούτο του εκείνο το ωραιότατο «Ο Ασυγκράτητος» με τον πρωτάρη Τομ Κρουζ!

Βλέποντας κανείς τον «Ταξιτζή» παρατηρεί στην δουλειά του Τσάπμαν έναν τρόπο, αδόκιμα θα τον έλεγες «στιλιζαρισμένου νεορεαλισμού», που επηρέασε περίπου ολόκληρη την μετέπειτα δουλειά του Σκορσέζε και τις οδηγίες του στους τεράστιους διευθυντές που συνεργάζεται.

Ήταν υποψήφιος για Έμμι, πήρε το βραβείο συνεισφοράς από την Ένωση των Φωτογράφων το 2004. Κι όταν παρέλαβε ένα βραβείο από το Διεθνές Φεστιβάλ Camerimage, τέσσερα χρόνια πριν, δήλωσε το πιο σημαντικό για την διεύθυνση φωτογραφίας: «Δεν πρέπει να είναι όμορφο το κάδρο. Πρέπει να είναι κατάλληλο».

Ελαφρύ το χώμα.