Μπέργκμαν για πάντα! Οι 20 ταινίες που πρέπει να δεις - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
12:21
14/7

Μπέργκμαν για πάντα! Οι 20 ταινίες που πρέπει να δεις

Ο Μαγεμένος Αυλός (Trollflöjten, 1975)
Πρωταγωνιστούν:
 Γιόζεφ Κόστλινγκερ, Ίρμα Ουρίλα, Ελίζαμπετ Έρικσον

Ο Μπέργκμαν βάζει τη δική του σφραγίδα στην εξαίσια όπερα του Μότσαρτ σε αυτή την αξεπέραστη κινηματογραφική απόδοση ενός από τα πιο δημοφιλή έργα του συνθέτη. Ο θρίαμβος της αγάπης, της συγχώρεσης και της συντροφικότητας σε μια τηλεοπτική παραγωγή που υπερέβη τα όρια και τις συμβάσεις τις μικρής οθόνης. Υποψήφια για Όσκαρ Κοστουμιών και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. 

Φθινοπωρινή Σονάτα (Höstsonaten, 1978)
Πρωταγωνιστούν:
 Ίνγκριντ Τούλιν, Λιβ Ούλμαν, Λένα Νάιμαν

Μια μητέρα που παραμέλησε την οικογένειά της για χάρη της καριέρας της ως πιανίστρια, ξανασμίγει με την μεγαλύτερη κόρη της έπειτα από επτά χρόνια και επιχειρεί να συμφιλιωθεί μαζί της κατά τη διάρκεια μιας νύχτας γεμάτης οδυνηρές αποκαλύψεις. Μια υπόκωφη ιστορία εξιλέωσης και μια κορυφαία ερμηνευτική συνάντηση ανάμεσα στη Λιβ Ούλμαν και την Ίνγκριντ Μπέργκμαν, στη μοναδική συνεργασία της μεγάλης σταρ με τον συμπατριώτη της δημιουργό. Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου και Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Ίνγκριντ Μπέργκμαν. 

Φάνι και Αλέξανδρος (Fanny och Alexander, 1982)
Πρωταγωνιστούν: 
Εύα Φρόλινγκ, Γκουν Βάλγκρεν, Γιαν Μάλμσο , Περνίλα Όλγουιν, Μπέρτιλ Γκούβε

Ένα φιλμ που συνοψίζει αρμονικά την εμβριθή μάτια του Μπέργκμαν πάνω στην οικογένεια, τον ανθρώπινο ψυχισμό, την έκταση που λαμβάνει μέσα μας η επιθυμία και φυσικά το ατέρμονο αλισβερίσι της ζωής με τον θάνατο. Στο εν μέρει αυτοβιογραφικό «Φάνι και Αλέξανδρος», ο Σουηδός μέτρ ενσταλάζει τη σοφία μιας ζωής, αντικρίζοντας κατάματα τους επίμονους δαίμονες της παιδικής του ηλικίας και ολοκληρώνοντας έτσι, με τον καλύτερο τρόπο, μία ανεπανάληπτη κινηματογραφική διαδρομή, 25 χρόνια πριν το θάνατό του. Ο αρχικός σχεδιασμός να γυριστεί για λογαριασμό της τηλεόρασης οδήγησε τελικά σε δύο εκδοχές της βραβευμένης με τέσσερα Όσκαρ ταινίας, μία τρίωρη και μία πεντάωρη, πριν δουν αμφότερες τελικά το δρόμο για τις αίθουσες, γνωρίζοντας την αποθέωση τόσο από το κοινό όσο και από την κριτική.

Μετά την Πρόβα (Efter repetitionen, 1984)
Πρωταγωνιστούν:
 Λένα Όλιν, Έρλαντ Γιόζεφσον, Ίνγκριντ Τούλιν 

Ο Χένρικ, θεατρικός σκηνοθέτης που γερνά, ανεβάζει για πέμπτη φορά το «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ. Κάθεται να σκεφθεί στο άδειο θέατρο, μετά από μια ημέρα πρόβας. Τότε εμφανίζεται η νεαρή ηθοποιός Άννα, κόρη μιας ηθοποιού και παλιάς ερωμένης του, που είναι πλέον νεκρή. Μια «μικρή» παραγωγή κατά παραγγελία της σουηδικής τηλεόρασης μεταμορφώνεται στα χέρια του Μπέργκμαν σε ένα μνημειώδες έργο-διαθήκη για τη σύγχυση των ορίων ανάμεσα στη ζωή και την τέχνη, τα μοτίβα των σχέσεων και των χωρισμών. 

Saraband (2003)
Πρωταγωνιστούν: Λιβ Ούλμαν, Έρλαντ Γιόζεφσον, Γκούνελ Φρεντ

Φτιαγμένη για τη σουηδική τηλεόραση, η τελευταία ταινία του Μπέργκμαν ενώνει τους Έρλαντ Γιόζεφσον και Λιβ Ούλμαν του «Σκηνές από ένα Γάμο» στη λογική μιας συνέχειας, όπου ο Γιόχαν και η Μαριάν, οι δυο ήρωες του θρυλικού φιλμ, συναντιούνται ξανά μετά το 22 χρόνια. Ο ίδιος ο Μπέργκμαν συνόψισε την ταινία ως «τέσσερις ηθοποιοί, δέκα μονόλογοι με πρόλογο και επίλογο», δηλώνοντας πως επρόκειτο για δύσκολο εγχείρημα, παρότι φαίνεται απλό στο χαρτί. Όσο απλή και να μοιάζει η κινηματογράφηση του «Saraband», όσο λίγα τα πλάνα του, η ένταση σε κυριεύει από το πρώτο καρέ. Η συγκέντρωση του βλέμματος πάνω στους ηθοποιούς του διαπερνάει το θεατή. Γυρισμένο σχεδόν εξολοκλήρου σε πλατό, το «Saraband» είναι εν γνώσει του Μπέργκμαν η τελευταία του ταινία. Ένα ξεγύμνωμα ψυχής για τέσσερις ηθοποιούς, υπόκωφο αλλά πολύ αληθινό.