Essential Cinema #109: «Ο Δολοφόνος της Λεωφόρου» (1953) της Άιντα Λουπίνο - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
14:23
4/9

Essential Cinema #109: «Ο Δολοφόνος της Λεωφόρου» (1953) της Άιντα Λουπίνο

Τo cinemagazine συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες που έγιναν ποτέ και γράφει αναλυτικά γι’ αυτές. Σήμερα το «The Hitch-Hiker» της Άιντα Λουπίνο, το πρώτο φιλμ νουάρ που σκηνοθέτησε γυναίκα και αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα του είδους.

Από τον Κωστή Θεοδοσόπουλο

Οι θεατές κάθονται στις θέσεις τους. Τα φώτα σβήνουν. Ο παρακάτω μεσότιτλος πέφτει στην οθόνη: «Αυτή είναι η αληθινή ιστορία ενός άνδρα, ενός όπλου και ενός αυτοκινήτου. Το όπλο ανήκει στον άνδρα. Το αυτοκίνητο θα μπορούσε να είναι δικό σας ή του νεαρού ζευγαριού στον απέναντι διάδρομο. Όσα παρακολουθήσετε στα επόμενα 70 λεπτά θα μπορούσαν να είχαν συμβεί και σε εσάς. Γιατί τα γεγονότα είναι αληθινά.»

Με το παραπάνω προειδοποιητικό μήνυμα -και σπέρνοντας την ανησυχία- υποδεχόταν το κοινό του ο «Δολοφόνος της Λεωφόρου» πίσω στο 1953, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως το φιλμ είναι βασισμένο στην εγκληματική δραστηριότητα του κατά συρροή δολοφόνου Μπίλι Κούκ, η οποία είχε συγκλονίσει την Αμερική μόλις τρία χρόνια νωρίτερα. Για την ιστορία, ο Κουκ είχε δολοφονήσει μια πενταμελή οικογένεια, έναν πλανόδιο πωλητή και είχε απάγει τον σερίφη Χόμερ Γουόλντριπ, τον οποίο οδήγησε μέσα στην έρημο και εν τέλει άφησε αβοήθητο να πεθάνει. Ο σερίφης για καλή του τύχη κατάφερε να απελευθερωθεί και ο Κουκ συνελήφθει, δικάστηκε και εκτελέστηκε 2 χρόνια αργότερα σε θάλαμο αερίων. 

Τολμηρός και αντικομφορμιστικός,  ο «Δολοφόνος της Λεωφόρου» στέκει σήμερα σαν γνήσιος πρόγονος της μυθικής τηλεοπτικής σειράς «Twilight Zone»

Στη ταινία της Άιντα Λουπίνο, το πρώτο φιλμ νουάρ που σκηνοθέτησε γυναίκα και αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα του είδους, η πλοκή διαφοροποιείται. Ο Ρόι και ο Γκίλμπερτ είναι δύο φίλοι που βρίσκονται σε μια εκδρομή για ψάρεμα. Στο δρόμο παραλαμβάνουν τον Έμετ Μάγιερς, ένα ψυχοπαθή δολοφόνο που συνηθίζει να κάνει ωτοστόπ στα ανυποψίαστα θυματά του ενώ μετά τους αφαιρεί τη ζωή. Ο Μάγιερς, με την απειλή όπλου, κατευθύνει τους δύο άνδρες νοτιότερα στην Καλιφόρνια κι από εκεί στην έρημο του Μεξικού, υφαίνοντας κατά την διάρκεια του ταξιδιού τον φονικό ιστό του. 

Η Λουπίνο που συνυπογράφει το σενάριο με τον σύζηγό της, Κόλιερ Γιανγκ, φρόντισε να πάρει συνεντεύξεις από τους πραγματικούς ομήρους του Κουκ καθώς και από τον ίδιο τον δολοφόνο ενώ αναγκάστηκε να μειώσει τους φόνους που απεικονίζονται στην ταινία σε τρεις, προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση του συμβουλίου Χέιζ. Το πραγματικό της, όμως,  κατόρθωμα έγκειται στο γεγονός πως ο «Δολοφόνος της Λεωφόρου» είναι μια εξόχως πρωτοποριακή ταινία για την εποχή της, ένα νουάρ που δεν εκμεταλεύεται τη στοιχειωμένη ατμόσφαιρα μιας σκοτεινής μητρόπολης αλλά στήνει το δραματουργικό του σκηνικό σε μια αποπνικτική και ζοφερή έρημο, κατά την διάρκεια ενός road trip με κατεύθυνση τον θάνατο.

Τολμηρός και αντικομφορμιστικός,  ο «Δολοφόνος της Λεωφόρου» στέκει σήμερα σαν γνήσιος πρόγονος της μυθικής τηλεοπτικής σειράς «Twilight Zone» και επικεντρώνεται στην μεφιστοφελική περσόνα του Μάγιερς τον οποίο υποδύεται εξαιρετικά ο Γουίλιαμ Τόλμαν. Με συνεχείς ανατροπές, σαδιστικά twists και αχαλίνωτο σασπένς το μακάβριο ταξίδι συνεχίζεται μέχρι ένα σχετικά συμβατικό φινάλε, το οποίο σε αφήνει να αναρωτιέσαι πώς θα εξελισσόταν αν δεν το περιόριζε η λογοκρισία της εποχής. 

THE HITCH-HIKER
ΗΠΑ, 1953
Σκηνοθεσία:
Άιντα Λουπίνο Σενάριο: Άιντα Λουπίνο, Κόλιερ Γιανγκ Φωτογραφία: Νίκολας Μουζουράκα Μοντάζ: Ντάγλας Στιούαρτ Πρωταγωνιστούν: Γουίλιαμ Τόλμαν, Έντμοντ Ο' Μπράιαν, Φρανκ Λάβτζοϊ Διάρκεια: 71'