Essential Cinema #105: «Ride the Pink Horse» (1947) του Ρόμπερτ Μοντγκόμερι - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
17:29
24/7

Essential Cinema #105: «Ride the Pink Horse» (1947) του Ρόμπερτ Μοντγκόμερι

Τo cinemagazine συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες που έγιναν ποτέ και γράφει αναλυτικά γι’ αυτές. Αυτή την εβδομάδα το άγνωστο και αινιγματικό φιλμ νουάρ «Ride the Pink Horse» του Ρόμπερτ Μοντγκόμερι.

Από τον Γιάννη Ζουμπουλάκη

«Καβάλα το ροζ», θα πει ο Ρόμπερτ Μοντγκόμερι στην Γουάντα Χέντριξ λίγο πριν από  την μέση της ταινίας για να λύσει -επιτέλους- την απορία μας για τον πιο παράξενο και σίγουρα τον πιο πρωτότυπο τίτλο της Ιστορίας του αμερικανικού φιλμ νουάρ.

Ο Μοντγκόμερι εννοεί το ξύλινο ροζ άλογο του καρουζέλ που διευθύνει ο Πάντσο (Τόμας Γκομέζ- υποψήφιος για το Οσκαρ Β’ Αντρικού ρόλου εδώ). Το καρουζέλ είναι η μοναδική παιδική ατραξιόν στην άθλια μεξικανική πόλη όπου ο Γκέιγκιν (Μοντγκόμερι), ένας πολύ δυσάρεστος, πολύ απότομος  και πολύ θυμωμένος Αμερικανός έχει έρθει για να αντιμετωπίσει το πεπρωμένο του. Προς το παρόν, σε μια έκλαμψη καλοσύνης, ο Γκέιγκιν προσφέρει μια βόλτα αποκλειστικά στην Πίλα (Χέντριξ), ένα από τα λίγα πρόσωπα της πόλης που θέλουν να τον βοηθήσουν και το μόνο που είναι ερωτευμένο μαζί του. 

Σε πρώτο επίπεδο η ιστορία στο «Ride the Pink Horse» δεν είναι και τόσο πρωτότυπη όσο ενδεχομένως να προδιαθέτει ο απίστευτος τίτλος της, τον οποίο ο σκηνοθέτης Μοντγκόμερι και το στούντιο United International διατήρησαν ανέπαφο από το pulp μυθιστόρημα της Ντόροθι Μπ. Χιουζ στο οποίο βασίζεται το σενάριο των Μπεν Χεκτ και Τσαρλς Λέντερερ: ο Γκέιγκιν, ένας δυσερμήνευτος Αμερικανός βρίσκεται σε μια μικρή πόλη του Μεξικού όπου αψηφώντας προκλητικά τους κινδύνους, αναζητεί  τον Φρανκ Χιούγκο (Φρεντ Κλαρκ), τον οποίο θέλει να εκδικηθεί για τον θάνατο του φίλου του. Ενας τρίτος Αμερικανός, ο Ρετζ (Αρτ Σμιθ), πράκτορας του FBI, πολιορκεί τον Γκέιγκιν γιατί πιστεύει ότι έχει ενοχοποιητικά στοιχεία αρκετά ώστε να συλληφθεί ο Χιούγκο. Κλασικά πράγματα… 

Ο ίδιος ο κεντρικός ήρωας είναι, όμως, εδώ που κάνει την διαφορά. Με την επιθετική στάση, την απότομη συμπεριφορά και την αγένεια του αλαζόνα γκρίνγκο που τον χαρακτηρίζουν, ο Γκέιγκιν, ο θετικός ήρωας, καταφέρνει ως ένα σημείο να γίνει το πιο αντιπαθητικό πρόσωπο της ταινίας. Η επαφή του με τους ντόπιους αλλά και τους γκάνγκστερ, η μικρή νυχτερινή οδύσσειά του στην πόλη (την οποία προκαλεί ο ίδιος) και φυσικά το καρουζέλ με τα αλογάκια, που δεν έχει σημασία για τον Γκέιγκιν αλλά που είναι το όχημα του έρωτα για την Πίλα, φτιάχνουν ένα σύμπαν σχεδόν μεταφυσικό, το οποίο μέσα από την ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ράσελ Μέτι καταλήγει σε μια μεγάλου μήκους ταινία τοποθετημένη στη «Ζώνη του Λυκόφωτος».     

Το αντικείμενο που κάνει την στυλιστική διαφορά εδώ, είναι βεβαίως το καρουζέλ, μια ζωή από μόνο του, σαν τον πίνακα στην «Λόρα» ή το ξύλινο πτηνό στο «Γεράκι της Μάλτας». Πρόκειται για μια αντίκα ονόματι Τίο Τίβο Καρουζέλ, φτιαγμένη το 1882 στο Τάος του Νέου Μεξικού. Hρθε στην κατοχή της United International η οποία την ανασκεύασε και την χρησιμοποίησε στα στούντιο της Universal City ειδικά για την ταινία. 

RIDE THE PINK HORSE
ΗΠΑ, 1947
Σκηνοθέσία:
 Ρόμπερτ Μοντγκόμερι Σενάριο: Μπεν Χεκτ, Τσαρλς Λέντερερ Φωτογραφία: Ράσελ Μέτι Μουσική: Φρανκ Σκίνερ Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Μοντγκόμερι, Γουάντα Χέντριξ, Άντρεα Κινγκ, Φρεντ Κλαρκ, Τόμας Γκόμεζ, Αρτ Σμιθ Διάρκεια: 101'