Essential Cinema #7: «Nευρικός Εραστής» («Annie Hall») του Γούντι Άλεν - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:12
20/4

Essential Cinema #7: «Nευρικός Εραστής» («Annie Hall») του Γούντι Άλεν

Τo cinemagazine συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες που έγιναν ποτέ και γράφει αναλυτικά γι’ αυτές. 

Από τον Λουκά Κατσίκα

Μια σειρά από πρωτιές σημειώνει για τον Γούντι Άλεν αυτό που αποτελεί ίσως την πεμπτουσία της καλλιτεχνικής συμβολής του στη μεγάλη οθόνη και το οποίο τιμήθηκε με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου και Α' Γυναικείου ρόλου για την υπέροχη Νταϊάν Κίτον. 

Για πρώτη φορά σε ταινία του οι τίτλοι αρχής και τέλους υιοθετούν το απλό ύφος και τις λιτές γραμματοσειρές που θα συνοδέψουν τις μετέπειτα ταινίες του. Για πρώτη, επίσης, φορά η Νέα Υόρκη και ο θορυβώδης μικρόκοσμος από διανοούμενους αναγορεύεται σε μόνιμο σχεδόν σκηνικό και δεξαμενή ιδεών για τις εξιστορήσεις του, με τον ίδιο τον Άλεν να κουβαλά στο εξής την περσόνα του ανασφαλούς και φορτωμένου υπαρξιακά άγχη καλλιτέχνη ο οποίος σκοντάφτει διαρκώς επάνω στις νευρώσεις του και την αποτυχία του να εκμεταλλευτεί τη δυνατότητα μιας πρόσκαιρης, έστω, ευτυχίας.

Ένα αστείρευτο ντεπόζιτο ιδεών και ευρημάτων από το οποίο θα μπορεί να αντλεί για πάντα η σύγχρονη κωμωδία.

Για πρώτη φορά, τέλος, ο Άλεν αφήνει οριστικά πίσω τους παλιμπαιδισμούς των πρώτων του κωμωδιών για να αφοσιωθεί σε ένα στιβαρό, πνευματώδες και βαθιά φιλοσοφημένο έργο που να μοιάζει εντελώς προσωπικό, την ίδια ώρα που απηχεί οικουμενικές αγωνίες και ερωτήματα, και να μπορεί να μετατοπίζεται ευλύγιστα από το αρσενικό στο θηλυκό βλέμμα, αναλόγως την ιστορία.

Αυτό το απότομο άλμα ωριμότητας συνοδεύεται στο «Νευρικό Εραστή» με μια σειρά από εξόχως λειτουργικά στυλιστικά πειράματα (εξομολογήσεις του ήρωα απευθείας στην κάμερα, υπότιτλοι που μεταφέρουν τις σκέψεις των χαρακτήρων, παιχνίδια με την ασυνέχεια των ήχων, συνύπαρξη παρελθόντος και παρόντος στην ίδια σκηνή, εικόνα που χωρίζεται στα δύο) τα οποία δίνουν την εντύπωση ενός δημιουργού ο οποίος δοκιμάζει ευφορικά και άφοβα ένα σωρό τεχνάσματα και σκαρφίσματα- μια τακτική ελεύθερης και πειραματικής φόρμας που μόνο μεμονωμένα θα συναντά κανείς στη συνέχεια της καριέρας του σκηνοθέτη.

Το «Annie Hall» (όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του φιλμ, με το Hall να παραπέμπει στο πραγματικό επώνυμο της Κίτον) εξισορροπεί από την άλλη, και πιο αρμονικά από ποτέ, τις ασταμάτητες παλινδρομήσεις του Άλεν ανάμεσα στο αστείο και το σοβαρό, βάζοντας τα δυο άκρα να επικοινωνούν και να αλληλοσυμπληρώνονται.

Για όλους αυτούς τους λόγους, ίσως και για το γεγονός ότι αποτελεί παράδειγμα ταινίας που κανείς μπορεί να παρακολουθήσει ξανά και ξανά με την ίδια ευχαρίστηση, ο «Νευρικός Εραστής» υπόσχεται να χρησιμεύει ως ένα αστείρευτο ντεπόζιτο ιδεών και ευρημάτων από το οποίο θα μπορεί να αντλεί για πάντα η σύγχρονη κωμωδία.

ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ (ANNIE HALL) 
Hνωμένες Πολιτείες, 1977
Σκηνοθεσία και σενάριο: 
Γούντι Άλεν Φωτογραφία: Γκόρντον Γουίλις Πρωταγωνιστούν: Γούντι Άλεν, Νταϊάν Κίτον, Τόνι Ρόμπερτς, Κάρολ Κέιν, Σέλεϊ Ντιβάλ, Πολ Σάιμον, Κρίστοφερ Γουόκεν Διάρκεια: 93΄