«Οι θύτες είναι συνήθως άτομα που δεν φαίνονται»: Η Κατρίν Κορσινί μιλά για το «Μια Αγάπη Ανέφικτη» - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:52
17/5

«Οι θύτες είναι συνήθως άτομα που δεν φαίνονται»: Η Κατρίν Κορσινί μιλά για το «Μια Αγάπη Ανέφικτη»

Η Γαλλίδα σκηνοθέτις βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα και μίλησε στο ΣΙΝΕΜΑ με αφορμή την τελευταία της ταινία, βασισμένη σε βιβλίο που προκάλεσε σοκ πριν από λίγα χρόνια στη χώρα της. 

Συνέντευξη στον Τάσο Μελεμενίδη

Το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Κριστίν Ανγκό, που συζητήθηκε πολύ στη Γαλλία τα τελευταία χρόνια, θα ήταν μάλλον αδύνατο να μην καταλήξει στη μεγάλη οθόνη. Η Κατρίν Κορσινί («Φεύγω», «Η Ομορφότερη Εποχή») βρήκε σε αυτό την ευκαιρία να αναπτύξει τη θεματολογία της για τις ταξικές και σεξιστικές προεκτάσεις των ιστοριών που διηγείται, μετατοπίζοντας την ιστορία στον αγώνα μιας γυναίκας για την αναγνώριση της κόρης και μελετώντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μια γυναίκα μπαίνει σε μια άνιση μάχη που καθορίζει τη ζωή της, χτυπημένη από μια υποταγή που εξακολουθεί να στηρίζει μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Με εξαιρετικές ερμηνείες από τους Βιρζινί Εφιρά και Νιλς Σνάιντερ, το «Μια Αγάπη Ανέφικτη» έκανε πρόσφατα την αθηναϊκή του πρεμιέρα στο 20ο Φεστιβάλ Γαλλοφωνίας, εκεί όπου βρέθηκε η δημιουργός του και μας μίλησε για την προσαρμογή του βιβλίου και την απογοήτευσή της πως η δυσάρεστη ιστορία της ταινίας της είναι ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο ως σήμερα στην κοινωνία της Γαλλίας.

Πώς έφτασε το βιβλίο της Κριστίν Ανγκό στα χέρια σας;

Το βιβλίο μου το σύστησε η παραγωγός μου και είχε δίκιο, συγκινήθηκα αρκετά και θέλησα να προχωρήσω με την ταινία. Αλλάξαμε αρκετά πράγματα, δεν κράτησα ως βάση την αποκάλυψη που γίνεται μέσα σε αυτό, προσπάθησα όμως να διατηρήσω την ουσία του, την περιγραφή των ζωών σιωπηλών θυμάτων μιας ταξικής εκμετάλλευσης που εξακολουθεί να υπάρχει. 

Ο βασικός σας στόχος ήταν να υπογραμμίσετε τις προεκτάσεις αυτής της ιστορίας, ότι δηλαδή μια τάξη λίγων εξακολουθεί να εκμεταλλεύεται με ποικίλους τρόπους μια κατώτερη; 

Αυτή η κατάσταση υπάρχει ήδη σε πολλές ιστορίες και βιβλία, ενός άνδρα δηλαδή που ανήκει σε μια κοινωνική κάστα υψηλότερη που εκμεταλλεύεται γυναίκες πιο αθώες. Το φαινόμενο αυτό επανέρχεται συνεχώς στη χώρα και πρέπει κάποια στιγμή να μπει ένα τέλος. Πέρα από τις προεκτάσεις δηλαδή, υπάρχει πρώτα απ’ όλα το ίδιο το γεγονός, το οποίο δε σταματά να συμβαίνει. Βλέπουμε συνεχώς μια κοινωνική τάξη που κακομεταχειρίζεται τις γυναίκες, τις θεωρεί ένα παιχνίδι ή εργαλείο για να ανακαλύψουν τα μέλη της τη σεξουαλικότητά τους, αποφεύγοντας αργότερα οποιαδήποτε ευθύνη ή συνέπεια. 
 
Ο Νιλς Σνάιντερ ήταν πολύ πειστικός στο ρόλο του, χωρίς να καταφεύγει σε εύκολες εκρήξεις που θα τον έκαναν πιο αντιπαθητικό; Πως δουλέψατε μαζί του στη δημιουργία ενός τόσο απωθητικού χαρακτήρα; 

Πριν από τον Σνάιντερ υπήρξαν αρκετοί ηθοποιοί που αρνήθηκαν να πάρουν τον ρόλο. Ευτυχώς τελικά γιατί ο Νιλς ήταν τέλειος, ήθελε να περάσει το μήνυμα πως ένας άνθρωπος τόσο γοητευτικός μπορεί να κρύβει μέσα του κάτι σκοτεινό ή να καταφύγει σε βίαιες πράξεις. Δουλέψαμε πολύ μαζί για να βγάλουμε προς το κοινό τη σκέψη πως αυτό που καθορίζει έναν άνθρωπο είναι το τί πραγματικά κάνει στη ζωή του και όχι πως φαίνεται στον έξω κόσμο. Γιατί δυστυχώς οι θύτες είναι συνήθως άτομα που δεν φαίνονται.

Το βιβλίο της Ανγκό είναι αυτοβιογραφικό. Ποια είναι η γνώμη σας για το γεγονός ότι κάποιος αποφασίζει να επιστρέψει σε κάτι τόσο επίπονο για να το διηγηθεί; 

Σίγουρα μπορεί να αποτελεί ένα είδος θεραπείας ή μια ανάγκη να φωνάξεις για κάτι που συνέβη σε εσένα και μπορεί να συνέβη και σε άλλους και θέλεις να δημιουργήσεις μια σύνδεση. Συγκεκριμένα για την Ανγκό, δε γνωρίζω το λόγο, ούτε μπορώ να απαντήσω σίγουρα για το τί την ώθησε πέρα από κάποιες τυχαίες εκτιμήσεις.  

Στην αρχή της ταινίας, ο χαρακτήρας του Σνάιντερ χωρίζει τις σχέσεις σε τρεις κατηγορίες, αυτές που γίνονται για το γάμο, αυτές που προκύπτουν από πάθος και τις αναπόφευκτες. Στη φιλμογραφία σας έχουμε δει ηρωίδες μπλέκουν συχνά στις τελευταίες; Είναι κάτι που τελικά συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις; 

Δείτε τον χαρακτήρα του Σνάιντερ. Είναι διττός, υποκριτής, νάρκισσος και όμως όλα φαίνονται να πηγαίνουν καλά στη ζωή του, μεταφέροντας τον πόνο σε άλλους. Δυστυχώς οι ταξικές και οι σεξιστικές διαφοροποιήσεις βάζουν ως σήμερα αρκετές γυναίκες σε αυτή τη θέση, του θύματος μιας αναπόφευκτης σχέσης δηλαδή και αυτό θέλω να τονίζω μέσα από το έργο μου. 

Η ταινία «Μια Αγάπη Ανέφικτη» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Seven Films. Την κριτική της ταινίας μπορείτε να διαβάσετε εδώ