Ανασκόπηση 2019: Τα πρόσωπα της χρονιάς ? αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:24
30/12

Ανασκόπηση 2019: Τα πρόσωπα της χρονιάς

Οι άνθρωποι που έκαναν τη διαφορά: μίλησαν, σκηνοθέτησαν, έπαιξαν, πολυακούστηκαν και σίγουρα σημάδεψαν τη χρονιά.

Από το cinemagazine.gr

Χοακίν Φίνιξ

Ακλόνητο μέλος στη λίστα των πρωτοκλασάτων ηθοποιών με καριέρα που κουβαλά ήδη αμέτρητα βραβεία και τρεις οσκαρικές υποψηφιότητες, φαντάζει δύσκολο ακόμα και για έναν σταρ του διαμετρήματος του Φίνιξ να ξεπερνά διαρκώς τον εαυτό του - ειδικά στη συνείδηση του κόσμου. Εκτός βέβαια και αν λάμψει ως «Τζόκερ» στο εισπρακτικό και καλλιτεχνικό χιτ της χρονιάς (1 δις δολάρια στα ταμεία, Χρυσός Λέοντας στη Βενετία) το οποίο άλλωστε αναγνωρίζεται από πολλούς ως η ταινία φαινόμενο του 2019. Μία ταινία που δεδομένα θα ήταν εντελώς διαφορετική δίχως αυτόν. Ν.Σ.

Βασίλης Κεκάτος

Μόλις στα 28 του χρόνια, ο Βασίλης Κεκάτος γίνεται ο πρώτος σκηνοθέτης από την Ελλάδα που βραβεύεται στο Φεστιβάλ Καννών με τον Χρυσό Φοίνικα Μικρού Μήκους Ταινίας, μετρώντας με συναισθηματική ακρίβεια όσα απλά δηλώνει ο τίτλος του φιλμ, δηλαδή την «Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς». Η τυχαία γνωριμία δύο νεαρών ανδρών σε ένα ξεχασμένο βενζινάδικο της εθνικής οδού και οι πρώτες φλόγες ενός έρωτα που ανάβει απρόσμενα περικλείονται σε ένα ευρηματικών διαλόγων και ανεπιτήδευτης ειλικρίνειας διαμαντάκι -διάρκειας οκτώ λεπτών- το οποίο πέρα από ένα αξιομνημόνευτο και αγαπησιάρικο φινάλε αφήνει τεράστιες υποσχέσεις για το επικείμενο πέρασμα του ταλαντούχου δημιουργού στο φορμά του μεγάλου μήκους.  Κ.Θ.

Μάρτιν Σκορσέζε-Ρόμπερτ Ντε Νίρο-Αλ Πατσίνο-Τζο Πέσι

Πολυσυζητημένο, πολύλογα ίσως, ουσιαστικότερα ίσως και όχι, το δημιουργικό κουαρτέτο του «Ιρλανδού» γλιτώνει το έξοδο της βιογραφικής παρουσίασης όντας το αρχέτυπο ενός σινεμά που εκτυλίσσεται εδώ και μισό αιώνα. Εν μέσω έργου αξιωματικά και de facto ορισμένου σαν επίλογος, υπό μια έννοια κι επικήδειος, ο πρώτος οδηγεί με στέρεο χέρι τους άλλους τρεις στις καλύτερες στιγμές της ωριμότητάς τους και αυτοί του ανταποδίδουν την αντάξια ανασύνθεση κι αποχαιρετισμό του νοήματος μιας ζωής. Η.Δ.

Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ 

«Το μέλλον είναι Φίμπι», έγραφε πριν μερικούς μήνες το εξώφυλλο του Hollywood Reporter. Και όχι άδικα. Απόφοιτος της φημισμένης RADA του Λονδίνου και με θεατρική εμπειρία στην εναλλακτική σκηνή του Soho Theatre, η Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ ευγνώμων για το «χάρισμα της οργής» κατάφερε να κάνει φέτος όλο τον κόσμο να μιλά για μία «ψειρού». Ο άξιος θρίαμβος της «Fleabag» με τρία βραβεία Emmy και ένα BAFTA ακολούθησε φυσικά τους επαίνους για το «Killing Eve» (στο οποίο εκτελεί χρέη δημιουργού, παραγωγού) και εδραίωσε την Φίμπι ως την ειλικρινή φωνή του σήμερα. Με εξαιρετική ευγλωττία, σωστό timing κωμικής ερμηνείας και σπαρακτικής εξομολόγησης που εναλλάσσονται αστραπιαία και αληθινά, η «Fleabag» δεν εκμεταλλεύτηκε συγκυριακά τα κινήματα γυναικείας ενδυνάμωσης και #MeToo, αλλά τα συμπλήρωσε. Δώδεκα 20λεπτα επεισόδια ήταν ικανά να κάνουν την «Fleabag» κολλητή σου. Όσο την αποχαιρετάς, θυμήσου πως η πολυάσχολη Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ ετοιμάζεται για νέες τηλεοπτικές περιπέτειες από την Amazon και έχει «χτενίσει» το σενάριο του νέου Μποντ («No Time to Die»). Το μέλλον είναι Φίμπι και θα είναι υπέροχο. Π.Γκ.

Ανιές Βαρντά 

Ο θάνατός της φέτος τον Μάρτιο σε ηλικία 91 ετών πολλαπλασίασε μια σειρά μελετών και αφιερωμάτων για ένα κινηματογραφικό έργο που παράχθηκε σε διάστημα 60 χρόνων και απασχόλησε πολύ λιγότερο κόσμο από όσο έπρεπε. Στο αισιόδοξο πρόσωπό της αντανακλάται η θετική πλευρά της σημερινής ιντερνετικής κινηματογραφικής κριτικής, αυτής που όταν θέλει έχει τη δύναμη να «διορθωσει» σπουδαίες καριέρες που έμειναν για χρόνια στο περιθώριο,καθώς μέσα στο 2019 γράφτηκαν για τις ταινίες της Βαρντά όσα δεν είχαν γραφτεί συνολικά από τη δεκαετία του '50 ως πέρυσι. Τιμή και δόξα. Τ.Μ.

Γιόνας Ντάσλερ

Από κοντά είναι εντυπωσιακά όμορφος, εξαιρετικά γλυκός και με προδιαγραφές αληθινού σταρ, όπως διαπιστώσαμε τον Σεπτέμβρη, όταν επισκέφτηκε το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας για να παρουσιάσει σε πανελλήνια πρώτη προβολή το αμφιλεγόμενο «Χρυσό Γάντι». Στην ταινία του Φατίχ Ακίν εμφανίζεται ωστόσο τερατόμορφος, γκροτέσκος, ακραίος, με μια αξιοθαύμαστη και πολύ θαρραλέα ερμηνεία που εξαφανίζει κάθε φωτογένεια του 23χρονου ηθοποιού προκειμένου να συλλάβει με κάθε σημείο του σώματός του την απόλυτη ναυτία, τη ρήξη με καθετί ανθρώπινο και σπλαχνικό. Αν η ταινία δεν είχε εισπράξει (αδίκως) τόσο αρνητικές αντιδράσεις, η πλειοψηφία των κριτικών θα είχε δικαιολογημένα χαιρετίσει τον γερμανικής καταγωγής νεαρό ως τον ηθοποιό- φαινόμενο της χρονιάς. Για όσους κατάφεραν να διακρίνουν καθαρότερα, όμως, ο Γιόνας Ντάσλερ δεν ήταν τίποτα λιγότερο. Λ.Κ. 

Μπονγκ Τζουν-χο

Με σεβαστές περγαμηνές να τον ακολουθούν από τις αριστουργηματικές «Μνήμες Εγκλημάτων» και θαυμαστή δημιουργική ευελιξία πάνω στο σινεμά των ειδών (βλ. «Ο Επισκέπτης» και «Snowpiercer»), το 2019 έγινε μέσα από τα «Παράσιτα» (ταινία έναρξης των 25ων Νυχτών Πρεμιέρας) το μομέντουμ καθολικής αναγνώρισης για τον Μπονγκ Τζουν-χο. Απόλυτος θριαμβευτής των Καννών με έναν Χρυσό Φοίνικα που του απονεμήθηκε ομόφωνα από την Κριτική Επιτροπή, ο Κορεάτης δημιουργός συνεχίζει να απολαμβάνει την αποθέωση κοινού και κριτικής έχοντας ήδη βάλει πλώρη για τις Χρυσές Σφαίρες (3 υποψηφιότητες) και - αισίως - τα Όσκαρ. Ν.Σ.

Ράιαν Τζόνσον

Ο Ράιαν Τζόνσον παρουσίασε πριν λίγο καιρό την ταινία «Στα Μαχαίρια», ένα διασκεδαστικό whodunnit, αλλά αυτό δεν είναι λόγος για να χαρακτηριστεί ως πρόσωπο της χρονιάς. Αυτός είναι μια ταινία που έκανε πρόπερσι, το «Οι Τελευταίοι Τζεντάι» το οποίο μνημονεύει όλος ο... γαλαξίας εδώ και μία εβδομάδα, τοποθετώντας το πλέον στην ίδια κατηγορία με το «Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται». Αργοπορημένη δικαίωση για την ταινία που πήγε το franchise του «Star Wars» λίγο πιο μακριά, μετά το κύμα μίσους και τις υπογραφές για να ξαναγυριστεί (!) που ακολούθησαν την πρεμιέρα του. Τ.Μ.

Αντόνιο Μπαντέρας

Το 2019 ήταν η χρονιά που έφερε για τον 59χρονο Μπαντέρας αυτό που όλοι οι ηθοποιοί ελπίζουν έστω μια φορά: την δόξα του σωστού ρόλου που στην σωστή στιγμή θα καθρεφτίσει τον καλύτερο εαυτό τους. Ο δικός μας Αντόνιο, ήδη 35 χρόνια κοντά μας από την πολύχρωμη Μαδρίτη στο πολύβουο Χόλιγουντ, εντοπίζει με αδιανόητο μέτρο, γλυκιά σεμνότητα, καθαρό (έστω κι αν ολόκαρδα υγρό) βλέμμα, μοναχική περηφάνεια και μια καρδιά γεμάτη συγχώρεση και συγγνώμη, όσα χρειάζεται να καταλάβεις, να συμφιλιωθείς, να σηκώσεις κεφάλι και να πας παρακάτω. Η.Δ.

Κλερ Ματόν 

Από τα ακαδημαϊκής αρτιότητας καρέ που θυμίζουν υψηλή ζωγραφική τέχνη στο «Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται» μέχρι τα υπνωτιστικής ομορφιάς πλάνα του «Atlantique», η Κλερ Ματόν είδε μέσα στο 2019 δύο ταινίες της να συμμετέχουν και να βραβεύονται στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα των Καννών, επίτευγμα εξαιρετικά σπάνιο και αξιοζήλευτο. Αν όμως κάτι απέδειξε η Γαλλίδα φωτογράφος (υπεύθυνη μεταξύ άλλων και για τον «Άγνωστο της Λίμνης» του Αλέν Γκιροντί) είναι ότι διαθέτει ένα αλάνθαστο καλλιτεχνικό ένστικτο, έτοιμο να προσαρμοστεί στις διαφορετικές απαιτήσεις της εκάστοτε ιστορίας και ταυτόχρονα απόλυτα ικανό να αναδείξει οπτικά κάθε συναισθηματική πτυχή της. Κ.Θ.

Τομ Μερσιέ 

Μια χειροβομβίδα από το πουθενά, ένας άνθρωπος που μοιάζει να έπεσε στη Γη, η ανακάλυψη του Ναντάβ Λαπίντ στα φετινά «Συνώνυμα» ήταν ένας φωτογενής και γεμάτος απρόσμενες ερμηνευτικές χροιές ηθοποιός που σήκωσε πάνω του έναν δύσκολο και αταξινόμητο ρόλο, καταφέρνοντας να τον απογειώσει. Το μέλλον του ανήκει. Τ.Μ.

Άνταμ Ντράιβερ

Ηθοποιός με έντονη φυσιογνωμία και βαθιά φωνή που ξεχωρίζει, ο Άνταμ Ντράιβερ φέτος αποχαιρέτησε ως Κάιλο Ρεν το Έπος των Skywalker με το τελευταίο επεισόδιο «Star Wars», κυνήγησε τζαρμουσικά ζόμπι στο «Οι Νεκροί Δεν Πεθαίνουν», πρωταγωνίστησε στο απολαυστικά παλιομοδίτικο πολιτικό θρίλερ «The Report» και έγινε ο οικείος Τσάρλι της «Ιστορίας Γάμου». Λίγο πριν τον δείτε στη νέα ταινία του Λεός Καράξ (την πολυαναμενόμενη «Ανέτ») και στην «Τελευταία Μονομαχία» του Ρίντλεϊ Σκοτ, είναι πιθανό να τον δείτε να ανεβαίνει τα σκαλοπάτια του Dolby Theatre για να παραλάβει το Όσκαρ Α’ Αντρικού. Ακόμα και ο Χοακίν Φίνιξ θα χαμογελάσει με χαρά. Π.Γκ.

Baby Yoda

Λίγες εβδομάδες πριν τελειώσει η χρονιά, ένας μικρός εξωγήινος κατέκλεισε με ιντερνετικά memes και οικουμενικά αιτήματα λουτρινοπαραγγελιάς τον πλανήτη γη. Μπορεί να μην μάθαμε (ακόμα) το όνομά του, αλλά δεν χρειάζεται. Το Baby Yoda, ο απρόσμενος σύντροφος του σκληροτράχηλου Mandalorian στα επεισόδια της ομώνυμης, πρώτης live-action τηλεοπτικής σειράς «Star Wars», η μαριονέτα που συγκίνησε τον Βέρνερ Χέρτσογκ, απέδειξε πως η ποπ κουλτούρα ταξιδεύει ανάμεσα στους γαλαξίες με hyperspace jumps. Αναμφισβήτητα η Δύναμη είναι μαζί του. Π.Γκ.  

Διαβάστε ακόμη:
Ανασκόπηση 2019: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε 10 HONOR smartphones
Η ώρα για να ψηφίσετε τις ταινίες που ξεχωρίσατε το 2019 έφτασε! Δηλώστε συμμετοχή στη μεγάλη ψηφοφορία του cinemagazine.gr και μπείτε στην κλήρωση με μεγάλο δώρο ένα εντυπωσιακό κινητό HONOR 9Χ και εννιά ακόμη smartphones από την HONOR!

2010-2019: Το cinemagazine ψηφίζει τις 100 καλύτερες ταινίες της δεκαετίας
2010 - 2019, μία δεκαετία που άλλαξε για πάντα τον τρόπο με τον οποίο (θα) βλέπουμε σινεμά. Οι συντάκτες του cinemagazine.gr επιλέγουν τις 100 ταινίες που τη σφράγισαν.

Ανασκόπηση 2019: Οι Ταινίες της Εβδομάδας
Για 'μας κάθε Πέμπτη σημαίνει καινούργιες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες. Από τις 52 Πέμπτες της χρονιάς σας παρουσιάζουμε λοιπόν αυτές που ξεχώρισαν, συζητήσαμε, άρεσαν πολύ ή δίχασαν. Ιδού λοιπόν οι Ταινίες της Εβδομάδας για το 2019!

Ανασκοπηση 2019: Οι καλύτερες ταινίες που... δεν είδατε!
Η ομάδα του cinemagazine.gr επιλέγει δέκα τίτλους της χρονιάς που δεν έφτασαν στις ελληνικές αίθουσες, αλλά αξίζουν της προσοχής σας.

Ανασκόπηση 2019: Τα καλύτερα σάουντρακ της χρονιάς
Τραγουδιστικοί παγετώνες και ανατριχιαστικά μεσοκαλόκαιρα, Μαξ Ρίχτερ και Κουέντιν Ταραντίνο, τρυφεροί έρωτες και συγκινητικοί χωρισμοί, Joker και Μπουνιουέλ! Αυτές είναι οι μουσικές που ξεχωρίσαμε στις εικόνες του 2019.

Ανασκόπηση 2019: Οι ατάκες της χρονιάς
Ατάκες που ξεπέρασαν τις ίδιες τις ταινίες που ακούγονται, έγιναν memes και επαναλήφθηκαν πολλές φορές από τα στόματα θεατών. Συνεχίζουμε τη βόλτα στην κινηματογραφική χρονιά και σήμερα δεν κοιτάμε τις εικόνες, αλλά τις λέξεις!

Ανασκόπηση 2019: Οι αφίσες της χρονιάς
Εντυπωσιακά χρώματα, ευρηματικές ιδέες, πρωτότυπες συνθέσεις, γραφιστικά αριστουργήματα!

Ανασκόπηση 2019: Οι σκηνές της χρονιάς
Μικρές ή μεγάλες σε διάρκεια, εντυπωσιακές ή συγκινητικές, σημαντικές ή φανταχτερές, αυτές είναι οι σκηνές που ξεχωρίσαμε και θυμόμαστε το 2019. Προσοχή για spoilers!