86 στιγμές των Όσκαρ (μέρος α’)

2014-02-12 13:35:57
Από τη Χριστίνα Λιάπη

Αναμένοντας ακόμη ένα ξενύχτι γεμάτο από βραβεύσεις, ευχαριστήριους λόγους, επίσημες εμφανίσεις και, ελπίζουμε, και κάποια απρόοπτα, ανατρέχουμε σε αγαπημένες και χαρακτηριστικές στιγμές στην ιστορία του θεσμού - 86 τον αριθμό προς τιμήν των φετινών 86ων γενεθλίων του Όσκαρ.

Αναμένοντας ακόμη ένα ξενύχτι γεμάτο από βραβεύσεις, ευχαριστήριους λόγους, επίσημες εμφανίσεις και, ελπίζουμε, και κάποια απρόοπτα, ανατρέχουμε σε αγαπημένες και χαρακτηριστικές στιγμές στην ιστορία του θεσμού - 86 τον αριθμό προς τιμήν των φετινών 86ων γενεθλίων του Όσκαρ.

Γιατί η νίκη του 25χρονου τότε Μπεν Άφλεκ και 27χρονου Ματ Ντέιμον για το σενάριο του «Ξεχωριστού Γουίλ Χάντινγκ» μας δίνειάνετα έναν από τους πιο ενθουσιώδεις ευχαριστήριους λόγους που μπορούμε να θυμηθούμε, ξεκινώντας από τις σοκαρισμένες, έχω-βγει-έξω-από-το-σώμα-μου-και-παρακολουθώ-ό,τι-γίνεται εκφράσεις τους και καταλήγοντας σε μια ελαφρώς παραληρηματική απαρίθμηση συντελεστών, φίλων και συνεργατών. (1997)

Γιατί, τώρα που μιλάμε για ενθουσιασμό, η Πενέλοπε Κρουθ και ο Αντόνιο Μπαντέρας είναι οι πιο εκφραστικοί παρουσιαστές βραβείου - και πώς να μην είναι, αφού κερδίζει ο αγαπημένος τους σκηνοθέτης, Πέδρο Αλμοδόβαρ. Και ακόμη καλύτερα, του Αλμοδόβαρ του βγαίνει λιγότερο σε φωνή και χοροπηδητό και περισσότερο σε φλυαρία, και έτσι ο Μπαντέρας αναγκάζεται να τον τραβήξει από το μικρόφωνο! (2000)

Γιατί επιτέλους, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ο Μάρτιν Σκορσέζε κερδίζει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας και μάλιστα του το δίνουν οι τρεις στενοί του φίλοι, Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τζορτζ Λούκας και Στίβεν Σπίλμπεργκ (όταν βγήκαν στη σκηνή, απλά ήξερες ότι θα το σηκώσει ο Σκορσέζε). Μπόνους στιγμές, όταν ο Λούκας "άβολα" παραδέχεται ότι εκείνος δεν έχει κερδίσει Όσκαρ, και η μικρή, τόσο ιταλική χειρονομία που κάνει ο Σκορσέζε λίγο πριν αγκαλιάσει τον Κόπολα. (2007)

Γιατί ο λόγος της Σίρλεϊ ΜακΛέιν κρατά σχεδόν τέσσερα (!) λεπτά (οκ, δεν είναι και τα τέσσερα λεπτά διασκεδαστικά) αλλά περιέχει τις ατάκες «Θέλω να κλάψω γιατί αυτή η τελετή έχει διαρκέσει όσο και η καριέρα μου», «Αναρωτιόμουν για 26 χρόνια πώς θα αισθανόμουν αν αυτό συνέβαινε, σας ευχαριστώ που λήξατε την αγωνία μου», και «Ήθελα να δουλέψω με την κωμική χημεία του Τζακ Νίκολσον από τη σκηνή του με το σάντουιτς στο “Five Easy Pieces”...και να τον έχω στο κρεβάτι μου με τόση μεσήλικη χαρά». (1984)

Γιατί οι αρχικοί μονόλογοι του Μπίλι Κρίσταλ, στους οποίους τραγουδούσε σατιρικά τραγούδια για τις υποψήφιες ταινίες, δεν λειτουργούσαν πάντα αλλά η ατάκα «those eyes...those thighs...SURPRISE! it’s the “The Crying Game”» είναι ό,τι πιο εύστοχο έχει ποτέ τραγουδήσει ο Μπίλι στα Όσκαρ. (1993)

Γιατί δεν είναι μόνο ένας από τους συντομότερους λόγους στην οσκαρική ιστορία αλλά και ο ουσιαστικότερος και ταπεινότερος, από έναν πραγματικά μεγάλο ηθοποιό. (1991)

Γιατί δεν μπορούμε να αφήσουμε έξω την στιγμή που επιτέλους το Όσκαρ Σκηνοθεσίας καταλήγει στα χέρια γυναίκας δημιουργού. Όπως είπε και η Μπάρμπαρα Στράιζαντ, «the time has come». (2010)

Γιατί δεν μας νοιάζει αν ήταν στημένο τελικά ή όχι (που μάλλον ήταν) - ένας γυμνός άνδρας διασχίζει τρέχοντας την σκηνή των Όσκαρ (άνετα στο τοπ 3 με τα πιο σοβαροφανή μέρη του κόσμου), κάτι που ήταν της μόδας την εποχή εκείνη, και ο Ντέιβιντ Νίβεν απαντά με τον πιο βρετανικά ατάραχο και κατάλληλο τρόπο. (1974)

Γιατί επιτέλους ο Φρεντ Αστέρ και η Τζίντζερ Ρότζερς, το βασιλικό ζευγάρι της εποχής του μιούζικαλ, χορεύουν, έστω και για λίγο, στην οσκαρική σκηνή. (1967)

Γιατί πάντα θέλαμε να ακούσουμε τους στίχους του τραγουδιού που “διώχνει” από τη σκηνή όσους καταχρώνται τον χρόνο που τους δίνεται για τις ευχαριστίες τους. Και κορώνα στο τέλος από τον Τζακ Μπλακ και τον Γουίλ Φέρελ, όχι αστεία. (2004)

Γιατί δύο θρύλοι του μποξ (ένας αληθινός, ο άλλος κινηματογραφικός, αλλά δεν πειράζει), ο Μοχάμεντ Άλι και ο Σιλβέστερ Σταλόνε, μοιράζονται τη σκηνή ΚΑΙ προσποιούνται ότι καυγαδίζουν - τι άλλο να θελήσει κανείς; (1977)

Γιατί η στιγμή που ο Κρίστοφερ Ριβ εμφανίστηκε στη σκηνή θα μπορούσε να εξελιχθεί σε απλώς μια συγκινητική στιγμή/φόρο τιμής στο πρόσωπό του, αλλά ο πάντα αξιοπρεπής, αυτοσαρκαζόμενος («Αυτό που μάλλον δεν ξέρετε είναι ότι έφυγα από τη Νέα Υόρκη τον περασμένο Σεπτέμβριο και μόλις έφτασα εδώ σήμερα το πρωί»), άξιος θαυμασμού και σεβασμού ηθοποιός και ακτιβιστής ήταν εκεί για να μιλήσει, λιτά και εύστοχα, για την δύναμη των ταινιών να αλλάξουν τις ιδέες που κυβερνούν τον κόσμο. Υπέροχος. (1996)

Για την μοναδική, τόσο-Κλιντ-Ίστγουντ ατάκα, όταν το οτοκιού τον πρόδωσε: «Έλα φίλε, γύρνα την κάρτα, είμαι ακόμη εδώ». (1973)

Γιατί είναι αδύνατον να φτιάξει κανείς μια τέτοια λίστα χωρίς την παρανοϊκή στιγμή που ο Τζακ Πάλανς απαντά σε όσους τον θεωρούν πολύ ηλικιωμένο. Με πουσάπς. Με ένα χέρι. Και το επανέλαβε και την επόμενη χρονιά. (1992)

Γιατί νομίζεις ότι η εκτενής ιστορία που διηγείται ο Μπίλι Γουάιλντερ παραλαμβάνοντας το ειδικό βραβείο Irving G. Thalberg δεν πάει πουθενά, μέχρι την τελευταία φράση «write some good ones», οπότε και ό,τι προηγήθηκε αποκτά άλλο, βαθύτερο νόημα. (1988)

Γιατί η Φράνσες ΜακΝτόρμαντ ταυτόχρονα πανεύει τις συνυποψήφιές της, ευχαριστεί όσους παραγωγούς αφήνουν τους σκηνοθέτες να αποφασίζουν τις ηθοποιούς τους βάσει ικανοτήτων, και όχι αξίας στην αγορά, τους ενθαρρύνει να συνεχίσουν να γράφουν πλούσιους ρόλους για γυναίκες (και μερικούς για τους άνδρες) και καταφέρνει να κλείσει με μια αστεία και γλυκιά προσωπική δήλωση, ευχαριστώντας ιδιαίτερα «τον Ίθαν Κόεν γιατί βοήθησε να γίνω ηθοποιός, τον αδερφό του, Τζόελ Κόεν γιατί με έκανε γυναίκα, και τον Πέδρο ΜακΝτόρμαντ-Κόεν, [που είναι] το φεγγάρι και ο ήλιος μας, γιατί με έκανε μητέρα». (1997)

Γιατί είναι η πιο ειλικρινής και αυθεντική αντίδραση χαμένου: ο Σάμιουελ Λ.Τζάκσον (ποιος άλλος θα μπορούσε να ήταν;) φαίνεται να λέει «α, σκατά» στην κάμερα λίγο πριν εκείνη επικεντρωθεί στον νικητή Μάρτιν Λάνταου. (1995)

Γιατί ο Τζιμ Κάρεϊ βρίσκεται στη σκηνή για να παρουσιάσει ένα βραβείο και, με τον δικό του απολαυστικό, κλοουνίστικο τρόπο, μετατρέπει την περίσταση σε δικό του σόου, σατιρίζοντας το γεγονός ότι δεν ήταν καν υποψήφιος για την ερμηνεία του στο «Man on the Moon». (1999)

Γιατί είναι η τελευταία φορά που ο, εμφανώς καταβεβλημένος και συγκινημένος από το δυνατό χειροκρότημα, Τζον Γουέιν εμφανίστηκε στα Όσκαρ, στιγμή που του έδωσε την ευκαιρία να πει: «Τα Όσκαρ και εγώ έχουμε κάτι κοινό, ξεκινήσαμε και οι δύο το 1928. Είμαστε λίγο διαβρωμένοι, αλλά είμαστε ακόμη εδώ και σχεδιάζουμε να είμαστε εδώ για πολύ καιρό ακόμη». Σε λίγους μήνες φεύγει από τη ζωή. (1979)

Γιατί οι γονείς και η αδερφή του Χιθ Λέτζερ, τόσο αδικοχαμένου λίγους μήνες πριν κερδίσει για τον Τζόκερ του στον «Σκοτεινό Ιππότη», μιλούν με συγκίνηση αλλά και αξιοπρέπεια και περηφάνια για τον γιο και αδερφό τους, που τόσο ονειρευόταν να γίνει αποδεκτός από τους συναδέλφους του ηθοποιούς. (2009)

Δείτε το β' μέρος του αφιερώματος εδώ

  • Όσκαρ: Oι καλές και οι κακές στιγμές της απονομής

    Ανατρέχουμε στα συν και τα πλην της βραδιάς, τουλάχιστον αυτά που θυμόμαστε καλύτερα στο θολωμένο από το ξενύχτι μυαλό μας, και τα παραθέτουμε - εσείς τι θα θυμάστε από αυτήν την απονομή [...]

  • Οι προβλέψεις των Όσκαρ: Καλύτερη Ταινία

    Η αντίστροφη μέτρηση μέχρι την 86η απονομή Όσκαρ στις 2 Μαρτίου έχει πια αρχίσει για τα καλά και το cinemagazine.gr σάς παρουσιάζει τους υποψηφίους για κάθε μια από τις κατηγορίες των βραβείων [...]

  • 86 στιγμές των Όσκαρ (μέρος γ’)

    Αναμένοντας ακόμη ένα ξενύχτι γεμάτο από βραβεύσεις, ευχαριστήριους λόγους, επίσημες εμφανίσεις και, ελπίζουμε, και κάποια απρόοπτα, ανατρέχουμε σε αγαπημένες και χαρακτηριστικές στιγμές [...]

  • Οι προβλέψεις των Όσκαρ: Σκηνοθεσία

    Η αντίστροφη μέτρηση μέχρι την 86η απονομή Όσκαρ στις 2 Μαρτίου έχει πια αρχίσει για τα καλά και το cinemagazine.gr σάς παρουσιάζει τους υποψηφίους για κάθε μια από τις κατηγορίες των βραβείων [...]

  • Οι προβλέψεις των Όσκαρ: Α' Γυναικείος Ρόλος

    Η αντίστροφη μέτρηση μέχρι την 86η απονομή Όσκαρ στις 2 Μαρτίου έχει πια αρχίσει για τα καλά και το cinemagazine.gr σάς παρουσιάζει τους υποψηφίους για κάθε μια από τις κατηγορίες των βραβείων [...]

  • Οι προβλέψεις των Όσκαρ: Α' Ανδρικός Ρόλος

    Η αντίστροφη μέτρηση μέχρι την 86η απονομή Όσκαρ στις 2 Μαρτίου έχει πια αρχίσει για τα καλά και το cinemagazine.gr σάς παρουσιάζει τους υποψηφίους για κάθε μια από τις κατηγορίες των βραβείων [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ