Τζένκινς και Σαζέλ: Όχι πια Όσκαρ, μόνο φίλοι

2017-03-02 13:35:44
Από τον Πάνο Γκένα

Οι δυο κερδισμένοι των φετινών Όσκαρ, Ντάμιεν Σαζέλ και Μπάρι Τζένκινς, δημιουργοί των «La La Land» και «Moonlight», μας απασχόλησαν έντονα αυτή την εβδομάδα και το Variety φιλοξενεί την πρώτη κοινή τους συνέντευξη στον Κρίστοφερ Τάπλεϊ.

Η τεράστια γκάφα των φετινών Όσκαρ θα αποτελεί μελανό σημείο αναφοράς στην ιστορία του θεσμού, αλλά επέδειξε πως σε ένα σφόδρα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως είναι το Χόλιγουντ, υπάρχουν στιγμές που η συναδελφική αλληλεγγύη και η καλλιτεχνική ταυτότητα των εμπλεκομένων, αφήνει πίσω τον ανταγωνισμό και προάγει την τέχνη,

Το Variety φιλογενεί ως κεντρικό του άρθρο την πρώτη (και κοινή) συνέντευξη των δημιουργών του «Moonlight» και «La La Land», των ταινιών που βρέθηκαν αντιμέτωπες για τα φετινά κινηματογραφικά βραβεία τους τελευταίους τρεις τουλάχιστον μήνες, και μέσα από τις δηλώσεις τους προκύπτει ένα αβίαστο συμπερασμα: φέτος στα Όσκαρ δυο νέοι άνθρωποι έκαναν την έμπνευσή τους ταινία, την μοιράστηκαν με το παγκόσμιο κοινό και βγήκαν αμφότεροι νικητές.

«Είναι άτσαλο, αλλά και ταυτόχρονα πανέμορφο», δήλωσε ο Τζένκινς σεναριογράφος και σκηνοθέτης του «Moonlight», περιγράφοντας τη στιγμή που ο ίδιος, το κοινό στο Dolby Theatre και εκατομμύρια τηλεθεατές έμειναν έκπληκτοι όταν έμαθαν πως το «La La Land» είχε ονοματιστεί ως Καλύτερη ταινία κατά λάθος. «Υπήρχαν αυτές οι δυο ομάδες ανθρώπων ταυτόχρονα στη σκηνή για μερικά δευτερόλεπτα. Υπάρχει μια φωτογραφία που με αγκαλιάζει ο Τζόρνταν (Χόροβιτς, ένας από τους παραγωγούς του «La La Land») και η Αντέλ (Ρομάνσκι, παραγωγός του «Moonlight») έχει το χέρι της στον ώμο του. Αυτό συλλαμβάνει ακριβώς τη στιγμή», συμπληρώνει ο Τζένκινς.

Το αδέξια, ντροπιαστικό και χαώδες φινάλε των φετινών Όσκαρ έβγαλε στην επιφάνεια το πιο ανθρώπινο, φιλικό πρόσωπο της βιομηχανίας. «Έχω μιλήσει σχετικά με τον Μπάρι γι' αυτό», επισημαίνει ο Σαζέλ. «Είναι παράξενο να είσαι φίλος με κάποιον και την ίδια στιγμή να είναι ανταγωνιστής σου, το οποίο υποθέτω ότι είναι η φύση των Όσκαρ. Ήταν ωραίο που καταστρέψαμε τον μύθο σε μια μεγάλη σκηνή».

Σε ένα διχασμένο έθνος μετά την εκλογή Τραμπ, η σκηνή των Όσκαρ γέμισε από κόσμο, καλλιτέχνες, δημιουργούς, παραγωγούς και ηθοποιούς των ταινιών που συζητήθηκαν έντονα και δίκαια το τελευταίο διάστημ. Ίσως ήταν η καταλληλότερη δήλωση αλληλεγγύης και μία ελπιδοφόρα αντανάκλαση των καιρών σε μία δεδομένα ατυχή αφορμή και συγκυρία. 

Στην κοινή τους συνέντευξη, το πρωί μετά την τελετή Όσκαρ, οι Σαζέλ και Τζένκινς μιλούν ανοιχτά για το σοκ του φινάλε. «Η πρώτη σκέψη μου ήταν πως πρόκειται για κάποιου είδους φάρσα σε εξέλιξη», λέει ο Σαζέλ, ενώ ο Τζένκινς εξομολογείται τον λόγο που θα εκφωνούσε: «Σκεφτόμουν να πω πως εγώ κι ο συν-σεναριογράφος της ταινίας Ταρέλ Άλβιν ΜακΚράνεΪ είμαστε και οι δυο ο Σάιρον της ταινίας....η πρώτη μου σκέψη όμως ήταν να φτάσω στη σκηνή για να αγκαλιάσω τον Τζόρνταν το συντομότερο».

Να σημειώσουμε πως οι παράλληλοι δρόμοι του «La La Land» και του «Moonlight» στρώθηκαν εδώ και καιρό. Πριν από έξι σχεδόν μήνες οι δύο ταινίες έκαναν την παγκόσμια πρεμιέρα τους με μόλις δύο μέρες διαφορά. Το «La La Land» άνοιξε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας στις 31 Αυγούστου, ενώ το «Moonlight» στις 2 Σεπτέμβρη στο Telluride. Αργότερα στο Φεστιβάλ του Κολοράντο οι δύο σκηνοθέτες συναντήθηκαν για πρώτη φορά και είδε ο ένας τις ταινίες του άλλου. Ο Τζένκινς μάλιστα στο Q&A που ακολούθησε ρώτησε τον Σαζέλ για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο «Guy and Madeline on a Park Bench». «Μπήκε αμέσως στην καρδιά μου», θυμάται ο Σαζέλ. Ο Τζένκινς αργότερα αναγνώρισε το διαμέρισμά του στο Λος Άντζελες στην εισαγωγική σκηνή του «La La Land», ενώ ο Σαζέλ που είχε γοητευθεί από το «Moonlight», γνώριζε ήδη την πρώτη ταινία του Τζένκινς «Medicine for Melancholy».

Μετά από βραβεία ενώσεων κριτικών, σωματείων, Χρυσές Σφαίρες, BAFTA κι Όσκαρ, οι Σαζέλ και Τζένκινς έγραψαν ιστορία. Ο πρώτος έγινε ο νεότερος κάτοχος Όσκαρ σκηνοθεσίας και ο δεύτερος είδε την ταινία του να γίνεται η πρώτη ταινία LGBTQ, που κερδίζει το μεγάλο βραβείο της Ακαδημίας.

Τέλος καλό. Όλα καλά.

photos: GAVIN BOND FOR VARIETY

Διαβάστε εδώ την πλήρη κάλυψη του cinemagazine.gr για τα Oscars 2017!

Η COSMOTE TV αποτελεί για τρία χρόνια τον μοναδικό προορισμό για τα Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ