Oscars 2017: Οι προβλέψεις του cinemagazine.gr (μέρος A)

2017-02-24 12:44:44
Από τους Πάνο Γκένα, Τάσο Μελεμενίδη, Νεκτάριο Σάκκα

Λίγο πριν τη μεγάλη απονομή των βραβείων Όσκαρ, το cinemagazine.gr τα βάζει κάτω, και βγάζει νικητές, χαμένους, απωθημένα και μυστικά των υποψηφίων σε κάθε κατηγορία.

ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Η παράδοση έχει αποδείξει πως το πιο πολύχρωμο Όσκαρ της βραδιάς μονοπωλείται από την παντοκρατορία της Ντίσνεϊ και Pixar. Και φέτος δεν θα υπάρχουν εκπλήξεις. Ανάμεσα στη μαγευτική «Κόκκινη Χελώνα» την καλαίσθητη δημιουργία, και πρώτη συμπαραγωγή στην ιστορία του στούντιο Γκίμπλι,  που ξεκίνησε την πορεία της από τις Κάννες και κέρδισε το Βραβείο Κοινού και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, την αναπόδραστη, εντυπωσιακή τεχνικά «Βαϊάνα» των βετεράνων σκηνοθετών Ρον Κλέμεντς και Τζον Μάσκερ («Μικρή Γοργόνα», «Αλαντίν», «Ηρακλής») και το συγκινητικό «Εγώ ο Κολοκυθάκης» (ευρωπαϊκό βραβείο animation, υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα και βραβείο LUX Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου), ξεχωρίζουν ο «Κούμπο και οι Δυο Χορδές» και η «Ζωούπολη». Μακάρι ο εναλλακτικός «Κούμπο» μια γοητευτική μίξη κουκλοθεάτρου, origami, ψηφιακού σκίτσου και stop motion animation να αναδειχθεί νικητής, αλλά η χαριτωμένη, κοινωνική σάτιρα της «Ζωούπολης» με τα βραβεία Annie (τα όσκαρ του animation) και τη Χρυσή Σφαίρα δεδομένα, θα δει τον τίτλο της στον φάκελο της Κυριακής. Π.Γ.

Θα νικήσει: Ζωούπολη
Θα πρέπει να νικήσει: Ο Κούμπο και οι Δυο Χορδές

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Το κοστούμι στον κινηματογράφο δεν είναι ταυτόσημο με το κοστούμι σε ταινία εποχής. Οι σχεδιαστές χρειάζεται να βρουν την οπτική ταυτότητα της ταινίας σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη και τον σκηνογράφο, ακόμα κι αν η ταινία εξελίσσεται στο σήμερα. Είναι υπεύθυνοι στο να ενισχύουν τη χρωματική παλέτα της ταινίας, να συνδιαλέγονται δημιουργικά με το σενάριο, να ακολουθούν την ψυχολογική κατάσταση των χαρακτήρων της ταινίας, ενώ μερικές φορές μπορούν να συνδέσουν αιώνια την εικόνα ενός/μιας ηθοποιού με ένα συγκεκριμένο ρούχο. Ένα σχετικά πρόσφατο παράδειγμα είναι το πράσινο φόρεμα της Κίρα Νάιτλι στην «Εξιλέωση» που χρησιμοποιήθηκε έξυπνα σε σκηνή-κλειδί της ταινίας με σκοπό να κάνει εντύπωση. Φέτος η Κολίν Άτγουντ του «Φανταστικά Ζώα και Που Βρίσκονται», κάτοχος τριών Όσκαρ, αναδημιουργεί τη Νέα Υόρκη του οικονομικού κραχ με μαγικές πινελιές που προάγουν έναν ιδιόρρυθμο χαρακτήρα, η Κονσολάτα Μπόιλ της «Φάλτσο Σοπράνο» ντύνει την εκκεντρική Μέριλ Στριπ με οδηγία την «περιποιημένη» έμφαση στο κακό γούστο, η Τζοάνα Τζόνστον στους «Σύμμαχους» περιποιείται τους σταρ της ταινίας με ρετρό διάθεση,  η Μαντλίν Φοντέιν στο «Τζάκι» χειρίζεται με ευθύνη μια προσωπικότητα που δημιούργησε μόδα και η Μέρι Ζόφρες (φέτος ήταν υπεύθυνη και για το σινεφίλ «Χαίρε Καίσαρα!» των Κοέν) ταλαντεύεται μεταξύ πραγματικότητας - ονείρου, σινεφίλ διάθεσης και ρετρό αναφοράς στα χρώματα του «La La Land». Η αρμονία των κοστουμιών που ξεκινούν με χρωματική τόλμη στο πρώτο μισό της ταινίας σε αντίθεση με το πιο ρεαλιστικό δεύτερο μέρος, θα είναι και το κλειδί για την επιλογή «La La Land». Π.Γ.

Θα νικήσει: La La Land
Θα πρέπει να νικήσει: Φανταστικά Ζώα και Που Βρίσκονται

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Ακριβοδίκαιες οι φετινές υποψηφιότητες σε ό,τι αφορά τα είδη, αφού έχουμε μοντέρνο μιούζικαλ, διάστημα, αναπαράσταση παλιότερης εποχής, ψυχρό παρόν και έναν συνδυασμό εποχής με μπόλικα εφέ στα «Φανταστικά Ζώα και Που Βρίσκονται». Το ότι υπάρχει μιούζικαλ στην πεντάδα αυτομάτως το κάνει φαβορί, λόγω της επιρροής που έχει στην ταινία η κατηγορία, είναι και το «La La Land» συγκεκριμένα, οπότε έχουμε σχεδόν σίγουρο νικητή. Οι Ντέιβιντ Γουάσκο και Σάντυ Ρέινολντς πάντως είναι πρωτάρηδες στην διαδικασία, μια που παίρνουν τις πρώτες τους υποψηφιότητες, σε αντίθεση με τον Στιούαρτ Κρεγκ των «Φανταστικών Ζώων» που έχει 11 υποψηφιότητες (και 3 Όσκαρ) και την Νάνσυ Χεγκ του «Χαίρε, Καίσαρ!» που έχει 7 (και 1 Όσκαρ). Η τελευταία, μαζί με τον Τζες Γκόντσορ, έκανε ίσως την πιο εντυπωσιακή δουλειά από την πεντάδα με την ανασύσταση των χολιγουντιανών 50ς, κάτι που προδίδει και το ότι αυτή ήταν η μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας. Σε ένα πιο δίκαιο κόσμο, ίσως κέρδιζαν. Τ.Μ.

Θα νικήσει: La La Land
Θα πρέπει να νικήσει: Χαίρε, Καίσαρ!

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ

Από τις τρεις μόλις υποψηφιότητες της κατηγορίας, ο καλός «Κύριος Όβε» από τη Σουηδία (υποψήφιος επίσης για το ξενόγλωσσο Όσκαρ) προκαλεί αρκετά ερωτηματικά τι διάολο κάνει εδώ - αν εξαιρέσουμε ότι υποψήφιοι είναι η ίδια ομάδα που διακρίθηκε με υποψηφιότητα το ‘13 για το επίσης σουηδικό «Ο εκατοντάχρονος που Πήδηξε από το Παράθυρο και Εξαφανίστηκε». Αφήστε που μοιάζει με φτωχός συγγενής, σε σύγκριση με δύο ακριβά χαρτιά («Star Trek Beyond» και «Ομάδα Αυτοκτονίας») που έχουν πολλούς περισσότερους λόγους να ανταγωνίζονται στο πεδίο των μακιγιάζ και των κομμώσεων. Το πρώτο ήταν καλοδεχούμενο (με αναμενόμενα εντυπωσιακά αποτελέσματα αναφορικά με την υπό συζήτηση κατηγορία), το δεύτερο θεωρήθηκε αποτυχημένο, ενώ όλο το buzz πριν την κυκλοφορία του για την υποσχόμενη μεταμόρφωση του Τζάρεντ Λίτο ως Τζόκερ αποδείχθηκε σκηνοθετικό και υποκριτικό φιάσκο. Το να δώσουν λοιπόν στην «Ομάδα Αυτοκτονίας» περισσότερο με ειρωνία θα έμοιαζε, αλλά... Ν.Σ.

Θα νικήσει: Ομάδα Αυτοκτονίας
Θα πρέπει να νικήσει: Star Trek Beyond

ΜΟΝΤΑΖ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΕΦΕ & ΗΧΟΣ

Ο ήχος στον κινηματογράφο, ο τρόπος δηλαδή που θα ακουστεί η ταινία στα αυτιά μας και θα ενισχύσει το οπτικό ερέθισμα, απέχει πολύ από την ρεαλιστική αντίληψη που έχουμε. Οι υπεύθυνοι του ήχου, μία εξαιρετικά δημιουργική και ευφάνταστη ομάδα, είναι εκεί για να ζωντανέψουν την εικόνα και να μας πείσουν για όσα βλέπουμε. Οι αρχέγονοι φόβοι και οι απόκοσμοι ήχοι της «Άφιξης», το μιλιταριστικό «Αντιρρησίας Συνείδησης» με επιμέλεια του τεχνίτη Κέβιν Ο’ Κόνελ («Ο Βράχος») και η μουσική και ο περιβάλλον ήχος του «La La Land» με επικεφαλής τον υποψήφιο για 21 Όσκαρ (2 νίκες) Άντι Νέλσον των «Η Λίστα του Σίντλερ», «Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν», «Μουλέν Ρουζ», «Avatar», «Οι Άθλιοι» κλπ είναι τα φετινά φαβορί, με το «La La Land» να προηγείται. Π.Γ.

Θα νικήσει: La La Land
Θα πρέπει να νικήσει: La La Land

Το ηχητικό μοντάζ από την άλλη είναι η σύνθεση όλων των παραπάνω σε μία ενιαία ηχητική γραμμή που συντροφεύει το μοντάζ της εικόνας και δεν ξενίζει τον θεατή, ο οποίος μπορεί να έχει εκπαιδευθεί στο να ακολουθεί την ταινία με τα μάτια, αλλά τα απότομα cut του ήχου είναι δυνατόν να τον βγάζουν «εκτός». Από την πεντάδα ο «Αντιρρησίας Συνείδησης» του Μελ Γκίμπσον είναι η ταινία που έχει τον μεγαλύτερο όγκο δουλειάς και ενδεχομένως επικρατήσει, αν και η «Άφιξη» είναι ξεκάθαρα περισσότερο ουσιαστική και σφραγίζει δραματουργικά μέσα από τον ήχο, τα εφέ και τη μουσική την εμπειρία της ταινίας. Το «La La Land» απειλεί ως είδος-μιούζικαλ που έχει πολλαπλές απαιτήσεις και συνδυάζει μουσική, φωνές, βήματα χορού και ήχο της πόλης. Αν κερδίσει εδώ σημαίνει πως θα σαρώσει. Π.Γ.

Θα νικήσει: Αντιρρησίας Συνείδησης
Θα πρέπει να νικήσει: Άφιξη

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

Από τα «μαυρόασπρα» αεροπλάνα του «Wings» το 1928 μέχρι τα ανθρωποειδή τεχνητής νοημοσύνης του «Από Μηχανής» το 2016, η υποτιμημένη (κάποιες φορές) τέχνη των οπτικών εφέ προσθέτει μαγεία στη μεγάλη οθόνη και η Ακαδημία το αναγνωρίζει. Κατηγορία που χρεώνεται στα ψηφιακά μπλοκμπάστερ που ζαλίζουν το αμφιβληστροειδή, η Ακαδημία τα τελευταία χρόνια επιδεικνύει μία σύνεση δραματουργικής χροιάς στους νικητές της συγκεκριμένης κατηγορίας. Για παράδειγμα τα «Inception», «Η Ζωή του Π» και το «Από Μηχανής» κέρδισαν τα «Iron Man 2», «Χόμπιτ» και «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει» αντίστοιχα. Φέτος ξεχωρίζουν ο «Doctor Strange» με εφέ που είναι πολύ κοντά στο «Inception», τα θεαματικά «Rogue One: A Star Wars Story» και «Deepwater Horizon» και το ευρηματικό «Κούμπο και οι Δυο Χορδές», που έκανε την έκπληξη στην κατηγορία. Ο αδιαφιλονίκητος και άξιος νικητής είναι όμως το «Βιβλίο της Ζούγκλας» του Τζον Φαβρό που «φρέσκαρε» ψηφιακά τις σελίδες του κλασικού βιβλίου του Κίπλινγκ και μεταμόρφωσε τη διαχρονική ιστορία του ορφανού Μόγλη στο πιο τίμιο και συγκινητικό blockbuster των τελευταίων χρόνων. Π.Γ.

Θα νικήσει: Το Βιβλίο της Ζούγκλας
Θα πρέπει να νικήσει: Το Βιβλίο της Ζούγκλας

ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Κι εκεί που η Ακαδημία μας έχει συνηθίσει σε γνωστές και ασφαλείς μουσικές προτάσεις που περιλαμβάνουν ονόματα βετεράνων όπως οι Τζον Γουίλιαμς, Χανς Ζίμερ, Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ και Τόμας Νιούμαν, και ενώ πήραμε κρυάδα όταν η «Άφιξη» του Γιόχαν Γιόχανσον (υποψήφιος για το «Η Θεωρία των Πάντων» και πέρσι για το «Sicario») έμεινε αδικαιολόγητα εκτός των φιναλίστ, τελικά η φετινή πεντάδα προκύπτει εξαιρετικά φρέσκια. Η Μίκα Λέβι που σιγοντάρει το ψυχόδραμα της «Jackie» με βαριές συγχορδίες, η αισθαντική μουσική υψηλής νόησης του «Moonlight» από τον Νίκολας Μπριτέλ, το συγκινητικό «Lion» των Ντάστιν Ο’ Χάλοραν & Χαούσκα που αποφεύγει το σκόπελο του μελοδράματος και το εθιστικό «La La Land» του Τζάστιν Χούρβιτς, που έκανε το κοινό παγκοσμίως να σιγομουρμουρίζει τις μελωδίες του, είναι μουσικές προτάσεις από συνθέτες που προτείνονται, επισημαίνονται για πρώτη φορά και πανάξια. Την πεντάδα συμπληρώνει και μία παλιά καραβάνα, ο Τόμας Νιούμαν για το «Passengers» με μουσική που πλησιάζει την περιγραφή του διαστήματος που είχε αποπειραθεί και στο «Wall-E», απλά εδώ υπάρχουν έντονα και στοιχεία δράσης - θρίλερ. Π.Γ.

Θα νικήσει: La La Land
Θα πρέπει να νικήσει: La La Land

Στο τραγούδι η διπλή υποψηφιότητα του «La La Land» με τα «Audition» και «City of Stars» του έδωσε το άθροισμα των 14 υποψηφιοτήτων. Η Ακαδημία εκτόπισε τη διασκεδαστική ποπ αναφορά του «Sing Street» και στις υπόλοιπες τρεις θέσεις πρότεινε τη σύγχρονη ποπ του Τζάστιν Τίμπερλεϊκ με το «Can’t Stop the Feeling!» των «Ευχούληδων» (θυμίζοντας την υποψηφιότητα του «Happy» του Pharrell Williams) το «How Far I’ll Go» από τη «Βαϊάνα» που τοποθετείται σε σημαντική σκηνή της ταινίας και είναι τραγούδι γραμμένο από τον Λιν Μανουέλ Μιράντα του υπερεπιτυχημένου στο Μπρόντγουεϊ «Χάμιλτον» και την παρουσία - έκπληξη του Sting (4η υποψηφιότητα) με το «The Empty Chair» από το ντοκιμαντέρ «Jim: The James Foley Story», για τον δημοσιογράφο Τζέιμς Φόλεϊ που σκοτώθηκε το 2014 από τρομοκράτες του ISIS. Το ότι το «La La Land» θα κερδίσει ως μιούζικαλ τη συγκεκριμένη κατηγορία δεν είναι νέο, μένει όμως να δούμε με ποιο τραγούδι. Στοιχηματίζουμε το «City of Stars». Π.Γ.

Θα νικήσει: «City of Stars» La La Land
Θα πρέπει να νικήσει: «Audition (The Fools Who Dream)» La La Land

Μείνετε συντονισμένοι στο cinemagazine.gr για την κάλυψη των φετινών βραβείων Όσκαρ με καθημερινά θέματα, νέα, αφιερώματα και προβλέψεις!

Η COSMOTE TV αποτελεί για τα επόμενα τρία χρόνια τον μοναδικό προορισμό για τα Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και το cinemagazine.gr θα ξενυχτήσει (και φέτος) με μια live, διαδραστική αναμετάδοση, που θα χωρέσει συζητήσεις, διαξιφισμούς, χειροκροτήματα, χασμουρητά, διαφωνίες και συμφωνίες. Γιατί έτσι είναι τα Όσκαρ. Ο καλύτερος (δεν) κερδίζει (πάντα). 

Παρακολουθήστε τη live κάλυψη του cinemagazine.gr από τις 2:00 π.μ. (ξημερώματα 27/2) στην επίσημη σελίδα του Περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr στο facebook!

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ