17:59
8/11

60ό ΦΚΘ: Όταν μια παρέα εκτοξεύει με άγνοια κινδύνου έναν παλαβό κινηματογραφικό «Πύραυλο»

Ένα τσούρμο εικοσάρηδες ακολουθεί τον μυθομανή της παρέας που κάνει τα πάντα να τους πείσει για την ύπαρξη ενός απόρρητου πυραύλου, σε ένα φιλμ γυρισμένο καταδρομικά και με μοναδικό καύσιμο τη νεανική τρέλα που αποτελεί τη μίνι-έκπληξη της φετινής εγχώριας σοδειάς.

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Κομμάτι του νεοσύστατου διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «Γνωρίστε τους Γείτονες» (Meet the Neighbors), «Ο Πύραυλος» είναι ο ορισμός του guerilla γυρισμένου diy (do it yourself) φιλμ που μόνο παρεάκια με μπόλικη τρέλα, επιμονή, θράσος και άγνοια κινδύνου μπορούν να φτιάξουν. Γιατί κάπως έτσι προέκυψε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Στέφανου Σιταρά, ενός 30άρη από την Αθήνα που το καλοκαίρι του ‘15 ξεκίνησε από το πουθενά να κινηματογραφεί τους φίλους του για να καταλήξει τελικά - τέσσερα χρόνια μετά - να πει λίγο πολύ τις ιστορίες τους μα κυρίως εκείνη του Στάθη. Του μυθομανή της παρέας που ήθελε με το στανιό να πείσει άπαντες για την ύπαρξη ενός υποτιθέμενου πειραματικού «απόρρητου πυραύλου» που μόνο εκείνος γνώριζε.

Κάπου ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ, αυτοσχέδια νεανική κωμωδία και φάρσα, «Ο Πύραυλος» αποδεικνύεται παραδόξως πολύ καλύτερος από το προσωπικό καπρίτσιο ενός επίδοξου σκηνοθέτη που μέσα σε όλα πήρε πάνω του σενάριο (στο βαθμό, υποθέτω, που οι πραγματικές ιστορίες των φίλων του εκείνο τον καιρό το επέτρεπαν), φωτογραφία, παραγωγή και εν μέρει το μοντάζ.

Η ταινία διαχειρίζεται πονηρά το ζήτημα ύπαρξης του πυραύλου σαν ένα εύρημα που παίζει μόνιμα στα όρια του μαγκάφιν, μέχρι το τέλος

Κόντρα στον εμφανή ερασιτεχνισμό που σε περιπτώσεις σαν και αυτή τον συγχωρείς (αν δεν τον συμπαθήσεις κιόλας), την ελλιπή αφηγηματική συνοχή, την αχρείαστα μεγάλη διάρκεια (105’) που σε σημεία κρεμάει και το αρκετές φορές άβολο καδράρισμα των παιδιών της παρέας δεν θα μπορούσαν να είναι πλήρως εξοικειωμένα με την κινηματογραφική κάμερα, το φιλμ αυτό χαρακτηρίζεται πρώτα και κύρια από νεανική καύλα, η οποία παρά τη χαοτική της διάσταση έρχεται εδώ να φέρει εις πέρας ένα κοινό, παλαβό σχέδιο. Συνήθως κάτι τέτοια αφασικά εγχειρήματα σπανίως δουλεύουν και όσοι από εμάς έχουμε φίλους/γνωστούς που πέραν από μια σχέση καψούρας με το σινεμά κουβαλούν μαζί τους και μια κάμερα έτοιμη να καταγράψει ανά πάσα στιγμή τα πάντα γύρω τους, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι το απόλυτο τίποτα που συνεπάγεται τυχόν προτροπή τους «ψηθείτε ρε να γυρίσουμε κανένα ταινιάκι».

Όμως εδώ καλούμαστε να παραδεχτούμε ένα ένστικτο στον Σιταρά καθώς και μια αξιοσημείωτη ετοιμότητα. Για να μην υπερβάλλουμε κιόλας, «Ο Πύραυλος» είναι στη βάση του ένας λίγο αυτάρεσκος, ενδοπαρεΐστικος χαβαλές εικοσάρηδων που φαίνεται να προέρχονται από ένα άνετο οικονομικό background και που τα προβλήματά τους εξαντλούνται στα γκομενικά, ενίοτε στις σπουδές και βέβαια στα παραμύθια του Στάθη που αφορούν σε μεγάλο βαθμό εκείνον και τη σχέση του με τον κολλητό του, τον Άρη. Όμως όλο αυτό το «δικό τους» πράγμα καταφέρνει να βρει κατά το μεγαλύτερο μέρος του δίοδο και πέραν του στενού τους κύκλου, μέσα σε ένα σερί από καλές ατάκες αλλά και τη διάθεση των παιδιών αυτών αφενός να πειραματιστούν και αφετέρου να εκτεθούν στο φακό. Όλοι παίζουν με τα αληθινά τους ονόματα, κάποιοι δέχονται να ξαναζήσουν για χάρη της ταινίας ακόμα και έναν επώδυνο χωρισμό τους (ο Άρης), όλοι μαζί τρέχουν νυχτιάτικα στον Υμηττό να καβαλήσουν μάντρες πίσω από τις οποίες υποτίθεται πως φυλάσσεται ο απόρρητος πύραυλος.

Όσο για το ερώτημα αν τελικά ο πύραυλος αυτός υπάρχει, η ταινία το διαχειρίζεται πονηρά, σαν ένα εύρημα που παίζει μόνιμα στα όρια του μαγκάφιν, μέχρι το τέλος.

Το 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διαρκέσει από τις 31 Οκτωβρίου - 10 Νοεμβρίου.

Διαβάστε ακόμη:
60ό ΦΚΘ: Το «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να µιλήσουµε για κάτι πολύ σοβαρό» μας είχε προετοιμάσει από τον τίτλο του

60ο ΦΚΘ: Το φιλόδοξο «Ζίζοτεκ» προδίδεται από το ίδιο του το αίνιγμα
60ό ΦΚΘ: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
60ό ΦΚΘ: Η βραδιά που ο Τζον Γουότερς κέρδισε το σινεμά
60ό ΦΚΘ: Το «Cosmic Candy» σκάει αμέσως και είναι άγευστο
60ό ΦΚΘ: Το δίκοπο μαχαίρι της αληθοφάνειας στοιχίζει στον στιβαρό «Προδότη» του Μπελόκιο
60ό ΦΚΘ: Η «Ιστορία Τριών Αδελφών» και η παραμυθένια κόντρα με την Παράδοση
60ό ΦΚΘ: «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα
«End of the Century» και «Moffie» : Δύο λαμπερά queer διαμάντια στο 60ό ΦΚΘ
60ό ΦΚΘ: «Η Ανθολογία μιας Πόλης-Φάντασμα» του Ντενί Κοτέ είναι μία πένθιμη, ατμοσφαιρική αλληγορία

60ό ΦΚΘ: Το «Όσο Κρατά ο Πόλεμος» σηματοδοτεί την (αναιμική) επιστροφή του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ
60ό ΦΚΘ: «O Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή είναι ένα ευπρόσδεκτο, απαραίτητο ελληνικό σινεμά
60ό ΦΚΘ: Το «Winona» δεν είναι η νέα μεγάλου μήκους ταινία του The Boy, αλλά πολλές μικρές
60ό ΦΚΘ: Το «Souvenir» είναι ένα από τα καλύτερα κινηματογραφικά ενθύμια της φετινής διοργάνωσης

60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης! Ενημερωθείτε για το πλήρες πρόγραμμα
Το ελληνικό σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει θέμα το Overview Effect, μια διαπλανητική εμπειρία ολότητας
Ο Τζον Γουότερς στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Άλμπερτ Σέρα & Τζοάνα Χογκ: Δύο μοναδικές φωνές του σύγχρονου σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσσαλονίκης
Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης σε έαν αφιέρωμα «Μεγαλώνοντας στα ’80s»

60ό ΦΚΘ: Αφιέρωμα στον μεγάλο αναρχικό του γιουγκοσλαβικού σινεμά Ντούσαν Μακαβέγιεφ
Μεγάλη έκθεση του Νίκου Κούνδουρου στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης