59ο ΦΚΘ: Χρυσός Αλέξανδρος στo «Ρέι και Λιζ» - Διαβάστε αναλυτικά τα βραβεία του Φεστιβάλ - cinemagazine.gr
20:30
11/11

59ο ΦΚΘ: Χρυσός Αλέξανδρος στo «Ρέι και Λιζ» - Διαβάστε αναλυτικά τα βραβεία του Φεστιβάλ

Το «Ρέι και Λιζ» του Ρίτσαρντ Μπίλινγχαμ, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στη «Δουλειά της» και το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» ανάμεσα στους νικητές της Τελετής Λήξης του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Στην Τελετή Λήξης που έκλεισε την αυλαία του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δόθηκαν τα βραβεία των διαγωνιστικών τμημάτων του φεστιβάλ, καθώς και τα συμπληρωματικά βραβεία ενώσεων και θεσμών. Αναλυτικά: 

Διεθνές Διαγωνιστικό

Το Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία «Ρέι και Λιζ» (Ray & Liz), του Ρίτσαρντ Μπίλινγχαμ (Ηνωμένο Βασίλειο).

Στα προάστια του Μπέρμιγχαμ και στο περιθώριο της κοινωνίας, τα μέλη της οικογένειας Μπίλινχαμ επιδίδονται σε ακραίες τελετουργίες, διαρρηγνύοντας κάθε κοινωνικό ταμπού καθώς πασχίζουν να τα βγάλουν πέρα σε μια ζωή που καθορίζεται από ανεξέλεγκτους παράγοντες. Τρία (συχνά σοκαριστικά) αυτοβιογραφικά επεισόδια, που διαπλέκονται με μια ανοίκεια αίσθηση χιούμορ, αποδίδουν την εμπειρία τού να μεγαλώνεις στην εποχή της (θατσερικής) λιτότητας. Ο διάσημος Βρετανός φωτογράφος Ρίτσαρντ Μπίλινχαμ επεκτείνει σ’ ένα νέο εκφραστικό μέσο την προβληματική του για τη «νεκρή φύση» της οικογένειας, γυρίζοντας σε κινούμενη εικόνα ένα υποκειμενικό τοπίο για την αηδία και τη μοναξιά.

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος κέρδισε η ταινία «Όλα Καλά» (All Good) της Εύα Τρόμπις (Γερμανία).

Μια γυναίκα που πέφτει θύμα βιασμού από έναν συγγενή του νέου της αφεντικού επιλέγει να επουλώσει το τραύμα με τη σιωπή. Προσποιείται πως δεν συνέβη τίποτα και συντηρεί τη ρουτίνα της δουλειάς και της συντροφικότητας, νομίζοντας πως θα ανακτήσει τον έλεγχο με τη λογική, χωρίς να μπει στον ρόλο της ηττημένης... Αυτή η δυνατή ιστορία, που παραδόξως γράφτηκε πολύ πριν την εποχή του #MeToo, μας ωθεί με αφοπλιστική ενάργεια και λεπτή ειρωνεία να δούμε τα όρια –ανάμεσα στα φύλα, το επιφανειακό ή το μύχιο, το ιδιωτικό ή δημόσιο πρόσωπό μας– όχι ως φραγμούς, αλλά ως εύθραυστα πεδία διαπραγμάτευσης της ακεραιότητάς μας.

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος απονεμήθηκε στον σκηνοθέτη Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ για την ταινία «Διαβολόψαρο» (Manta Ray), μία συμπαραγωγή Ταϊλάνδης, Γαλλίας, Κίνας. Η ταινία κέρδισε και το Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης για τη φωτογραφία του Ναβαροφάατ Ρουνγκφιμπουνσοφίτ.

Ένας ψαράς που ζει έξω από ένα παραθαλάσσιο χωριό στη νότια Ταϊλάνδη, κοντά στα σύνορα με τη Μιανμάρ, βρίσκει μια μέρα στο δάσος αναίσθητο έναν τραυματία. Ο ξένος μένει αμίλητος, αλλά δέχεται με ευγνωμοσύνη τη φροντίδα του σωτήρα του, με τον οποίο τελικά γίνονται φίλοι. Ώσπου έρχεται μια μέρα που ο ψαράς εξαφανίζεται στη σκοτεινή θάλασσα και ο ξένος παίρνει τη θέση του – το σπίτι του, τη δουλειά του, την πρώην γυναίκα του... Μια μινιμαλιστική παραβολή για την πολιτική της φιλοξενίας, όπου δόσεις μαγικού ρεαλισμού μας βυθίζουν στα σκοτεινά νερά της ανθρώπινης φύσης και του ρευστού σύμπαντος που αποκαλούμε κοινωνία.

Το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας κέρδισε ο Γιάκομπ Σιντεργκρέν για την ερμηνεία του στην ταινία «Ο Ένοχος» (The Guilty) του Γκούσταφ Μέλερ, ενώ το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας απονεμήθηκε εξίσου στην Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου για την ερμηνεία της στην ταινία «Η Δουλειά της» του Νίκου Labôt και στην Ένε Σουάρτς για την ερμηνεία της στην ταινία «Όλα Καλά».

Η Επιτροπή απένειμε Πρώτη Ειδική Μνεία στην ταινία «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη και Δεύτερη Ειδική Μνεία στο «Σόκρατες» του Άλεξ Μοράτο.

Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτελούσαν οι Σάντρα ντεν Χάμερ, διευθύντρια του EYE Filmmuseum (Ολλανδία), Ράντου Ζούντε, σκηνοθέτης (Ρουμανία), Φατεμέ Μοταμέντ-Αριά (Σιμίν Μοταμέντ), ηθοποιός (Ιράν), Αλφόνσο ντε Βιλαγιόνγκα, συνθέτης (Ισπανία) και Συραγώ Τσιάρα, διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Ελλάδα).

Διαβάστε ακόμη:
59ο ΦΚΘ: Το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» περνά την Πράσινη Γραμμή με σύμμαχο την καλή κωμωδία

Βραβείο Virtual Reality

Στο Διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality) του Φεστιβάλ το βραβείο Καλύτερης Ταινίας συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000 ευρώ, χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Φέτος η κριτική επιτροπή αποτελούσαν οι Φραντσέσκα Φίνι (σκηνοθέτιδα, καλλιτέχνις), Μπόιντ φαν Χούι (κριτικός κινηματογράφου και επιμελητής προγράμματος στο Luxembourg City Film Festival) και Άγγελος Φραντζής (σκηνοθέτης).

Το Βραβείο Virtual Reality κέρδισε η ταινία «Ουλή» των Νίκο Κασαβέκια και Μαρτίν Αλέ.

Η Ουλή ακολουθεί έναν χρόνο στη ζωή της Λούπε, μιας Πορτορικανής Αμερικανίδας που ζει στη Νέα Υόρκη στο τέλος της δεκαετίας του ’70. Το φιλμ αντλεί από το χειρόγραφο ημερολόγιό της για να μας περιηγήσει σε διάφορες εμπειρίες που βίωσε το 1978, όταν και γνώρισε την Ντέμπι, μια άλλη νεαρή φυγάδα. Ένα δράμα ενηλικίωσης που εξερευνά το θέμα της ταυτότητας, μέσα από τη χρήση ανιμέισον και τεχνικών εμβύθισης.

Υπόλοιπα Βραβεία

ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (The International Federation of Film Critics)   

Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) αποτελούμενη από τους Άνττι Σελκοκάρι (Φινλανδία), Ριτς Κλάιν (Ηνωμένο Βασίλειο), Νίκο Αλέτρα (Νίκο Αρτινό) (Ελλάδα) απένειμε τα εξής βραβεία:

Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία «Σοφία» της Μεριέμ Μπενμπαρέκ.

Για Ελληνική Ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2018 (πρεμιέρα) στην ταινία «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΕΚΚ

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απένειμε το βραβείο της στην ταινία «Ακίνητο Ποτάμι» του Άγγελου Φραντζή.

Διαβάστε ακόμη:
59ο ΦΚΘ: Είναι το «Ακίνητο Ποτάμι» η καλύτερη ελληνική ταινία της χρονιάς;

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»

Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση), με κριτική επιτροπή τους Άρη Φατούρο, σύμβουλο προγράμματος, Κώστα Δήμο, υπεύθυνο προγράμματος και Βασίλη Δούβλη, σκηνοθέτη, απένειμε το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στην ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος «Διαβολόψαρο» του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ

Η ΕΡΤ απένειμε φέτος στο πλαίσιο του φεστιβάλ δυο βραβεία. Το πρώτο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ απονεμήθηκε στην ελληνική ταινία που κέρδισε το βραβείο κοινού Fischer «Καταφύγιο ΙΙ, Το Μονοπάτι του Πάγου» του Χρήστου Νικολέρη και το δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ στην ελληνική ταινία που κέρδισε το βραβείο της επιτροπής Fipresci «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Η φετινή κριτική επιτροπή αποτελούταν από τον Διευθυντή Ανάπτυξης και Παραγωγής Πάνο Θωμαϊδη, την Διευθύντρια του Hellenic Film Commission Βένια Βέργου και τον Διευθυντή Προώθησης του Ελληνικού  Κέντρου Κινηματογράφου Κωνσταντίνο Αϊβαλιώτη. 

Το ΕΚΚ απένειμε το βραβείο αξίας 5.000 ευρώ σε ταινία πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα σκηνοθέτη/πρωτοεμφανιζόμενης Ελληνίδας σκηνοθέτιδας που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα, στον σκηνοθέτη Στηβ Κρικρή για την ταινία «The Waiter».

Το βραβείο αξίας 1.500 ευρώ Best Location Award, το οποίο δίνεται από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ, σε location managers (ή σκηνοθέτες, σε περίπτωση που δεν υπάρχει location manager) ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα σκηνοθέτη/πρωτοεμφανιζόμενης Ελληνίδας σκηνοθέτιδας που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα, κέρδισε ο Δημήτρης Χαλκιαδάκης για την ταινία «The Waiter» του Στηβ Κρικρή.

Διαβάστε ακόμη:
59ο ΦΚΘ: Το «The Waiter» υπηρετεί μια σχολαστική προσπάθεια για μια νέα πορεία του ελληνικού σινεμά

ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ

Η επιτροπή που αποτελείται από φοιτητές Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης με μέλη τους Παναγιώτα Δαμιανίδου, Άγγελο Κάλφα, Συμεών-Ραφαήλ Καραλή, Χαράλαμπο Κοζάρη και Αλεξάνδρα Μολφέτα (με την επιμέλεια της Δρ. Μπέτυ Κακλαμανίδου, Επίκουρης Καθηγήτριας στην Ιστορία & Θεωρία Κινηματογράφου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) απένειμε δύο βραβεία σε ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2018 (πρεμιέρα) και συγκεκριμένα τα εξής:

Καλύτερη Ταινία στη «Δεξιά Τσέπη του Ράσου» του Γιάννη Β. Λαπατά και
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στο «SCOPOPHILIA» των Ναταλίας Λαμπροπούλου και Ηλέκτρας Αγγελετοπούλου.

ΒΡΑΒΕΙΟ «MERMAID AWARD»

Το Mermaid Award είναι ένα ανεξάρτητο βραβείο για την καλύτερη ταινία LGBTQI θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Την 3μελή κριτική επιτροπή αποτελούσαν οι Μαρία Κατσικαδάκου (Μαρία Cyber), διευθύντρια του Outview Film Festival (Διεθνούς LGBTQI Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας), Τόμας Αμπελτσχάουζερ, δημοσιογράφος και Κόσιμο Σαντόρο, ιδρυτής της εταιρείας πωλήσεων The Open Reel.

Το βραβείο κέρδισε η ταινία «Σόκρατες» του Άλεξ Μοράτο.

ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR

Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) που απονέμεται σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος ή του Τμήματος Εκτός Συναγωνισμού για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά και παρουσία μπροστά ή πίσω από την κάμερα, κέρδισε η ταινία «Μη Με Αγγίζεις» της Αντίνα Πιντιλίε.

Τη φετινή κριτική επιτροπή αποτελούσαν τα μέλη του Δ.Σ. του WIFT Αντουανέττα Αγγελίδη (αντιπρόεδρος), Λένα Ράμμου (γενική γραμματέας) και Πόλυ Τρανίδου (ταμίας).

BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER

Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κέρδισε η ταινία «Ο Ένοχος» του Γκούσταφ Μέλερ και το αντίστοιχο βραβείο Ελληνικής Ταινίας – Μιχάλης Κακογιάννης το «Καταφύγιο ΙΙ, Το Μονοπάτι του Πάγου» του Χρήστου Νικολέρη.

Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απέσπασε η ταινία «Πεταλούδες» του Τόλγκα Καρατσελίκ, ενώ το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες, η ταινία του Άλβαρο Μπρέχνερ «Η Δωδεκάχρονη Νύχτα».

Διαβάστε ακόμη:
59o ΦΚΘ: Το «ROMA» του Αλφόνσο Κουαρόν είναι μία κινηματογραφική ωδή στη μνήμη και την Ιστορία
59ο ΦΚΘ: Μία Χάνσεν-Λοβ & Μπεν Γουίτλεϊ, δυο από τις πιο ηχηρές απογοητεύσεις της χρονιάς
59ο ΦΚΘ: Το «Μαγικό Δέρμα» είναι ένα θαρραλέο ρίσκο που στερείται δυστυχώς και μαγείας και κοινού

59ο ΦΚΘ: Το «Ο Κόσμος σου Ανήκει» του Ρομέν Γαβρά είναι η αχρείαστη γαλλική απάντηση στο σινεμά του Γκάι Ρίτσι
59ο ΦΚΘ: Ο Ματέο Γκαρόνε επιστρέφει στον κόσμο του εγκλήματος με έναν ταπεινό θρίαμβο
59ο ΦΚΘ: O Λάζλο Νέμες, ο Κάφκα και η αυτοκαταστροφική φύση του πολιτισμού που μας διαμόρφωσε
59ο ΦΚΘ: Ο Χάιμε Ροζάλες μιλά για την αρχαία τραγωδία και τον σύγχρονο κόσμο στο cinemagazine
59ο ΦΚΘ: Το «Sunset» του Νέμες είναι μια ενδιαφέρουσα, αλλά προβληματική επανάληψη του «Γιου του Σαούλ»
59ο ΦΚΘ: Έναρξη με τους υπέροχους «Κλέφτες Καταστημάτων» του Κόρε-Έντα
59o ΦΚΘ: Κινηματογραφικά «Μαθήματα Ζωής» με ελεύθερη είσοδο
59ο ΦΚΘ: Ενημερωθείτε για το πλήρες πρόγραμμα
59ο ΦΚΘ: Ανακοίνωση των ελληνικών ταινιών του φετινού προγράμματος
59ο ΦΚΘ: Η «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία» ως πυξίδα επιλογής στο Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ
59o ΦΚΘ: Αυτές είναι οι ταινίες του προγράμματος «Ματιές στα Βαλκάνια»
59o ΦΚΘ: Μεγάλο αφιέρωμα στο ελληνικό queer σινεμά
59ο ΦΚΘ: Το 14ωρο «The Flower» σας προ(σ)καλεί να το παρακολουθήσετε ολόκληρο

59ο ΦΚΘ: Ο Φοίβος Δεληβοριάς πρέσβης της Αγοράς του Φεστιβάλ
59ο ΦΚΘ: Άρωμα Καννών με τις φετινές Ταινίες Έναρξης & Λήξης