12:58
13/9

Πρώτη Ώρα Σινεμά: Κινηματογράφος και Εκπαίδευση στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας με ελεύθερη είσοδο

Το 25ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας σας προσκαλεί σε μια σειρά από προβολές που καθίζουν στα κινηματογραφικά «θρανία» θέματα όπως ο σχολικός εκφοβισμός, η επιτακτική ανάγκη για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, η σχέση και τα αντανακλαστικά της εκπαίδευσης. Οι προβολές είναι με Ελεύθερη Είσοδο.

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας φιλοξενεί μια ξεχωριστή ενότητα προβολών κοινωνικού χαρακτήρα. Φέτος στο επίκεντρο του αφιερώματος βρίσκεται η Εκπαίδευση, η οποία αποτελεί από μόνη της μια ευρεία και αστείρευτη θεματική δεξαμενή που έχει τροφοδοτήσει και συνεχίζει να τροφοδοτεί και να εμπνέει αναρίθμητες ταινίες διαφορετικής προέλευσης και διαφορετικού είδους.

Η παρούσα επιλογή στοχεύει να ευαισθητοποιήσει αλλά και να ενημερώσει σε βάθος τους θεατές για θέματα όπως η περιθωριοποίηση των ανηλίκων, ο σχολικός εκφοβισμός (school bullying), η επιτακτική ανάγκη για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, η σχέση και τα αντανακλαστικά της εκπαίδευσης απέναντι στις μειονοτικές ομάδες και η πολύπλευρη έννοια της διαφορετικότητας εντός του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Από το Αφγανιστάν μέχρι το Ισραήλ και από την Ιρλανδία μέχρι την Αργεντινή και την Βουλγαρία, το αφιέρωμα επιχειρεί να καλύψει ένα οικουμενικό φάσμα των σύγχρονων προκλήσεων που έχουν να αντιμετωπίσουν τα σημερινά παιδιά αλλά και οι ενήλικοι που συνδράμουν στην καλλιέργεια και διαμόρφωσή τους.

Όλες οι ταινίες του αφιερώματος προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με ελεύθερη είσοδο.

Το αφιέρωμα «Πρώτη Ώρα Σινεμά: Κινηματογράφος και Εκπαίδευση» υλοποιείται στο Πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 

Αναλυτικά οι ταινίες του αφιερώματος

Γουρούνι / The Pig του Dragomir Sholev
19/09/19, 19:00, DANAOS 2

Ο κεντρικός μας χαρακτήρας συστήνεται με την πλάτη στην κάμερα. Με το κεφάλι χαμηλωμένο, τρέχει να γλιτώσει. Το υπέρβαρο σώμα του κρύβεται σε σκοτεινούς διαδρόμους. Και το ψευδώνυμο που του φόρεσαν οι συμμαθητές του: «Γουρούνι». Νταρντενικής αισθητικής προσωπογραφία του εκφοβισμού, τρομερά κοντά και εκκωφαντικά παραπλήσια στο τέρας που θεριεύει μπροστά στο μίσος για το διαφορετικό. 

Σχολική Ζωή / School Life των Νeasa Ni Chianáin, David Rane
22/09/19, 18:00, DANAOS 2

Με επίκεντρο τον εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας ενός ζευγαριού καθηγητών σε ένα εσωτερικό σχολείο της Ιρλανδίας, ερχόμαστε σε επαφή με ένα συγκινητικό σχόλιο για τον κύκλο της ζωής στα θρανία και τη θέση εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου σε αυτή.

Ζοέλ / Joel του Carlos Sorín
23/09/19, 17:00, IDEAL

Σε μια κωμόπολη της Παταγονίας ένα ζευγάρι μαθαίνει πως το αίτημά του για να υιοθετήσει παιδί έγινε αποδεκτό. Ο εννιάχρονος Ζοέλ φέρνει αρχικά ευδαιμονία στην οικογένεια, αλλά σύντομα σκορπίζει τον προβληματισμό όταν το σχολείο και η τοπική κοινωνία ενοχλούνται από την παρουσία του. Ένας κρατικός μηχανισμός που μπερδεύει την Πρόνοια με την διοικητική διεκπεραίωση και η βαθιά ριζωμένη παθογένεια μιας μικροαστικής κοινότητας μπαίνουν στο στόχαστρο ενός πολύπειρου βλέμματος που γνωρίζει να εστιάζει με πυγμή στα πιο δύσκολα ερωτήματα.

Χωρίς Ψεγάδι / Flawless των Sharon Maymon, Tal Granit
24/09/19, 17:15, IDEAL

Τρεις 17χρονες είναι διατεθειμένες να φτάσουν στα άκρα προκειμένου να εναρμονιστούν με τα αδυσώπητα πρότυπα ομορφιάς που επιβάλλει ο σχολικός περίγυρος. Μία όμως εξ αυτών έχει επιπλέον να διαχειριστεί το μυστικό πως έχει γεννηθεί αγόρι. Μια ανάλαφρη νεανική κομεντί παίρνει διαστάσεις θρίλερ καθώς η εύθραυστη διαφορετικότητα συγκρούεται με την κουλτούρα ακραίου ανταγωνισμού που ανθεί στην κοινωνία του Ισραήλ.

Το Ορφανοτροφείο / The Orphanage της Shahrbanoo Sadat
27/09/19, 18:00, IDEAL

Στο υπό σοβιετική κατοχή Αφγανιστάν, ένα χαμίνι οδηγείται σε ορφανοτροφείο για να βρει εκεί τη φιλία, την ιδεολογική κατήχηση, τον έρωτα. Κι όποτε τα πράγματα δυσκολεύουν, γίνεται ήρωας των δικών του Bollywood φαντασιώσεων. Νεορεαλισμός, κινηματογραφοφιλία, μια χώρα στο μεταίχμιο, η φαντασία ως λυτρωτική απόδραση και ένα φινάλε - γροθιά σε ένα φιλμ ενηλικίωσης που δε μοιάζει με κανένα άλλο.