Όσκαρ - Netflix: Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τεντ Σαράντος κανόνισαν συνάντηση κορυφής - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
10:58
15/3

Όσκαρ - Netflix: Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τεντ Σαράντος κανόνισαν συνάντηση κορυφής

Το πρόσφατο ντιμπέιτ σχετικά με τις επιλέξιμες ταινίες στα Όσκαρ και το μοντέλο διανομής του Netflix αποτέλεσε το καυτό θέμα των τελευταίων εβδομάδων.

Από τον Πάνο Γκένα

Δεν ξέρουμε αν η Ειρηνευτική Δύναμη του ΟΗΕ γνωρίζει περισσότερα, σύμφωνα όμως με το Hollywood Reporter οι Σπιλμπεργκ και Σαράντος βρέθηκαν πριν λίγες μέρες στο Δυτικό Χόλιγουντ για ένα ανεπίσημο δείπνο όπου το κυρίως πιάτο λεγόταν «Netflix στα Όσκαρ». Οι δυο τους εκπροσωπούν άλλωστε δυο πολύ διαφορετικές νοοτροπίες/προτάσεις σχετικά με το αν οι ταινίες που διανέμονται παγκοσμίως από τη διαδικτυακή πλατφόρμα μπορούν να είναι έγκυρες προτάσεις στα βραβεία της Ακαδημίας. Το θέμα ανακινήθηκε άμεσα μετά τα τρία Όσκαρ που κέρδισε το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν (το Netflix είχε άλλη μία οσκαρική επιτυχία φέτος, το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Period. End of Sentence») και βασίστηκε κυρίως σε παρελθούσες δηλώσεις του Σπίλμπεργκ, στις οποίες ήταν ξεκάθαρος πως δεν καλοβλέπει το μοντέλο διανομής της εταιρείας.

Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, σκηνοθέτης που έκανε τα πρώτα του βήματα στην τηλεόραση, είχε δηλώσει πριν από ένα χρόνο πως «οι ταινίες του Netflix πρέπει να διαγωνίζονται για EMMY, όχι για Όσκαρ» γιατί θεωρεί πως η διανομή των συγκεκριμένων ταινιών δεν γίνεται με ίσους όρους. Η δήλωση δεν απαξίωνε την ποιότητα των ταινιών που γυρίζονται για την τηλεόραση, άλλωστε τα ΕΜΜΥ είναι βραβεία αντίστοιχου κύρους με τα Όσκαρ που απονέμονται από την Ακαδημία Τηλεοπτικών Τεχνών και Επιστημών, αλλά είχε στόχο την προστασία της κινηματογραφικής αίθουσας που πλήττεται από τη διαδικτυακή διανομή.

Πριν μερικές εβδομάδες έγιναν πολλές αναφορές για την πρόθεση του Σπίλμπεργκ να φέρει την κουβέντα στο προσεχές μίτινγκ των Κυβερνώντων της Ακαδημίας. Αρκετοί είπαν πως θα προτείνει ένα χρονικό πλαίσιο αποκλειστικής κινηματογραφικής διανομής τεσσάρων εβδομάδων για να είναι μία ταινία επιλέξιμη στα Όσκαρ, σε αντίθεση με αυτό που ισχύει τώρα (μία εβδομάδα προβολής, έστω σε μία αίθουσα του Λος Άντζελες, χωρίς αποκλεισμό ταυτόχρονου streaming σε διαδικτυακή πλατφόρμα). Αν και η συγκεκριμένη πρόταση θα δημιουργούσε μεγάλο πρόβλημα σε ανεξάρτητες και ξενόγλωσσες παραγωγές ή ακόμα και σε ταινίες τεκμηρίωσης, που δεν θα μπορούσαν να «κρατήσουν» τέσσερις εβδομάδες στις αίθουσες, ο κολλητός φίλος και συνεργάτης του Σπίλμπεργκ, παραγωγός Τζέφρι Κάτζενμπεργκ, δεν επιβεβαίωσε τα παραπάνω λέγοντας πως σε τηλεφωνική τους κουβέντα ο Σπίλμπεργκ αρνήθηκε τις φήμες για προτάσεις αλλαγών και συζητήσεων με τα μέλη της Ακαδημίας.

«Ελπίζω όλοι μας να συνεχίσουμε να πιστεύουμε ότι η μεγαλύτερη συνεισφορά που μπορούμε να κάνουμε ως σκηνοθέτες είναι να δώσουμε στο κοινό την μαγεία της κινηματογραφικής εμπειρίας στην αίθουσα... Μου αρέσει η τηλεόραση. Αγαπώ τις νέες ευκαιρίες. Μερικά από τα καλύτερα σενάρια  που γράφονται σήμερα είναι για την τηλεόραση, μερικές από τις καλύτερες σκηνοθεσίες, μερικές από τις καλύτερες ερμηνείες βρίσκονται στην τηλεόραση σήμερα. Ο ήχος στα σπιτια μας είναι καλύτερος απ' ό,τι υπήρξε ποτέ στο παρελθόν, αλλά σίγουρα δεν υπάρχει τίποτα αντίστοιχο με το να πηγαίνεις σε μία σκοτεινή αίθουσα με ανθρώπους που δεν ξέρεις και η εμπειρία να σε πλημμυρίζει», είχε δηλώσει ο Σπίλμπεργκ.

Αφετηρία βέβαια της απουσίας του κοινού από τις αίθουσες - εξαιρώντας τα εμπορικά franchises μεγατόνων - στάθηκε σίγουρα η πειρατεία των κινηματογραφικών ταινίων, κάτι που διαμόρφωσε την αντίληψη μιας ολόκληρης γενιάς στο πως να παρακολουθεί ταινίες, εντείνεται με τις διαδικτυακές πλατφόρμες που συντηρούν την ιδέα της οικιακής ψυχαγωγίας, αλλά σίγουρα φέρει και την ευθύνη τόσο των τοπικών διανομέων που προγραμματίζουν άστοχα τις ταινίες τους, όσο και των αιθουσαρχών που αδυνατούν να προσαρμοστούν σε μία νέα τάξη και δεν φροντίζουν να προστατεύσουν την «εμπειρία της αίθουσας» ειδικά σε θέματα τεχνολογικού εξοπλισμού και καθαριότητας του χώρου.

Από την άλλη, σκηνοθέτες που είδαν τις δουλειές τους να υποβαθμίζονται από τα παραδοσιακά στούντιο (π.χ. η περίπτωση του «Annihilation» του Άλεξ Γκάρλαντ) και άλλοι που ένιωσαν πως το Netflix τους επέτρεψε να κάνουν το όραμά τους πραγματικότητα χωρίς εξωτερικές επεμβάσεις (όπως το «Ρόμα» του Κουαρόν) είναι υπέρμαχοι του μοντέλου διανομής του. Ο παράγοντας Netflix, ειδικά μετά τη φεστιβαλική και οσκαρική επιτυχία του «Ρόμα», πρόκειται σύντομα να ανακινήσει άλλη μία κουβέντα, αυτή της αντιμετώπισής του από το Φεστιβάλ Καννών. Πέρσι ο Τιερί Φρεμό, Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Καννών, δεν δέχτηκε να κάνει πρεμιέρα καμία ταινία της πλατφόρμας, χάνοντας ενδεχομένως την πρωτιά του «Ρόμα» ενώ το 2017 είχε επιτρέψει την προβολή των «Okja» του Μπονγκ Τζουν-χο και «Ιστορίες των Μέιροβιτς» του Νόα Μπάουμπακ στο Διαγωνιστικό.

Μέχρι να μάθουμε λοιπόν αν βγήκε «λευκός καπνός» από την κουβέντα Σπίλμπεργκ - Σαράντος, αξίζει να αναφέρουμε πως το teaser τρέιλερ του «The Irishman» του Μάρτιν Σκορσέζε, βαρύ πυροβολικό του Netflix φέτος, κάνει λόγο για «in theaters this fall». Ίσως κάποιος να βάζει ήδη «νερό στο κρασί» του.

εικονογράφηση κεντρικής φωτογραφίας: Guy Shield