11:04
25/4

Η «Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά» κρατά «Ντοκουμέντα»

Από τον «Μακεδονικό Γάμο» του Τάκη Κανελλόπουλου ως το «Λάβετε Θέσεις» του Θόδωρου Μαραγκού. Η «Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά» μέρος δεύτερο/επεισόδιο έκτο, στον Κινηματογράφο Άστορ.

Η επόμενη Χαμένη Λεωφόρος κάνει μια παράκαμψη προς το ελληνικό σινεμά τεκμηρίωσης, χωρίς να ξεχνάει το δρόμο της μυθοπλασίας, όπως αυτός μας χαρίζει σημαντικά Ντοκουμέντα. Από τα Μέγαρα στη Σαντορίνη κι από τη Δυτική Μακεδονία στη Λιβαδιά, 8 ταινίες δρόμος...

Τη Δευτέρα 30 Απριλίου οι Λουκιανός Μοσχονάς  (σκηνοθέτης των μικρού μήκους ταινιών Manodopera – φεστιβάλ Λοκάρνο 2016 και Jeunes hommes à la fenêtre - φεστιβάλ Λοκάρνο 2017) και Δάφνη Χαιρετάκη (σκηνοθέτης των μικρού μήκους Εδώ τίποτα και Αρχιπέλαγα, γυμνοί γρανίτες) θα παρουσιάσουν στο κοινό τις ταινίες Μακεδονικός Γάμος του Τάκη Κανελλόπουλου, Αλδεβαράν του Ανδρέα Θωμόπουλου, Αλουμίνιον της Ελλάδος του Ρούσσου Κούνδουρου, Μέγαρα των Σάκη Μανιάτη και Γιώργου Τσεμπερόπουλου, Θηραϊκός Όρθρος των Κώστα Σφήκα και Σταύρου Τορνέ και Μαύρο + Άσπρο των Νίκου Ζερβού και Θανάση Ρεντζή.

Την Παρασκευή 4 Μαΐου σειρά έχουν οι Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος (σκηνοθέτης των μικρού μήκους Λέα και Χωρίς γυαλιά) και Ορφέας Περετζής (σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Στο κέντρο του κύκλου και της μικρού μήκους Κβάντο) και οι ταινίες Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη και Λάβετε Θέσεις του Θόδωρου Μαραγκού.  

Λίγα λόγια για τις ταινίες

Μακεδονικός Γάμος του Τάκη Κανελλόπουλου
1960 | 24´| Παραγωγή: Παναγιώτης Χαρατσάρης| Σενάριο: Τάκης Κανελλόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ιάκωβος Παϊρίδης | Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1960, Πρώτο Βραβείο στο Φεστιβάλ Βελιγραδίου

Σύνοψη: Ήθη και έθιμα του γάμου στη δυτική Μακεδονία μέσα από την κινηματογράφιση ενός παραδοσιακού γάμου στο Βελβεντό Κοζάνης. 

Είπαν για την ταινία: «Ο γάμος είναι πανηγύρι καθολικής συμμετοχής για το χωρίο, μια γιορτή της Άνοιξης με όλη τη μυσταγωγία… …Η ποιητική ευαισθησία του, που θα μείνει ιστορική και μοναδική στον ελληνικό κινηματογράφο, είναι αυτή που τον οδηγεί – «στοιχειώνει», καλύτερα – και που, πέρα από τις αναντίρρητες κινηματογραφικές του αρετές, δημιουργεί το μοναδικό ύφος του Κανελλόπουλου…». Γιάννης Σολδάτος, Ελληνικός Κινηματογράφος. Η ταινία θα προβληθεί σε κόπια 16μμ

Αλδεβαράν του Ανδρέα Θωμόπουλου
1975| 80´ | Παραγωγή: Movielab| Σενάριο: Ανδρέας Θωμόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος | Παίζουν οι: Δημήτρης Φινίνης, Ελένη Μανιάτη, Δημήτρης Πουλικάκος, Δέσποινα Τομαζάνη κ.α. | Βραβεία|Διακρίσεις: Τιμητική Διάκριση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1975

Σύνοψη: Το Αλδεβαράν είναι μια φανταστική πόλη όπου ζουν μαζί ο «υπερλεξιστής» ποιητής Δημήτρης, η πόρνη Μαγδαληνή και ο ροκάς μουσικός Κρις. Οι δύο άνδρες δίνουν κάθε βράδυ αυτοσχέδιες παραστάσεις σ’ ένα καφενείο, μέχρι την ημέρα που ο Δημήτρης μαθαίνει από τους γιατρούς ότι του απομένουν μόλις δυο μήνες ζωής.

Είπαν για την ταινία: «…έχουμε μια ποιητική και ταυτόχρονα, δραματική εικόνα χαμένων παιδιών που έζησαν την Ελλάδα των Ελλήνων Χριστιανών και ζουν τώρα την Ελλάδα της μεταπολίτευσης, μέσα σε μια βρόμικη, άσχημη Αθήνα, πήχτρα από ανθρώπινο πολτό, με τυχαία σμιξίματα και παντελή έλλειψη επικοινωνίας. […]Είναι ένα φιλμ θαυμάσιο κινηματογραφικά, που αναπτύσσεται μελωδικά, με έξοχο μοντάζ, με αίσθηση της ποίησης και με γνώση της τέχνης των εικόνων.». Μαρία Παπαδοπούλου, Τα Νεα. Η ταινία θα προβληθεί σε κόπια 16μμ

Αλουμίνιον της Ελλάδος του Ρούσσου Κούνδουρου
1965 | 20´ | Παραγωγή: Αλουμίνιον της Ελλάδος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στέλιος Μωραΐτης

Σύνοψη: Η ταινία καλύπτει το σύνολο των διαδικασιών διαμόρφωσης και κατασκευής των βιομηχανικών υποδομών παραγωγής αλουμινίου στα Άσπρα Σπίτια της Βοιωτίας το 1960 και καταγράφει όλα τα στάδια από την εξόρυξη βωξίτη μέχρι και την τελική παραγωγή αλουμινίου.

Είπαν για την ταινία: «Το Αλουμίνιο της Ελλάδας είναι ένα από τα πρώτα βιομηχανικά ντοκιμαντέρ. Γυρισμένο από τον Ρούσσο Κούνδουρο, ξεχωρίζει για την πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα της εποχής αντιμετώπιση του θέματος, αφενός λόγω της έλλειψης ηχητικής αφήγησης και αφετέρου εξαιτίας του πρωτοποριακού μοντάζ και της αντίστοιχης χρήσης του ήχου και της μουσικής προκειμένου να επενδυθούν και να υπογραμμιστούν τα κινηματογραφικά πλάνα.». Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Η ταινία θα προβληθεί σε ειδικά αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια

Μέγαρα των Σάκη Μανιάτη και Γιώργου Τσεμπερόπουλου
1974 | 69᾽ | Παραγωγή & Σενάριο: Σάκης Μανιάτης & Γιώργος Τσεμπερόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Σάκης Μανιάτης | Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβείο FIPRESCI Φεστιβάλ Βερολίνου 1974, Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Αρτιότερης Παραγωγής & Κοινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1974

Σύνοψη: Ο ξεσηκωμός των κατοίκων των Μεγάρων ενάντια στην απόφαση της Χούντας να απαλλοτριώσει μια αγροτική περιοχή για την εγκατάσταση διυλιστηρίου πετρελαίου και η αίσια (;) έκβαση του αγώνα τους. 
Είπαν για την ταινία: «Οι στημένοι μπροστά στο φακό χωριάτες μιλούν με μια άνεση, μια ειλικρίνεια, ένα θάρρος και ένα πάθος που θα το ζήλευαν και οι μεγάλοι δάσκαλοι του σινεμά βεριτέ: ο Ρους και ο Μορέν.». Βασίλης Ραφαηλίδης, Ριζοσπάστης. Η ταινία θα προβληθεί σε ειδικά αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια

Θηραϊκός Όρθρος των Κώστα Σφήκα και Σταύρου Τορνέ
1967 | 20᾽ | Παραγωγή: | Σενάριο: Κώστας Σφήκας, Σταύρος Τορνές| Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος

Σύνοψη: Μια οπτική κοινωνική έρευνα της ζωής στην Σαντορίνη την εποχή που η αγροτική οικονομία έδινε τη θέση της στη βιομηχανία του τουρισμού.

Είπαν για την ταινία: «Μια ‘οπτική κοινωνική έρευνα’ πάνω στην αποστεγνωμένη Σαντορίνη, τους αποστεωμένους και υποσιτισμένους κατοίκους της, και τους ευτραφείς τουρίστες της. Πρωταγωνιστούν τουρίστες, γαϊδούρια, και ‘ιθαγενείς’ πεινασμένοι και χορτάτοι. Κι ακόμα, η φάβα –θρεπτική τροφή για υπανάπτυκτους – και η σκόνη της ελαφρόπετρας- βλαβερή ‘ουσία’ που προσβάλλει, κυρίως τα ευαίσθητα πνευμόνια των γαϊδουροκαβαλάρηδων. Πρόκειται για ένα αμιγές ντοκιμαντέρ που περιγράφει, επιλέγει, υπογραμμίζει και καταγγέλλει.». Βασίλης Ραφαηλίδης, Πρόγραμμα STUDIO, 1969. Η ταινία θα προβληθεί σε κόπια 35μμ

Μαύρο + Άσπρο των Νίκου Ζερβού και Θανάση Ρεντζή
1973 | 76᾽ | Παραγωγή: Ρέντζης & Ζερβός Ο.Ε., MAKROFILM | Σενάριο: Θανάσης Ρεντζής | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Σάκης Μανιάτης | Παίζουν οι: Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Βίκυ Ποταμιάνου κ.α.

Σύνοψη: Ένας νεαρός φτάνει στην Αθήνα για να σπουδάσει στη σχολή Καλών Τεχνών. Θα διαφοροποιηθεί από το κλίμα της αναταραχής των γεγονότων του πολυτεχνείου, θέλοντας να αφοσιωθεί στις σπουδές του. Συνάπτει δεσμό με μια κοπέλα, πιάνει δουλειά σε γκαλερί και τέλος καταλήγει σε διαφημιστικό γραφείο.

Είπαν για την ταινία: «Ένας φοιτητής της Σχολής Καλών Τεχνών έρχεται σε αντίθεση με τους συμφοιτητές του, όταν αρνείται να ενταχθεί στο γενικότερο κλίμα αναταραχής που συγκλονίζει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο τα δυο τελευταία χρόνια της χούντας. Σκιαγράφημα της πορείας ενός νέου στην κοινωνική ένταξη και στην αστικοποίησή του, με πολλές αναφορές στο φοιτητικό κλίμα πριν την εξέγερση του Πολυτεχνείου». Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η ταινία θα προβληθεί σε ειδικά αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια

Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη
1973 | 70᾽ | Παραγωγή: Μάνος Χατζιδάκις, Νάσος Κατακουζηνός, Παντελής Βούλγαρης | Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Αρβανίτης, Γιώργος Πανουσόπουλος | Μουσική Σύνθεση: Μάνος Χατζιδάκις | Παίζουν οι: Ελένη Κυρίτση, Ανδρέας Σινάνος, Ελένη Βούτση, Δημήτρης Κυρίτσης, Άννα Βαγενά κ.α. | Βραβεία|Διακρίσεις: Τιμητική Διάκριση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1973

Σύνοψη: Βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Μάνου Χατζιδάκι, η ταινία προσπαθεί να αποδώσει με εικόνες τους στίχους μεγάλων Ελλήνων ποιητών και παράλληλα να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να δημιουργηθεί ένα μουσικό κομμάτι.

Είπαν για την ταινία: «Η πιο αδικημένη από βραβεία και κοινό ταινία της χρονιάς είναι σίγουρα ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη. Κι όμως εμφανίζει μια συνεπή εξέλιξη της προβληματικής του και μια εκπληκτική σε ωριμότητα και ακρίβεια κινηματογραφική εκφραστική». Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, Χρονικό 1974. Η ταινία θα προβληθεί σε κόπια 35μμ

Λάβετε Θέσεις του Θόδωρου Μαραγκού
1973 | 87᾽ | Παραγωγή & Σενάριο: Θόδωρος Μαραγκός | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Πεταλίδης | Παίζουν οι: Βαγγέλης Καζάν, Χρήστος Τόλιος, Κώστας Τσάκωνας, Βασίλης Τσιπίδης, Φανή Τόλιου κ.α. | Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβεία Καλύτερης Καλλιτεχνικής Ταινίας, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Φωτογραφίας & Τιμητική Διάκριση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1973

Σύνοψη: Στα Φιλιατρά οι ελάχιστοι εναπομείναντες αγρότες βρίσκονται σε έναν διαρκή αγώνα για να ξεπληρώσουν τα χρέη τους στην Αγροτική Τράπεζα. Ένας ράφτης και παλιός δρομέας, ο Ανδρέας βιώνει την αφόρητη μοναξιά και πνίγεται από την ανία. Απηυδισμένος εγκαταλείπει τα Φιλιατρά κι όπως πολλοί άλλοι έρχεται στην Αθήνα, αλλά κι εκεί οι συνθήκες της ζωής είναι αντίξοες και αδιέξοδες.

Είπαν για την ταινία: «Αγνοώντας τον Γκοντάρ, τον Γιάνκσο και την αποστασιοποίηση του Μπρεχτ, ο Θόδωρος Μαραγκός έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια τις δέκα εντολές των ΄Καγιέ ντι Σινεμά’ και έκανε μια πέρα για πέρα ως πέρα ελληνική ταινία , μία από τις λίγες που δεν ντρεπόμαστε να δείξουμε στους ξένους». Ρωζίτα Σώκου, Απογευματινή. Η ταινία θα προβληθεί σε ειδικά αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια 

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

Δευτέρα 30 Απριλίου 
Παρουσίαση: Λουκιανός Μοσχονάς & Δάφνη Χαιρετάκη
18.00 Μακεδονικός Γάμος του Τάκη Κανελλόπουλου
Αλδεβαράν του Ανδρέα Θωμόπουλου
20.30 Αλουμίνιον της Ελλάδος του Ρούσσου Κούνδουρου
Μέγαρα των Σάκη Μανιάτη και Γιώργου Τσεμπερόπουλου
22.15 Θηραϊκός Όρθρος των Κώστα Σφήκα και Σταύρου Τορνέ
Μαύρο + Άσπρο των Νίκου Ζερβού και Θανάση Ρεντζή

Παρασκευή 4 Μαΐου 
Παρουσίαση: Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος & Ορφέας Περετζής
22.30 Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη
00.15 Λάβετε Θέσεις του Θόδωρου Μαραγκού

Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά είναι μια πρωτοβουλία της  Ένωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ). Μια Δευτέρα και μια Παρασκευή κάθε μήνα Κλασικά και Καταραμένα Ελληνικά Φιλμ από το παρελθόν, επιλεγμένα από τους σκηνοθέτες Αλέξη Αλεξίου, Γιάννη Βεσλεμέ και Ελίνα Ψύκου και την ιστορικό κινηματογράφου Αφροδίτη Νικολαΐδου, ξαναγράφουν ιστορία στον Κινηματογράφο Άστορ, σε 35mm και ειδικά αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες.

Κινηματογράφος Άστορ
Σταδίου 28 (είσοδος εντός στοάς Κοραή, ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)
Τιμές εισιτηρίων: 5 ευρώ ανά προβολή | 8 ευρώ ημερήσιο εισιτήριο

Με την υποστήριξη 
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Faliro House