ΚΑΝΝΕΣ 2016 / ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Και σοσιαλισμός και μεγαλοαστική επιτήδευση: Χρυσός Φοίνικας στον Λόουτς, Μέγα Βραβείο στον Ντολάν

2016-05-22 22:01:38

Και σοσιαλισμός και μεγαλοαστική επιτήδευση: Χρυσός Φοίνικας στον Λόουτς, Μέγα Βραβείο στον Ντολάν




Κόντρα σε κάθε λογική τα αψυχολόγητα βραβεία που απένειμε η επιτροπή του Τζορτζ Μίλερ. Αγνοήθηκε σκανδαλωδώς και επιδεικτικά, το «Toni Erdmann» της Μάρεν Άντε, η κατά γενική ομολογία κορυφαία ταινία του Διαγωνιστικού.


Από τους Πάνο Γκένα και Νεκτάριο Σάκκα

Τελικά η Κριτική Επιτροπή του Τζορτζ Μίλερ αγνόησε τις καλύτερες ταινίες του Φεστιβάλ στοχεύοντας σε μία αλλοπρόσαλη επιλογή βραβείων.

Τον Χρυσό Φοίνικα του 69ου Φεστιβάλ Καννών κέρδισε ο Βρετανός Κεν Λόουτς, επαναλαμβάνοντας τη νίκη του 10 χρόνια μετά το «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι». Αν και πολλοί είχαν υποπτευθεί πως το «Jimmy's Hall» του 2014 θα ήταν το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη, ο Λόουτς ολοκλήρωσε σε σύντομο χρονικό διάστημα το «I, Daniel Blake», μία ταινία που αγγίζει πάλι τα γνώριμα κινηματογραφικά χωράφια της εργατικής τάξης και της βρετανικής οικογένειας.

«Όταν υπάρχει απόγνωση, οι άνθρωποι της ακροδεξιάς αποκτούν πλεονέκτημα. Και εμείς που είμαστε ηλικιωμένοι ξέρουμε τι σημαίνει αυτό. Πρέπει να δίνουμε ελπίδα», δήλωσε ο μεγάλος νικητής του Χρυσού Φοίνικα Κεν Λόουτς στον ευχαριστήριο λόγο του, δίνοντας ένα μήνυμα αλληλεγγύης στην Ελλάδα και την Πορτογαλία, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Λόουτς με τη βράβευσή του μπαίνει στο κλειστό γκρουπ των σκηνοθετών έχουν κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα από δυο φορές, όπως οι Αλφ Σιόμπεργκ, Μπίλε Όγκαστ, Μίκαελ Χάνεκε, Φράνσις Φορντ Κόπολα, Εμίρ Κουστουρίτσα, Σοχέι Ιμαμούρα και αδελφοί Νταρντέν.

Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής κέρδισε ο Καναδός Ξαβιέ Ντολάν, το χαϊδεμένο παιδί του Φεστιβάλ, για το «It's Only the End of the World», μια ταινία που μαστιγώθηκε από την κριτική, ένα νευρωτικό και σχεδόν ανυπόφορο δράμα με τους Βενσάν Κασέλ, Μαριόν Κοτιγιάρ και Λέα Σεΐντού.

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας δόθηκε εξίσου στον Ολιβιέ Ασαγιάς για το «Personal Shopper» που δίχασε κοινό και κριτικούς και στον βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα Κριστιάν Μουνγκίου για το «Graduation».  Αν είναι μια σχετική έκπληξη η βράβευση του δεύτερου, εκτοπίζοντας εξίσου δυνατούς ανταγωνιστές συμπεριλαμβάνομένου του συμπατριώτη του Πούιου, η απονομή στον Ασαγιάς συνιστά σκάνδαλο μεγατόνων!

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας κέρδισε ο Σαχάμπ Χοσεϊνι για το «Salesman» του Ασγκάρ Φαραντί. Ο πρωταγωνιστής του «Ένας Χωρισμός» και του «Τι Απέγινε η Έλι» σήκωσε στις πλάτες του έναν απαιτητικό ρόλο, υποδυόμενος έναν άνδρα που αδυνατεί να πνίξει την οργή και την πληγωμένη του υπερηφάνεια για τον άνθρωπο που επιτέθηκε στη γυναίκα του.

Η ταινία του Φαραντί τιμήθηκε και με το Βραβείο Σεναρίου, μια δίκαιη βράβευση που φανέρωσε πως η Επιτροπή είδε στο εξαιρετικό φιλμ του Φαραντί μία ανατρεπτική και δημιουργική ματιά στο κλασσικό θεατρικό έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ο Θάνατος του Εμποράκου». Ο βραβευμένος με Όσκαρ Ιρανός σκηνοθέτης και κάτοχος Χρυσής Άρκτου για το «Ένας Χωρισμός», κερδίζει για δεύτερη φορά στις Κάννες έπειτα από το έπαθλο της Οικουμενικής Επιτροπής το 2013 για «Το Παρελθόν».

Το Βραβείο της Επιτροπής (που πέρσι κέρδισε ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου) κέρδισε το "αλήτικο" «American Honey» της Άντρεα Άρνολντ! Η εντυπωσιακή «Americana» της Άντρεα Άρνολντ, ένα από τα τρία ξεκα΄θαρα φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα (τα άλλα δύο κανονικά ήταν η Άντε και ο Τζάρμους), απέσπασε το τρίτο τη τάξει βραβείο των φετινών Καννών.  Αν μη τι άλλο, δεν αγνοήθηκε, όπως συνέβη επιδεικτικά και αδικαιολόγητα με τα «Toni Erdmann» και «Paterson».

Η Χρυσή Κάμερα δόθηκε στο «Divines» της Houda Benyamina, για μία ταινία που διαδραματίζεται στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου το trafficking και η θρησκεία συνυπάρχουν. Οι Κάννες αποφάσισαν να τιμήσουν το κινηματογραφικό ντεμπούτο μιας Γαλλίδας σκηνοθέτιδας με μία ταινία γυναικείας ευαισθησίας, ενδεχομένως ως απάντηση στις αιχμές για υπο-εκπροσώπηση των γυναικών δημιουργών στο φετινό φεστιβάλ.

O Τιμητικός Χρυσός Φοίνικας δόθηκε φέτος στον ηθοποιό Ζαν Πιέρ Λεό, ο οποίος δήλωσε πως γεννήθηκε το 1959 μέσα από το «400 Χτυπήματα» του Φρανσουά Τριφό. Το αυτοβιογραφικό ντεμπούτο του Τριφό στον κινηματογράφο ήταν μία από τις πρώτες ταινίες που εγκαινίασαν το γαλλικό Νέο Κύμα, επηρεάζοντας ολόκληρο το μοντέρνο σινεμά, και τιμήθηκε το 1959 με βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών. 

Ο Χρυσός Φοίνικας ταινίας Μικρού Μήκους απονεμήθηκε στο «Timecode» του Juanjo Giménez, ενώ Ειδική Μνεία της Κριτικής επιτροπής δόθηκε στο «The Girl Who Danced with the Devil» του João Paulo Miranda Maria.

Αναλυτικά τα βραβεία του 69ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών:

Χρυσός Φοίνικας: «I, Daniel Blake» του Κεν Λόουτς
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «It's Only the End of the World» του Ξαβιέ Ντολάν
Βραβείο Σκηνοθεσίας:  «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς και «Graduation» του Κριστιάν Μουνγκίου
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Σαχάμπ Χοσεϊνι («Salesman»)
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Ζακλίν Ζοσέ («Ma'Rosa»)
Βραβείο Σεναρίου: «Salesman»
Βραβείο της Επιτροπής: «American Honey» της Άντρεα Άρνολντ
Χρυσή Κάμερα: «Divines» της Χούντα Μπενγιαμίνα
Χρυσός Φοίνικας ταινίας Μικρού Μήκους: «Timecode» του Χουάνχο Χιμένεζ
Ειδική Μνεία της Κριτικής επιτροπής: «The Girl Who Danced with the Devil» του Χοάο Πάουλο Μιράντα Μαρία

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2016: Ο Πολ Βερχόφεν κάνει αιφνίδια σκηνοθετική επιστροφή χάρη στο σαρδόνιο και απολαυστικό «Elle»
Κάννες 2016: Ο ανατρεπτικά υπέροχος «Εμποράκος» του Φαραντί φλερτάρει τον Φοίνικα
Κάννες 2016: Ο Σον Πεν εισπράττει τις χειρότερες κριτικές των φετινών Καννών. Και είναι πραγματικά ανελέητες!
Κάννες 2016: Το «American Honey» της Άντρεα Αρνολντ είναι μια αλήτικη και φαντασμαγορική ταινία δρόμου
Κάννες 2016: Το ρουμάνικο Νέο Κύμα κάνει το 2 στα 2 με το «Graduation» του Μουνγκίου

Κάννες 2016: Ξενυχτώντας με το «Gimme Danger», τον Τζιμ Τζάρμους, τον Ίγκι Ποπ και την αυθάδικη μουσική επανάσταση των Stooges
Κάννες 2016: Η ειρωνεία να στηλιτεύεις την αυταρέσκεια με μια αυτάρεσκη ταινία. Είδαμε το «The Neon Demon»
Μήπως το «It's Only the End of the World» είναι η χειρότερη ταινία του φετινού διαγωνιστικού προγράμματος των Καννών;
Κάννες 2016: Αξιοπρεπές αλλά απρόσμενα περιορισμένου εύρους το νέο φιλμ των Νταρντέν
Κάννες 2016: Το ψυχολογικό δράμα και η ταινία τρόμου γίνονται άβολοι συγκάτοικοι στο «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγίας
Κάννες 2016: Γυναίκες σε έναν κόσμο ανδρικής βίας

Kάννες 2016: Η «Julieta» του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι άλλη μια γυναίκα στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Κάννες 2016: Ο Τζάρμους μεγαλουργεί ξανά, γιορτάζοντας την ποίηση που φωλιάζει στην τετριμμένη καθημερινότητα
Κάννες 2016: Το «Café Society» είναι ένας γνώριμος αλλά αξιαγάπητος Γούντι Άλεν
Κάννες 2016: Mήπως το αξιολάτρευτο «Toni Erdmann» πρέπει να χαρίσει στη Γερμανία τον φετινό Χρυσό Φοίνικα;
Κάννες 2016: Το «BFG» είναι ένας Σπίλμπεργκ που θα μπορούσε να είναι Ζεμέκις ή Κολόμπους
Κάννες 2016: Ο Παρκ Τσαν-Γουκ καθηλώνει και πάλι με το σαγηνευτικό ερωτικό θρίλερ «The Handmaiden»
Κάννες 2016: Η καρδιά δίνει τους δικούς της αγώνες στο «Loving» του Τζεφ Νίκολς

Το «The Nice Guys» προσφέρει κωμική παραφροσύνη, εκρηκτική βία και απενοχοποιημένη ψυχαγωγία για όσους δεν ντρέπονται να τα ζητήσουν!
Κάννες 2016: «Η Τελευταία Παραλία», το τελευταίο αθώο σύνορο της Ευρώπης

Κάννες 2016: Ο Πάμπλο Λαραΐν συστήνει στις Κάννες έναν εξαιρετικό «Neruda»
Κάννες 2016: Το «Sieranevada» είναι ένα σχεδόν τρίωρο τεστ αντοχής που κρύβει άφθονες ανταμοιβές
Κάννες 2016: Είδαμε το «Money Monster» της Τζόντι Φόστερ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ