ΚΑΝΝΕΣ 2012 / ΤΑΙΝΙΕΣ

«Στο Δρόμο» του σεξ και των ναρκωτικών

2012-05-23 11:33:23

«Στο Δρόμο» του σεξ και των ναρκωτικών




Σεξ αχαλίνωτο (με στρέιτ και γκέι, με ζευγάρια και τρίγωνα), ναρκωτικά όλων των ειδών (τόσα, που μπερδεύεις τα ονόματά τους) αλκοόλ, τσιγάρα, αγανάκτηση, φλογισμένες ιδέες και υπερβολική ταχύτητα σε δρόμους που δεν βγάζουν πουθενά.


Σεξ αχαλίνωτο (με στρέιτ και γκέι, με ζευγάρια και τρίγωνα), ναρκωτικά όλων των ειδών (τόσα, που μπερδεύεις τα ονόματά τους) αλκοόλ, τσιγάρα, αγανάκτηση, φλογισμένες ιδέες και υπερβολική ταχύτητα σε δρόμους που δεν βγάζουν πουθενά.

Ένας συγγραφέας, ένας πρώην κατάδικος ποιητής και η, σχεδόν ανήλικη και προκλητικά απελευθερωμένη, γυναίκα του, σπάνε όλες τις συμβάσεις της εποχής τους (τέλος της δεκαετίας του '40) ανατρέπουν κάθε ταμπού και ξεχύνονται σε μια ξέφρενη περιπέτεια ιδεών και απαγορευμένων ουσιών, μουσικής, απολαύσεων και κινδύνων.

Αυτή είναι η τελευταία (αμερικανικής παραγωγής) ταινία του Βραζιλιάνου Βάλτερ Σάλες που βασίζεται στο θρυλικό βιβλίο του Τζακ Κέρουακ «Στο Δρόμο»- την βίβλο της Μπητ γενιάς που κυκλοφόρησε το 1957.

Μια διαρκής ένταση δύο ωρών και δεκαεπτά λεπτών στρωμένη πάνω σε ατέλειωτα χιλιόμετρα αδρεναλίνης και οργισμένης ποίησης.

Στην πραγματικότητα το βιβλίο του Κέρουακ είναι αυτοβιογραφικό. Ο κεντρικός ήρωας, ο Σαλ Παραντάις (στην ταινία τον ερμηνεύει ο Σαμ Ράιλι) είναι ο ίδιος ο συγγραφέας. 25χρονος όταν άρχισε να το γράφει, έβαλε στις σελίδες του όλη την τρέλα μιας γενιάς που, βγαίνοντας από τον Πόλεμο, είχε ήδη αποφασίσει να σπάσει τα μούτρα της πάνω στην καλογυαλισμένη επιφάνεια του κατεστημένου- να αυτοπυρποληθεί με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο.

Εξίσου σημαντικός είναι και ο Ντιν Μοριάρτι του βιβλίου και της ταινίας (Γκάρετ Χέντλαντ) που δεν είναι άλλος από τον άνθρωπο κλειδί των Μπητ, τον Νιλ Κάσαντι. Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προσωπικότητες των αμερικανικών γραμμάτων κι ο καλύτερος ίσως λογοτεχνικός ήρωας των 50’s.

Το να είχες διαβάσει το «Στο Δρόμο» του Κέρουακ πριν κλείσεις τα 17 σου χρόνια (σε κείνη τη μακρινή, προ «Χάρυ Πότερ», εποχή) σε έβαζε αυτομάτως στην καταραμένη ελίτ των τολμηρών.

Το να το βλέπεις σήμερα στην Κρουαζέτ με τον Ράιλι του “Control”, τον Γκάρετ Χέντλαντ του “Tron” και την Κρίστεν Στιούαρτ του “Twilight” θα μπορούσε να είναι ακόμη και ιεροσυλία.

Δεν είναι όμως. Η λογοτεχνική αυτή επανάσταση που ουσιαστικά εφηύρε τα road movies, πριν καν αρχίσουν να γυρίζονται, διασώθηκε σε μια πατιναρισμένη οθόνη όπου τα πάντα είναι προσεγμένα- αλλά και, δυστυχώς, κάπως αμβλυμμένα: το αναρχικό πνεύμα του βιβλίου είναι, σχεδόν ανέπαφο, αλλά η δομή της ταινίας είναι συμβατική. Οι χαρακτήρες διατηρούν το μεγαλύτερο μέρος από την αιρετική τους αυθάδεια, αλλά η κινηματογραφική τους συμπεριφορά είναι λειασμένη- χωρίς αιχμές.

Ασφαλής επιλογή ωστόσο: χωρίς εμπορικούς κινδύνους και με σχεδόν σίγουρη την αποδοχή της κριτικής.

Αυτό που κατάφερε ο Σάλες είναι να κρατήσει τις τολμηρές ιδέες της Μπητ γενιάς και να τις προσαρμόσει στην σημειολογία των νέων θεατών που δεν γνωρίζουν το έργο του Κέρουακ. Αναπαρέστησε τέλεια την εποχή, έφτιαξε πλήρεις κινηματογραφικούς χαρακτήρες και στήριξε την δράση πάνω στις ακρότητες της συμπεριφοράς τους.

Καλές ερμηνείες (η Στιούαρτ ωστόσο δεν κατάφερε ακόμη- και μάλλον δεν θα καταφέρει ποτέ- να γίνει κανονική ηθοποιός), καταστάσεις αλλόκοτες και ιδέες που παραμένουν απαγορευμένες και συνεχίζουν να γοητεύουν και να σοκάρουν.

Ορέστης Ανδρεαδάκης

Loading the player ...
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Κυριακή 27 Μαΐου

19.15  ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ

20.00 / 23.00 THÉRÈSE DESQUEYROUX (Claude Miller)

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ