ΚΑΝΝΕΣ 2011 / ΤΑΙΝΙΕΣ

Η άλλη Ωραία Κοιμωμένη

2011-05-12 10:15:02

Η άλλη Ωραία Κοιμωμένη




Η πρώτη ταινία που ταράζει τα νερά έκανε ήδη την εμφάνισή της στα λημέρια των Καννών φέτος και δεν είναι άλλη από το αναμενόμενο ντεμπούτο της Τζούλια Λι «Ωραία Κοιμωμένη».


Η πρώτη ταινία που ταράζει τα νερά έκανε ήδη την εμφάνισή της στα λημέρια των Καννών φέτος και δεν είναι άλλη από το αναμενόμενο ντεμπούτο της Τζούλια Λι «Ωραία Κοιμωμένη». Σε ένα οπτικά εκθαμβωτικό φιλμ, η νεαρή κοιμωμένη του τίτλου είναι μια φοιτήτρια ονόματι Λούσι (‘Εμιλι Μπράουνινγκ), που δυσκολεύεται να πληρώσει το νοίκι, παρότι κάνει δύο δουλειές, κι έτσι απαντά σε μυστηριώδη αγγελία που ζητά καλλονή για υπηρεσίες που δεν προσδιορίζονται. Η κορασίδα με το πρόσωπο αγίας και το κορμί αμαρτωλής, αρχικά σερβίρει γυμνή σε ταπεινωτικά δείπνα πλουσίων και τελικά καταλήγει να κοιμάται γυμνή υπό την επήρεια βαρέων υπνωτικών, ενώ γηραιοί κύριοι ασελγούν στο κορμί της - “αυστηρά χωρίς διείσδυση”. Η οδηγία αυτή, που δίνεται σε κάθε επίδοξο μνηστήρα από την κυριλέ μαστρωπό της, παρέχει και το κλειδί για την αποκωδικοποίηση αυτής της τόσο παράξενης ταινίας.

Το κυρίαρχο ανδρικό βλέμμα και σώμα τριγυρίζουν συνεχώς την χαμένη ηρωίδα, η οποία παραχωρεί λίγη από την αξιοπρέπειά της καθημερινά: όταν πηδιέται με κάποιον ποντάροντας κεφάλι ή γράμματα σε ένα νόμισμα, όταν την ξεφτιλίζει ο συγκάτοικός της για το ενοίκιο που δεν έδωσε, όταν βγάζει εκατοντάδες φωτοτυπίες για το στριμμένο αφεντικό της στην πρωινή δουλειά ή όταν τρίβει τα τραπέζια του εστιατορίου για να καθαρίσουν στην βραδινή. Μόνη αχνή ελπίδα στη ζωή της δίνει ο άρρωστος κι ελαφρώς ανήμπορος φίλος της Μπέρντμαν, τον οποίο επισκέπτεται συχνά πυκνά για να πιουν βότκα και να θυμηθούν τις πιο κοντινές τους στιγμές που, φυσικά, δεν περιέχουν σεξ. Όταν λοιπόν η Μελίσα χάνει τον έλεγχο και στο μοναδικό πράγμα που της ανήκει - τον ύπνο και τα όνειρά της - είναι για να το εκμεταλλευτούν κάποιοι (ανίκανοι) άνδρες.

Το ακραία φεμινιστικό ντεμπούτο της Λι δεν είναι σίγουρο για το τι ακριβώς θέλει να πει -πέρα ίσως από το απλοϊκό “καλός άνδρας είναι μόνο ο νεκρός άνδρας”- αλλά σίγουρα φανερώνει μια εκκολαπτόμενη δημιουργό με πολύ δυνατή ματιά, σκηνοθετική αντίληψη και συνέπεια στο όραμά της. Στην κόψη του ξυραφιού πατάει η Λι για την επιλογή της να χρησιμοποιήσει την Έμιλι Μπράουνινγκ, η οποία αν και εμφανισιακά πλασμένη για τον ρόλο, δεν μοιάζει ικανή να σηκώσει στις πλάτες της αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα. Σε κάθε περίπτωση, μπορούμε να μιλάμε για μια τολμηρή πρώτη ταινία, που δεν διστάζει να πάρει ρίσκα και να υποστηρίξει αυτό που (νομίζει πως) θέλει να πει - ακόμη κι αν αυτό πλέον φαίνεται υπερβολικό ή ξεπερασμένο.

Φαίδρα Βόκαλη

Loading the player ...
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ