Αυτά τα Όσκαρ ποιος θα τα πάρει;

2012-01-10 14:57:10

Ένας μίνι-οδηγός προγνωστικών με βάση τα έως τώρα βραβεία!

Ανακοινώθηκαν στις 9 Ιανουαρίου τα έγκυρα Βραβεία της Ένωσης Σκηνοθετών (Directors Guild Association), τα οποία τα τελευταία χρόνια αποτελούν ένα πάρα πολύ αξιόπιστο βαρόμετρο για τα Όσκαρ που ακολουθούν στη σεζόν. Όπως αναμενόταν, ο Μισέλ Χαζαναβίσιους (“The Artist”) και ο Μάρτιν Σκορσέζε (“Hugo”) έλαβαν το πολυπόθητο χρίσμα, ενώ την πεντάδα συμπλήρωσαν οι Αλεξάντερ Πέιν (“Οι Απόγονοι”), Γούντι Άλεν (“Μεσάνυχτα στο Παρίσι”) και Ντέιβιντ Φίντσερ (“Το Κορίτσι με το Τατουάζ”).

Η Ένωση Σκηνοθετών δείχνει τα Όσκαρ

Η ανακοίνωση των Σκηνοθετών κλείνει τον χορό των μεγάλων βραβεύσεων που κάθε χρόνο οδηγούν προς τα βραβεία της Ακαδημίας. Η Ένωση των Ηθοποιών ανακοίνωσε τις υποψηφιότητές της στα μέσα Δεκεμβρίου, οι Παραγωγοί και οι Σεναριογράφοι ανακοίνωσαν τις δικές τους την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ οι Σκηνοθέτες που -όπως αναφέρθηκε παραπάνω- διαθέτουν το μεγαλύτερο πρεστίζ ανάμεσα στα Guilds, έβαλαν χθες την προσωπική τους πινελιά, που θα καθορίσει τη φετινή κούρσα. Γιατί; Συνήθως τέσσερις στους πέντε υποψηφίους της Ένωσης Σκηνοθετών παίρνουν τις αντίστοιχες οσκαρικές υποψηφιότητες, ενώ την τελευταία δεκαετία η Ένωση πέτυχε ακέραιη την πεντάδα δύο φορές! Κι αν αυτό δεν σας φαίνεται αρκετό, μάθετε ότι στα 63 χρόνια λειτουργίας της, τα βραβεία της έχουν συμπέσει 57 φορές με εκείνα των Όσκαρ. Το κερασάκι στην τούρτα; Οι Σκηνοθέτες ξέρουν πως κανένας νικητής Όσκαρ δεν έχει μείνει ποτέ έξω από τις υποψηφιότητές τους.

Τι σημαίνουν όμως πρακτικά όλα αυτά; Καταρχήν, ότι ένας από τους παραπάνω πέντε υποψηφίους θα φύγει με το χρυσό αγαλματάκι αγκαλιά! Οι Σκηνοθέτες έκαναν την (ευχάριστη) έκπληξη λέγοντας “ναι” στον Φίντσερ και το αδίκως αγνοημένο στα Βραβεία “Κορίτσι” του, ενώ ταυτόχρονα έληξαν τις εικασίες που ήθελαν τον Στίβεν Σπίλμπεργκ (“War Horse”), τον Τέρενς Μάλικ (“Το Δέντρο της Ζωής”) ή ακόμη και τον Τέιτ Τέιλορ (“Υπηρέτριες”) να παίζουν δυνατά στη μάχη μιας οσκαρικής υποψηφιότητας Σκηνοθεσίας. Το μόνο που μένει τώρα, είναι οι ψηφοφόροι που πέρσι έδωσαν το Όσκαρ στον Τομ Χούπερ (αλήθεια;) να συνειδητοποιήσουν το τραγικό τους λάθος και να προσπαθήσουν -κατά την προσφιλή τους συνήθεια- να διορθώσουν ετεροχρονισμένα την αδικία. Ακόμη, η παρουσία του Γούντι Άλεν στην πεντάδα - έχοντας ήδη λάβει από την Ένωση το Βραβείο Συνολικής Προσφοράς το 1996 και με την τελευταία του υποψηφιότητα στο μακρινό 1989 - κάνει τα “Μεσάνυχτα” ένα από τα πιο δυνατά φετινά χαρτιά.

Οι μεγάλοι νικητές: “Μεσάνυχτα στο Παρίσι”, “The Artist” και “Οι Απόγονοι”

Οι δύο ταινίες που σκόραραν την τετραπλή αποδοχή από τα Βραβεία των Guilds ήταν “Οι Απόγονοι” και τα “Μεσάνυχτα” του Γούντι. Εξασφαλίζοντας την θετική ψήφο παραγωγών, ηθοποιών, σεναριογράφων και τώρα σκηνοθετών, οι δύο ταινίες μπορούν να είναι σίγουρες για την δυναμική τους παρουσία στα Όσκαρ, παρά το γεγονός ότι καμία από τις δύο δεν είναι ακριβώς Oscar material. Το μετρημένο φιλμ του Πέιν είναι σίγουρα υπερβολικά διακριτικό και υπόγειο για τα γούστα των περισσότερων ψηφοφόρων, ενώ ο Γούντι Άλεν έχει να διακριθεί σοβαρά σε βραβεία από τον καιρό του Νώε! Όπως και να ΄χει, μόνο καλό είναι το παραπάνω ξεστράτισμα από τις συνηθισμένες φανφάρες των αληθινών ιστοριών που κατά καιρούς προμοτάρονται.

Όσο για τον βωβό Αρτίστα, αγαπημένο σε κριτικούς και φεστιβάλ ανά τον κόσμο, ήδη από την πρώτη του προβολή τον Μάιο στις Κάννες, ο μόνος λόγος που δεν εξασφάλισε την παρουσία του στα Βραβεία των Σεναριογράφων, είναι επειδή δεν πληρούσε τα απαραίτητα κριτήρια βάσει καταστατικού. Κατά τα άλλα, και η δική του επιτυχία θα πρέπει να θεωρείται καθολική. Διαθέτοντας μάλιστα το μεγαλύτερο buzz σε σχέση με τους συνυποψηφίους του, το “The Artist” μοιάζει αυτή τη στιγμή το απόλυτο φαβορί.

Η μεγάλη νικήτρια: Η Κωμωδία

Και όταν λέμε “κωμωδία” δεν εννοούμε μόνο τις κομεντί, α λα “The Artist” και “Μεσάνυχτα” αλλά το καθαρόαιμο παιδί του είδους που ακούει στο όνομα “Φιλενάδες”. Φτιαγμένο από (και κατά βάση για) γυναίκες, αλλά κυρίως αυθάδικο, βρωμόστομο και αθεράπευτα αστείο, το ακατάλληλο για ανηλίκους φιλμ του Πολ Φέιγκ με κάποιον απίθανο τρόπο δεν κατάφερε μονάχα να κερδίσει φέτος τις καρδιές κοινού, κριτικών και αιθουσαρχών αλλά και υποψηφιότητες στα βραβεία των σνομπ Παραγωγών, Σεναριογράφων και Ηθοποιών! Μακάρι αυτή η ταινία να ανοίξει την πόρτα για ένα παρεξηγημένο και ανέκαθεν αδικαιολόγητα απών από τα βραβεία είδος.

Ευτυχώς τα καταφέραμε: “Το Κορίτσι με το Τατουάζ”, “Hugo”

Ο αγαπημένος των κριτικών “Hugo” φαίνεται πως κατάφερε να εξασφαλίσει τη θέση του ανάμεσα στους άλλους οσκαρικούς υποψηφίους μετά την κίνηση των Σκηνοθετών. Ευτυχώς, γιατί όλα δείχνουν πως η 3D φαντασμαγορία του Σκορσέζε είναι ένα από τα καλύτερα φιλμ που ο μεγάλος μετρ έχει γυρίσει τα τελευταία χρόνια.

Όσο για τον Φίντσερ, μετά τους Παραγωγούς και του Σεναριογράφους μαγεύει και τους Σκηνοθέτες, αποδεικνύοντας ότι μπορεί το “Κορίτσι” του να είναι το φετινό “Αληθινό Θράσος”. Μία ταινία δηλαδή που βγήκε αργά μέσα στη χρονιά, πήρε το χρίσμα των Σκηνοθετών και κατάφερε να μαζέψει 10 υποψηφιότητες! Ελπίζουμε το ίδιο και για το συναρπαστικό “Κορίτσι με το Τατουάζ”, που έως τώρα είχε φανεί αδύναμο στις υπόλοιπες βραβεύσεις.

Σε σχετικά καλό δρόμο φαίνεται να είναι και τα “Αι Ειδοί του Μαρτίου” και “Moneyball”, που συζητιούνται αρκετά - μένοντας εντός του αγώνα.

Είμαστε κι εμείς εδώ: “Drive”, “Warrior” και άλλα

Όσο αγάπησαν οι κριτικοί το “Drive”, τόσο το μίσησαν οι Ενώσεις των επαγγελματιών του Χόλιγουντ. Το ίδιο συνέβη και με την arthouse φιλοσοφική υπερπαραγωγή του Τέρενς Μάλικ, “Το Δέντρο της Ζωής” και, παραδόξως, με άλλη μία ταινία που μοιάζει να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την οσκαρική κουβέντα: Το “Warrior”, του Γκάβιν Ο’ Κόνορ είναι η καλύτερη ταινία μποξ που δεν θα δείτε στη γειτονιά σας και είναι αλήθεια να απορεί κανείς με αυτούς τους ψηφοφόρους. Λάτρεψαν το περσινό, συμπαθητικό “The Fighter” και τώρα αρνούνται να αναγνωρίσουν μία αριστουργηματική ταινία ανόδου, πτώσης και (ναι) μποξ;

Επειδή όμως ο θεός των βραβείων είναι μεγάλος, μπορούμε να κρατάμε τα δάχτυλά μας σταυρωμένα και να ελπίζουμε πως εκεί στην Ακαδημία θα καταλάβουν πως υπάρχουν ταινίες και εκτός Ένωσης. Αν το κάνουν αυτό, παρακαλούνται να ρίξουν μία ματιά και στα “Beginners”, “Tinker Tailor Soldier Spy”!

Φαίδρα Βόκαλη

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ