Μαύρη Τρύπα

High Life

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2018
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Πολωνία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κλερ Ντενί
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Κλερ Ντενί, Ζαν-Πολ Φαρζό
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ρόμπερτ Πάτινσον, Ζιλιέτ Μπινός, Αντρέ Μπέντζαμιν, Μία Γκοθ, Άγκατα Μπούζεκ, Βίκτορ Μπανέρτζι
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Γιορίκ Λε Σό, Τόμας Ναούμιουκ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Στιούαρτ Στέιπλς, Tindersticks
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Spentzos
    <ARTICLE TITLE/>

Οι Ρόμπερτ Πάτινσον και Ζιλιέτ Μπινός βρίσκονται παγιδευμένοι στο διάστημα για λογαριασμό μιας από τις πιο υψηλά προσδοκώμενες ταινίες των τελευταίων χρόνων, η οποία πραγματοποίησε πριν εφτά μήνες την πανελλήνια πρώτη προβολή της στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Από τις δημιουργίες που περιμέναμε με ιδιαίτερη ανυπομονησία τα τελευταία χρόνια, καθώς η πραγματοποίησή της αποτελούσε μακροχρόνιο πόθο της Γαλλίδας σκηνοθέτιδος, το «High Life» είναι η πρωτη αγγλόφωνη ταινία της Κλερ Ντενί, η πρώτη με προϋπολογισμό μεγαλύτερο από κάθε προηγούμενο φιλμ της, η πρώτη με χολιγουντιανό σταρ ως πρωταγωνιστή (Ρόμπερτ Πάτινσον) και η πρώτη που τοποθετείται σε καθαρά υπερφυσικό πλαίσιο. Ναι μεν μακριά από τα αστικά περιβάλλοντα στα οποία εκτυλίσσονται συνήθως οι ιστορίες της, αλλά πολύ κοντά στις σταθερές της.

Ένας διαγαλαξιακός εφιάλτης και ταυτόχρονα ένας αστρικός μετρητής της ανθρώπινης κατάστασης

Η «Μαύρη Τρύπα» αγναντεύει πλέον από το αχανές διάστημα θεματικές περιοχές ιδιαίτερα προσφιλείς στη Ντενί, όπως είναι ο τρόμος της ύπαρξης, οι άγραφοι κανόνες του πόθου, οι παροξυσμοί του σώματος και των επιθυμιών κόντρα σε κάθε λογική. Με επιδεικτική αδιαφορία απέναντι σε οτιδήποτε προσδοκούν οι περισσότεροι θεατές από μια δημιουργία επιστημονικής φαντασίας, αντιθεαματικό και με μια εσωτερικότητα πλησιέστερα στο «Σολάρις» του Αντρέι Ταρκόφσκι παρά σε οποιαδήποτε άλλη ταινία του είδους, η «Μαύρη Τρύπα» είναι ένας διαγαλαξιακός εφιάλτης και ταυτόχρονα ένας αστρικός μετρητής της ανθρώπινης κατάστασης.

Η Ντενί μας τοποθετει εξαρχής στο εσωτερικό ενός διαστημοπλοίου, μοναδικό πλήρωμα του οποίου φαίνεται να είναι ένας άντρας με το όνομα Μόντι και η νεογέννητη κόρη του. Επιζήσαντες μιας αινιγματικής αποστολής για την οποία θα μάθουμε σταδιακά, οι μοναχικοί επιβάτες περιτριγυρίζονται από νεκρά σώματα και από την υποψία ότι κάτι αποτρόπαιο εκτυλίχθηκε στους διαδρόμους αυτού του κλειστοφοβικού και γεμάτου αθέατες γωνιές σκάφους.

Όταν βρεθεί κανείς στα πέρατα του σύμπαντος, τι ορίζει τη θέση και τη σημασία του μέσα στην ατέρμονη κοσμική τάξη;

Πατώντας με τις ελλειπτικές της μεθόδους επάνω σε μια πλοκή που ποτέ δεν σχηματίζεται πλήρως, γεγονός το οποίο αναπόφευκτα στοιχίζει και στον συνολικό αντίκτυπο της ταινίας, η Ντενί θα φωτίσει μόνο ελάχιστα μέρη μιας μελλοντολογικής δυστοπίας. Το σκάφος μεταφέρει μια ομάδα θανατοποινιτών προς άγνωστη κατεύθυνση. Υπό την επίβλεψη μιας γιατρού με σκοτεινά κίνητρα, τα μέλη της ομάδας αυτής δέχτηκαν να συμμετάσχουν σε ένα επιστημονικό πείραμα με σκοπό την αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας και την επέκταση του ανθρωπίνου είδους σε μακρινές γωνιές του γαλαξία.

Όπως θα γίνει σύντομα αντιληπτό, ωστόσο, το ταξίδι αυτό δεν θα έχει επιστροφή. Πρόκειται για μια αποστολή αυτοκτονίας. Σύσσωμο το πλήρωμα είναι αναλώσιμο. Όλοι είναι καταδικασμένοι. Η Ντενί στέλνει σε διαστημική τροχιά μια ταινία φυλακής η οποία συλλαμβάνει τη βίαιη απελευθέρωση των ενστίκτων μέσα από τα κελιά των κορμιών. Την απασχολεί, όμως, κάτι ακόμη πιο ευρύ και σύνθετο: Όταν βρεθεί κανείς στα πέρατα του σύμπαντος, στα σύνορα της μέγιστης μοναξιάς και του απόλυτου κενού, ασήμαντη και θαμπή κουκίδα της πλάσης, τι απομένει για να τον χαρακτηρίσει ως άνθρωπο; Και τι ορίζει τη θέση και τη σημασία του μέσα στην ατέρμονη κοσμική τάξη; Αυτό είναι το ερώτημα στην υπνωτική οδύσσεια του διαστήματος που σκηνοθέτησε η Κλερ Ντενί.  Αυτό είναι και το μυστήριο.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Μαύρη Τρύπα
  • Μαύρη Τρύπα